سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک گفت: اتفاق شورای امنیت برای دیپلماسی ایران یک موفقیت بزرگ است.

به گزارش مرور نیوز، محمد تقی حسینی سفیر کشورمان در مکزیک اظهار کرد: روز ۱۴ آگوست ۲۰۲۰ برابر با ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ در تاریخ شورای امنیت و نیز تعامل بسیار دشوار بین ایران و آمریکا یک روز ماندگار شد. 

وی همچنین افزود: قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی بر علیه ایران که از سوی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارائه شده بود، با رای بی سابقه ای شکست خورد. از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۱ کشور به این قطعنامه رای ممتنع،  ۲ کشور رای مثبت و ۲ کشور هم رای منفی دادند.  ترکیب آراء به قرار زیر است :

- امریکا و جمهوری دومنیکن   رای موافق 

- چین و روسیه   رای مخالف 

- انگلیس ، فرانسه ، آلمان ، بلژیک ، استونی ، سنت وینست و گرانادین ، نیجر ، اندونزی، آفریقای جنوبی، تونس و ویتنام  رای ممتنع.

حتی انگلیس، فرانسه ، بلژیک ، آلمان ، استونی ، سنت وینست و گرانادین که از متحدین اصلی امریکا محسوب می شوند بر خلاف تمایل امریکا به این قطعنامه رای ممتنع دادند تا  شکست آمریکا در تاریخ شورای امنیت ماندگارتر شود.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: این اتفاق اهمیت بسیار زیادی دارد. به خاطر داشته باشیم که در روزگاری حتی دوستان ایران در شورای امنیت به قطعنامه های تحریمی فصل هفتمی برضد ایران، رای مثبت می دادند. این موضوع نشان می دهد که علیرغم سازوکار نابرابر و غیرعادلانه بین المللی هنوز هم تعامل منطقی با دنیا و سنجیده عمل کردن می تواند نتیجه مثبت به همراه داشته باشد. کاش دوستانی که به طور مرتب دستگاه دیپلماسی را با تمسخر و توهین، زیر ضربات خردکننده خود قرار می دهند، نیز اتفاق امروز را خوب می دیدند و آن را مورد توجه قرار می دادند. منافع ملی ایران بر هر منفعت دیگری اولویت دارد و بایستی از آن با تدبیر و شجاعانه دفاع کرد.

حسینی ابراز کرد: اتفاق امروز برای دیپلماسی ایران یک موفقیت بزرگ است. تاکنون آمریکا با چنین بی اعتنایی و انزوای بین المللی آن هم در شورای امنیت سازمان ملل متحد، روبرو نبوده است. اما این پایان راه نیست و  حتما با طراحی شیطانی دیگری به صحنه برمیگردد.  هفته آینده نیز این مبارزه نفس‌گیر ادامه دارد. 

خداوند یاور و پشتیبان ایران باشد.