وزیر دفاع گفت: توانستیم قدرت لازم برای دفاع و امنیت را ایجاد کنیم و به دنیا هم گفتیم که این توان برای تهاجم به هیچکس نیست اما هرجا امنیت ما به خطر بیافتد برخورد می کنیم.

به گزارش مرور نیوز، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز صنعت دفاعی برگزار شد، با اشاره به توانمندی های صنایع دفاعی کشور گفت: صنعت دفاعی در حقیقت پشتوانه ‌و عمق راهبردی دفاع و امنیت کشور است و علم و فناوری هم پشتوانه صنعت دفاعی است.

 وی تصریح کرد: در این فضا برخی نقش های خود را خوب ایفا کردند که از آن جمله رسانه ها و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هستند. از مسائلی که بسیار موثر بود قابلیت دفاع راهبردی و اطمینان بخش بود که ما توانستیم با کمترین هزینه این موضوع را محقق کنیم و تلاش دشمن هم این بود که نگذارد ما این کار را انجام دهیم، اما ما توانستیم قدرت لازم برای دفاع و امنیت را ایجاد کنیم و به دنیا هم گفتیم که این توان برای تهاجم به هیچکس نیست اما هرجا امنیت ما به خطر بیافتد برخورد می کنیم.

وزیر دفاع با بیان اینکه یک مولفه مهم قدرت دفاعی، تسلیحات دفاعی است ،اظهار کرد: ما امروز بالای نود درصد می توانیم نیازهای دفاعی خودمان را با کیفیت خوب تهیه کنیم . ما امروز توانستیم چشم انداز صنعت دفاعی را در افق ۱۴۰۴ محقق کنیم در حالیکه پنج سال با آن چشم انداز فاصله داریم.

وی اضافه کرد: این کار به دست دانشمندانی انجام شده که توانسته اند این بلوغ فناورانه را ایجاد کنند. این ظرفیت فناورانه و انسانی در خدمت صنعت، کشور و مردم عزیز است و در عین حال که نیاز دفاعی را تامین می کند و در هرجایی که اعلام نیز شود صنایع دفاعی آماده کمک هستند و در عین حال هم دقت می کنند که حریم اصل ۴۴ قانون اساسی را رعایت نمایند.

امیر حاتمی درباره آخرین دستاوردهای صنعت دفاعی نیز گفت: دستاوردهای صنعت دفاعی فراوان است و در ۳۱ مرداد بخشی از آنها را رونمایی می‌کنیم و امسال هم با حضور رئیس جمهوری دستاوردهایی را در حوزه موشکی هوایی پهپادی و دریایی ان شا الله تا پایان سال رونمایی خواهیم کرد و اینها را به دفتر ربیس جمهوری معرفی کرده‌ایم تا ببینیم چه چیزی را انتخاب می‌کنند تا رونمایی کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان شریک ما هستند، بیان کرد: خواست قلبی ما این است که آن‌ها خود را در افتخار و منافع این کار‌ها سهیم بدانند و در سال‌های اخیر هم شراکت بسیار خوبی داشتیم. در دستاورد‌های اخیر هرکدام که معرفی شوند، سهم قابل توجهی مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

* هیچ کشوری از تحریم استقبال نمی ‌کند

وزیر دفاع درباره برنامه‌های وزارت دفاع بعد از پایان تحریم تسلیحاتی ایران در مهرماه، گفت: ما با محدودیت‌های بسیاری روبرو بودیم، اما تحریم نبودیم و اگر می‌خواستیم خرید یا فروش تسلیحات داشته باشیم باید از شورای امنیت اجازه می‌گرفتیم و آن‌ها به دروغ می‌گفتند که می‌خواهند تحریم‌ها را تمدید کنند، زیرا تحریمی نبود، اما شاهد بودیم که چه شکستی خوردند و نتوانستند کشور‌ها را با خود همراه کنند.

وی ادامه داد: تحریم برای ما محدودیت ایجاد نکرده و همه این پیشرفت‌ها در شرایط تحریم و محدودیت‌ها به وجود آمده است. ما سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های دنیا برای تامین نیاز‌های تسلیحاتی خود استفاده و در فروش و صادرات تسلیحات بعداز محدودیت‌ها استفاده کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در پاسخ به سوالی درباره تامین تجهیزات مورد نیاز نیرو‌های مرزبانی گفت: ما برای نیرو‌های مرزبانی نیروی انتظامی به طور معمول در هر سال دو مرتبه رونمایی و یا تحویل دهی داریم، یکی از برنامه‌های ما در وزارت دفاع تقویت مرزبانی است و معمولاً در سال‌های اخیر یک برنامه تحویل و در سال ۹۷ یک رشد دو برابری را در این زمینه داشتیم و برای مرزبانی نیروی انتظامی یک خط اعتباری ۴۵۰ میلیارد تومانی اختصاص داده شده که مرزبانی نیروی انتظامی می‌تواند با استفاده از این خط اعتباری محصولات مورد نیاز خود را در طول سال تامین کنند و پس از تامین بودجه، هزینه تجهیزات مورد نیاز به وزارت دفاع پرداخت می‌شود.

امیر سرتیپ حاتمی درباره برنامه وزارت دفاع برای ساخت ماهواره بر‌ها نیز اظهار کرد: برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران یک برنامه دائمی است و تاکنون هم چند مرحله پشت سر گذاشته و چند مرحله هم پیش رو دارد. کشور نیاز به ماهواره بر‌هایی با قابلیت حمل محموله‌های سنگین‌تر و بالای ۱۰۰ کیلوگرم است. به همین دلیل هم در مرحله بعدی ساخت ماهواره بر‌هایی برای مدار‌های بالاتری و محموله‌های سنگین‌تری است که برای آن هم ساخت ماهواره‌بر‌های سیمرغ و ذوالجناح را در دستور کار خود داریم.

* ماهواره‌بر سیمرغ هنوز در مرحله تحقیقاتی قرار دارد

وی با بیان اینکه ماهواره‌بر سیمرغ هنوز در مرحله تحقیقاتی قرار دارد، گفت: در پرتاب بعدی اگر مشکل جدیدی ایجاد نشود فکر می‌کنم به موفقیت برسیم. ماهواره بر ذوالجناح از نظر شکل و اندازه به ماهواره بر سیمرغ شباهت دارد. اما از نظر سوخت تفاوت دارد و سوخت جامد است که می‌تواند از پرتابگر سیار پرتاب شود، فکر می‌کنم امسال از هر دوی این ماهواره‌بر‌ها پرتاب داشته باشیم؛ البته پرتاب تحقیقاتی است. ماهواره‌بر قاصد نیروی هوافضای سپاه هم برای محموله‌های کوچکتر که شبیه سفیر البته متفاوت‌تر از سفیر است ان‌شاءالله مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: برای وزن‌های ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم ماهواره‌بر سریر را داریم و البته برای مدار‌های بالاتر یعنی مدار ۳۶ هزار کیلومتر هم ماهواره‌بر سروش ۱ و سروش ۲ و همچنین بلوک‌های انتقال مداری را خواهیم داشت.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به توافقنامه امارات و رژیم صهیونیستی و حضور ناو‌های خارجی در سواحل لبنان و همچنین انتقال فناوری دفاعی به محور مقاومت، تاکید کرد: رژیم صهیونیستی یک رژیم غاصب و کودک‌کش و شَر به تمام معناست، این اقدامی که صورت گرفت خیانت در حق مردم فلسطین و مردم منطقه است و اگر بخواهند پای این رژیم را به منطقه باز کنند ناامنی را ایجاد خواهد کرد که مسئولیت آن به عهده کسانی است که این ناامنی را ایجاد کردند و شر آن دامنشان را خواهد گرفت.

* آماده‌ایم نیازمندی‌های تسلیحاتی لبنان را تامین کنیم

امیر حاتمی گفت: مردم عزیز لبنان دوست ما هستند و در دوره مقاومت به آن‌ها کمک کردیم و به همه کسانی که با ظلم اسرائیل مبارزه می‌کنند کمک می‌کنیم؛ با توجه به شرایط خوبی که در تولید سلاح داریم آمادهایم نیازمندی‌های تسلیحاتی لبنان را تامین کنیم، اما انتخاب با خود آنهاست.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه درباره خروج آمریکا از منطقه گام‌های موثری برداشته شده است، اظهار کرد: خروج آمریکا از منطقه خواست همه مردم منطقه است. این اتفاق اخیر در سازمان ملل هم صدای شکستن استخوان‌های ابر قدرتی آمریکا را به گوش رساند.

* ونزوئلا کشور ضد استعمار است و مورد دشمنی آمریکایی‌ها قرار گرفته است

او تاکید کرد: ونزوئلا کشور ضد استعمار است و مورد دشمنی آمریکایی‌ها قرار گرفته است، ایران و ونزوئلا هر دو در تحریم هستند و تقویت همکاری‌های دو کشور در این زمینه کاملا طبیعی و بر اساس احترام متقابل و برد- برد است. راه اندازی فروشگاه اتکا در ونزوئلا در این راستا بوده است.

او افزود: مجهز کردن کروز روی جنگنده‌ها جز اهداف وزارت دفاع است؛ یکی از تهدیدات ما در رابطه با تهدیدات سایبری است و برنامه‌های مفصل پدافند سایبری داریم و بحمدالله آسیب پذیری در حوزه‌های مهم و اصلی نداشتیم.

وزیر دفاع تصریح کرد: از تک تک فرماندهان حوزه‌های نیرو‌های مسلح تشکر می‌کنم و رابطه خوب و صمیمانه و همدلانه با همه آن‌ها داریم، اعتقاد قلبی داریم بخش قابل توجهی از برکات ما حاصل روابط برادرانه مان هست.

امیر حاتمی در پاسخ به این سوال که آیا حلقه مفقوده‌ای بین نیاز‌های نیرو‌های مسلح و دستاورد‌های دفاعی کشورمان وجود دارد، اظهار کرد: نیازمندی‌های نیرو‌های مسلح به میزان قابل توجهی با تحقیقات تطابق دارد، البته این امکان وجود دارد که در برخی از بخش‌ها نیز اینگونه نباشد.

وی با بیان اینکه بین ۷۵ تا ۸۰ درصد محصولاتی که رونمایی می‌شود وارد خط تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: ممکن است برخی محصولات به دلایل مختلف وارد خط تولید نشود؛ در دنیا هم این موضوع وجود دارد و حتی می‌بینیم که برای برخی سامانه‌ها مانند هواپیما‌ها هم این اتفاق می‌افتد.

* بنایی برای تولید خودرو نداریم

‌امیر سرتیپ حاتمی درباره اقدامات وزارت دفاع در کمک به صنایع خودروسازی کشورمان نیز خاطرنشان کرد: خودروسازی یک صنعت راهبردی است، زیرا به تامین نیاز‌های کشور مرتبط است به همین جهت با آغاز تحریم‌ها خودروسازان خارجی کشور را ترک می‌کنند به همین دلیل بنا بر تصویب دولت در جا‌هایی که نیاز داشته و اعلام کردند ما اعلام آمادگی کردیم و حدود ۴۰ قطعه‌ای که نیاز داشتند را تامین کردیم، فناوری این کار در اختیار وزارت دفاع قرار دارد، اما تولید در بخش خصوصی صورت می‌گیرد. ما بنایی برای تولید خودرو نداریم، اما به آن‌ها در تامین فناوری کمک می‌کنیم.

وزیر دفاع حرکت صنایع دفاعی کشورمان در حوزه ساخت موشک‌های کروز را بسیار خوب دانست و تاکید کرد: ما در صنایع دفاعی موشک‌های کروز دریایی، زمین به زمین، هوا به زمین، سطح به سطح و زیر سطح به سطح را در اختیار داریم؛ اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رخ داده است، یکی از محصولاتی که برای روز صنعت دفاعی انتخاب شده موشک کروز است که اگر انتخاب شود در جریان قابلیت‌های آن قرار خواهید گرفت.