تمدید تحریم ها در سنا، چینش ضد ایرانی کابینه دولت جدید آمریکا و همراهی رقبای کشورمان در منطقه با ترامپ نشن از گشودن جبهه ای جدید در مقابل ایران دارد که هدف آن کاستن از نفوذ محور مقاومت در خاورمیانه است.

به گزارش گروه سیاسی مرور نیوز، روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا با مواضع ضد و نقیض در مورد خاورمیانه و برجام، تا حدی چشم‌انداز وضعیت سیاسی علیه ایران را مشخص کرده بود. اما رئیس‌جمهور جدید پس از انتخاب وزرای کابینه و مشاورانش از میان مقامات ضد ایرانی، نشان داد همان طور که تاکید کرده بود توافق هسته‌ای بدترین توافق طول تاریخ آمریکا است، در نظر دارد با مهم‌ترین دستاورد اوباما به مخالفت برخیزد.

انتخاب ژنرال بازنشسته مایکل فلین در پست مشاور امنیت ملی، کی.تی مک فارلند معاون مشاور امنیت ملی، مایک پومپئو مدیر سازمان اطلاعات مرکزی و ژنرال بازنشسته دریایی جیمز ماتیس در مقام وزارت دفاع که همگی در یک چیز مشترک هستند و آن بیزاری از ایران است، چینش پازل بازی خصمانه کاخ سفید در دست کم چهار سال آینده محسوب می‌شود.

از سویی پست‌هایی که ترامپ برای شهردار سابق نیویورک رودی جولیانی و سناتور باب کورکر برای پست وزارت امور خارجه در نظر گرفته است، گویای تغییرات گسترده در مسیر سیاست خارجی واشنگتن است.

در این شرایط تمدید تحریم‌ها علیه ایران در سنا با 99 رای مثبت بدون رای منفی، نیز گام بزرگی در ایران ستیزی دولت جدید آمریکا است. زیرا در حالی که هنوز ترامپ وارد کاخ سفید نشده است اما مواضعش در مورد برجام باعث مطرح شدن تمدید تحریم‌ها شد. نمایندگان کنگره می‌دانند از ژانویه سال جدید با مشکلات بسیار کمتری در این رابطه از سوی کاخ سفید روبرو خواهند بود.

اما تمام ماجرا نیست. آژانس بین المللی اتمی نیز از این پس می‌تواند راه را بر ایران ناهموار کند. یوکیو آمانو، طرفدار ایران نیست و در سالیان گذشته نشان داده است که به خوبی خود را با سیاست‌های آمریکا در محیط بین‌الملل همراه می‌سازد.

از سوی دیگر کشورمان به رغم امید برای بهبود روابط اقتصادی با جهان، از این پس در رابطه با جامعه مالی و تجاری اروپا با مشکل مواجه می‌شود. زیرا شرکت‌ها و بانک‌های غربی نسبت به مجازات ناشی از تمدید تحریم‌های آمریکا نگران می‌شود و دولت‌های متبوع آن‌ها نیز برای اعمال فشار بر بانکداران و تاجران کار چندانی نمی‌توانند بکنند.

در منطقه نیز دشمنان و رقبا ایران فضای جدیدی برای عمل‌گرایی پیدا می‌کنند. اردوغان از پیروزی ترامپ خشنود است و امید دارد بر خلاف موانعی که اوباما برای سیاست‌های آنکارا در منطقه ایجاد کرد، با ترامپ به همکاری برسد. عربستان هم با وجود حمایت از هیلاری کلینتون، مجبور است با کاخ سفید همراهی کند و از این رو پس از روی کار آمدن ترامپ ملک سلمان نامه تبریک آمیزی برای وی ارسال کرد. این مسائل نگرانی ها نسبت به اقدامات مشترک کشورهای رقیب ایران علیه تهران را دامن بزند.

در این شرایط بهتر است دولت با استناد به قانون اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام که مصوب 21/7/1394 مجلس است عمل کند و مانع تداوم بدعهدی‌های بیش از پیش آمریکا شود. بر اساس بند سوم این قانون دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف کند و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع است. دولت باید ظرف مدت چهار ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورای عالی امنیت ملی ارائه کند.

همچنین با توجه به هجمه ضد ایرانی در کابینه دولت جدید آمریکا لازم است در شرایط نقض برجام دولت ایران بند 7 این قانون را در نظر داشته باشد. بر اساس این بند دولت و قوای مسلح کشور موظف‌اند به منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدان در مقابله با تروریسم، تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی، موشکی و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته‌ای و ساخت پیش ران ها، باطری های هسته ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی هسته‌ای با قوت و جدیت برنامه ریزی و اقدام کنند.