رئیس جمهور گفت: ما در غرب کشور گاز را به عراق و ترکیه صادر می ‌کنیم و قادر هستیم در شرق هم به همسایگان گاز صادر کنیم.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت گفت: خط انتقال گاز کوریدور غرب کشور کار بزرگی شده است، البته مرکز دیسپاچینگ که چند ماهی آماده افتتاح بود، اما این دست و آن دست می‌ شد، اما الان در هفته دولت افتتاح شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: یاد و نام شهیدان انقلاب اسلامی و شهید رجایی و باهنر را گرامی میداریم و امیدواریم در هفته دولت مسئولان دولتی قادر باشند بخشی از خدماتی که ارائه کردند را به مردم ارائه دهند.

* ما در غرب کشور گاز را به عراق و ترکیه صادر می ‌کنیم

او در مورد اهمیت صنعت گاز در کشور بیان داشت: صنعت گاز هم انرژی پاک به ما می‌ دهد و هم بخشی از توسعه کشور است و باعث اتصال ایران به همسایگانش شده است. ما در غرب کشور گاز را به عراق و ترکیه صادر می ‌کنیم و قادر هستیم در شرق هم به همسایگان گاز صادر کنیم.

روحانی تصریح کرد: ۱۷ هزار روستا در دولت تدبیر و امید به شبکه گاز متصل شده است. تقریباً تمام شهر‌های کشور هم به گاز متصل هستند جز برخی شهر‌های استان سیستان و بلوچستان که آن هم در همین دولت گاز به این استان رسید.

او گفت: اکثر روستاها امروز از گاز استفاده می‌کنند تقریبا تا پایان این دولت می‌توان گفت به همه روستاها به استثنای برخی روستاها که راه‌های دور هستند و جمعیت کم دارند، گاز رسیده است. خیلی مهم است که امروز اکثر نیروگاه‌های کشور به وسیله انرژی گاز اداره می‌شوند، یعنی خطوط برق در سایه گاز اداره می شود.

روحانی تصریح کرد: انرژی مورد نیاز حدود ۸۹ نیروگاه ماتوسط گاز تامین می شود. این کار عظیمی است که این همه پتروشیمی که امروز در سراسر کشور از نعمت گاز استفاده می کنند. ما توسعه دیسپاچینگ را برای خطوط ششم و نهم افتتاح کردیم. بحمدالله سراسر کشور از عسلویه تا خوزستان تا کردستان و آذربایجان شرقی و غربی همه جا تقریبا در سراسر این کشور خط لوله گاز را می بینیم با مدیریت بسیار خوب و گازی که امروز ما خودکفا شده ایم البته باید در مصرف گاز باید مراقبت کنیم تا برای سال های آینده خودکفا بمانیم.

رئیس جمهور گفت: در تولید گاز از ۶۰۰ میلیون متر مکعب امروز به نزدیک یک هزار میلیون یعنی یک میلیارد متر مکعب در روز رسیده‌ایم. در زمستان ما حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز را در اختیار خانه ها و مصارف کشور قرار می‌دهیم.

* در گاز کاملا خودکفا شدیم

او گفت: گاز امروز اهمیت خاص و ویژه برای اداره کشور دارد این کار بزرگ دراین دولت انجام شده است، روز گذشته رهبر معظم انقلاب بر این نکته اشاره کردند، که یادگار‌هایی از این دولت برای دولت آینده بماند، ما یادگار بزرگی در بخش گاز برای دولت آینده گذاشتیم؛ همه فاز‌های پارس جنوبی جز یک فاز افتتاح وتمام شده است؛ در گاز کاملا خودکفا شدیم.

روحانی گفت: در زمستان در زمینه گاز به واردات نیازمند بودیم امروز روی پای خود ایستاده ایم، در بنزین و گازوئیل خودکفا شده ایم. این‌ها ارمغان‌هایی برای ملت و دولت بعدی است دولت بعد وقتی شروع به کار می‌کند از نظر گاز بنزین و گازوئیل کاملا خودکفا است.

رئیس جمهوری افزود: دولت بعدی وقتی کار خود را در سال آینده همین روز‌ها و ایام آغاز می‌کند که محصولات پتروشیمی کشور دو برابر شده است. ما از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن رسیده‌ایم. از ۱۱ میلیارد دلار ارزش محصولات به ۲۵ میلیارد دلار رسیده ایم که دستاورد‌های عظیمی است که برای ملت ایران است و دولت‌های آینده از آن استفاده و بهره برداری می‌کنند.

روحانی افتتاح های طرح پتروشیمی و همچنین مرکز کنترل گاز که قلب انتقال گاز در سراسر کشور است را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: امروز بیستمین هفته در سال ۹۹ است که برنامه افتتاح داشته ایم. در آغاز سال به مردم قول داریم که سال ۹۹، سال افتتاح‌ها خواهد بود و از همان ابتدای سال تصمیم گرفتیم که هر هفته افتتاح‌های مهم داشته باشیم.

او گفت: ارزش طرح‌هایی که امروز افتتاح شد در حدود ۵ میلیارد دلار ( ۴.۷ میلیارد دلار) است، کار عظیم و بزرگی که در شرایط خاص تحریم انجام شده است. اینکه در زمینه گاز و نفت در برابر مردم ایران شرمسار نیستیم. به مردم ایران می توانیم بگوییم هم در گاز و هم در نفت در میدان‌های مشترک کار بزرگی انجام دادیم.

رئیس جمهوری اظهار کرد: در میدان مشترک گازی در این هفت سال گذشته از سال ۹۲ تا کنون، تولید و استحصال گاز ۲.۵ برابر نسبت به شده است؛ در زمینه میدان مشترک نفتی که امروز مطرح شد با افتتاح این نیروگاه، از ۷۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه در حدود ۶ برابر شده است.

روحانی گفت: اگر این خبیث در آمریکا روی کار نیامده بود و برجام روند خود را طی کرده بود، در مرکزی که امروز افتتاح شد، اکنون به جای ۴۰۰ هزار بشکه، بیش از یک میلیون بشکه نفت، تولید می‌کردیم.

* جهش دوم را در پتروشیمی تا پایان این دولت انجام خواهیم داد

او افزود: برنامه ریزی که ما انجام دادیم برای جهش سوم است. جهش دوم را در پتروشیمی تا پایان این دولت انجام خواهیم داد، و از ۱۱ میلیارد به ۲۵ میلیارد می‌رسیم. جهش سوم هم از حالا سرمایه گذاری می‌کنیم و چند سال بعد به ثمر می‌رسد و ارزش صادراتی ما را به ۳۷ میلیارد دلار می‌رساند. این دولت برای جهش سوم ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری می‌کند. ما نه تنها برای دولت سسیزدهم که برای دولت چهاردهم برنامه ریزی می‌کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: یک نکته دیگری که روز گذشته مقام معظم رهبری تاکید کردند جلوگیری از خام فروشی بود. اگر می‌خواهیم نفت خام صادر کنیم به سمت فراورده‌های نفتی برویم. در زمینه گار دنبال پتروشیمی برویم. البته در زمینه همه معادن این تحول باید رخ دهد. ما نباید سنگ معدنی و ساختمانی ما به صورت خام از کشور خارج شود و به یک کشور اروپایی یا شرقی برود و ساخته و پرداخته شود و مجددا به کشور برگردد، این قابل قبول نیست.

روحانی افزود: ما سنگ را از معدن، برای کارگاه‌های سنگ بری آماده می‌کنیم درحالی که از معدن باید برای مصرف نهایی آماده کنیم. این کار در دنیا انجام می‌گیرد و جلوی اسراف هم گرفته می‌شود.

او گفت: در هفته دولت افتتاح‌های مهمی داریم و بخشی از خدمات را وزرای ما برای مردم بیان می‌کنند و تا پایان سال این افتتاح‌ها را خواهیم داشت و مردم شاهد تحول در تولید کشور، علیرغم تحریم‌هایی که با آن مواجه هستیم، خواهیم بود.