وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان واردات گندم از زمان آغاز طرح ضریب خوداتکایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی کاهش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علی خضریان درباره نحوه اجرای طرح خوداتکایی گندم، گفت: این سوال مربوط به سال‌های ۹۳ و ۹۴ است و بنده از اردیبهشت ماه امسال وارد وزارت جهاد کشاورزی شدم اما با وجود این به احترام نماینده سوال کننده، همه اسناد را به صورت عادلانه بررسی کردم.

وی بیان کرد: بر اساس ماده ۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، طرح‌های تملک دارایی در یک زمانی آغاز و در یک زمانی خاتمه می‌یابد و بر این اساس طرح خودکفایی گندم سال ۸۲ آغاز و سال ۹۳ خاتمه یافت و طرح ضریب خوداتکایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی توسط سازمان برنامه و بودجه به تصویب رسید.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنده فاصله پنج سال بعد و قبل از این طرح را بررسی کردم که نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پنج سال منتهی به خاتمه طرح خودکفایی گندم، ۹۲ میلیون تُن گندم خریداری شده و در پنج سال بعدی که طرح ضریب خوداتکایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی جایگزین آن شد، ۴۵ میلیون تُن گندم خریداری شد.

خاوازی افزود: در پنج سال منتهی به خاتمه طرح خودکفایی گندم، ۱۹ میلیون تُن واردات داشتیم اما در پنج سال بعد میزان واردات گندم ۵.۴ میلیون تُن بوده است و نمایندگان نگران نباشند و بدانید که طرح ضریب خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی از طریق اعتبارات دیگری مورد حمایت قرار گرفته است.

وی یادآور شد: ۵۵ درصد اعتبارات طرح خودکفایی گندم صرف ناظران گندم شد و همه ناظران گندم در سال ۹۲ جذب وزارت جهاد کشاورزی شدند.