رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه هیجانی برخورد کردن در بورس از هر دو طرفش اشکال دارد، گفت: دولت دخالت مستقیم در افت شاخص بورس ندارد، بر اساس قانون آنکه می تواند در بورس دخالت کند حتی خود رئیس سازمان بورس نیست، بلکه شورای عالی بورس است.

به گزارش مرور نیوز، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌ جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره جلسه دوجانبه ایران و ترکیه گفت: شما می دانید که گسترش روابط با همسایگان هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی و هم از نظر مسائل امنیتی برای کشور بسیار مهم است.

واعظی افزود: ما هم روابط با همسایگان را همیشه در اولویت داشتیم و فرقی هم نمی کند که چه دولتی باشد، به همین جهت یک وقفه‌ای در روابطمان با ترکیه به دلیل بستن مرزها به وجود آمد.

وی همچنین گفت: حجم روابط ما در این چند ماهی که کرونا هست حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش یافته بود، لذا در تماس تلفنی که در سه هفته قبل دو رئیس جمهور داشتند تصمیم گرفتند که منتظر نمانند و جلسه ای که قرار بود تحت عنوان شورای عالی همکاری اقتصادی دو کشور به صورت حضوری در اسفند ماه و در تهران انجام شود به صورت ویدئو کنفرانسی تشکیل بدهند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: این جلسه دیروز دو ساعت و خرده ای تشکیل شد و تقریباً همه ابعاد روابط بحث شد، آن چیزی که خیلی مهم بود این بود که دو رئیس جمهور تاکید کردند بر همان تصمیمی که در گذشته گرفته بودند که وزرا و کمیسیون مشترک اقتصادی تلاش کنند که حجم روابط در سال را به ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهند.

واعظی افزود: ما مروری بر روابط بانکی، گمرکی و حمل و نقل و مسائل انرژی و صادرات گاز و سرمایه گذاری داشتیم. در مجموع جمع‌بندی من از این جلسه این است که جلسه بسیار مثبتی بود و دو طرف اراده بر همکاری داشتند و دو رئیس‌جمهور تصمیم گرفتند که کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده تشکیل شود و وزرا رفت و آمدهای خود را آغاز کنند و موانعی هم که مطرح است بنا بر این شد کمیسیون مشترک اقتصادی که زیر نظر بنده هست آنها را دنبال کنند تا ان شالله زودتر رفع شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: فکر می‌کنم با این تصمیمات روز گذشته ما باید شاهد گسترش حجم روابطمان با ترکیه باشیم.

واعظی در رابطه با بازار بورس گفت: بازار بورس بازار بسیار مهمی است که فکر می کنیم رسانه ها و صدا و سیما باید یک مقدار فرهنگ سازی کنند. در هیچ کجای دنیا بورس بازار کوتاه مدت نیست، همیشه نگاه به بورس نگاهی است که مردم می آیند در یک شرکت سرمایه گذاری می کنند، تحقیق کرده‌اند، شرکتی است که فعالیت هایی را انجام می دهد، آینده دارد و می آیند مثل یک مالک شریک می شوند و ۶ ماه و یک سال و یا یک سال و نیم صبر می کنند و سود خوبی هم می‌برند.

وی همچنین اظهار داشت: اینکه ما بخواهیم با بورس هیجانی برخورد کنیم از هر دو طرفش اشکال دارد. اینکه ما هجوم ببریم به خرید یک سهم خاص که از یک حدی بیشتر رشد کند و حباب به وجود بیاید این اشکال دارد، یا اینکه در شرایطی که یا تحت تاثیر تبلیغات بیرونی و یا در داخل حرف‌های سیاسی زده می شود، همه در صف فروش قرار بگیرند و بورس در آن حوزه خاص مرتب بخواهد نزول کند این هم اشکال دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: اگر ما مقداری فرهنگ سازی کنیم و نه با خرید و نه با فروش‌مان هیجانی برخورد نکنیم قطعاً همه سود خواهند برد. تجربه هم در دنیا و هم در ایران نشان می دهد که بازار سرمایه بازاری است که می تواند مشارکت خرد همه را داشته باشد و در میان مدت و درازمدت سود برساند.

وی درباره مطرح شدن این بحث که افت شاخص بورس به خاطر دخالت دولت است گفت: دولت دخالت مستقیم ندارد، بر اساس قانون آنکه می تواند در بورس دخالت کند حتی خود رئیس سازمان بورس نیست، بلکه شورای عالی بورس است. همه در شورای عالی بورس هستند، از بخش خصوصی تا بخش های مختلف که می نشینند و سیاستگذاری می کنند و آن سیاست ها است که اجرا می شود.

واعظی اظهار داشت: حتی زمانی که مقام معظم رهبری سهام عدالت را آزاد کردند باز هم این اجازه را به شورای عالی بورس دادند. لذا اینکه بگوییم دولت دخالت می کند اشتباه است، البته دولت باید صیانت کند، دولت باید مراقبت کند که این سرمایه حفظ شود. اگر هم یک روز دولت بخواهد کمک کند به این نحو است که اگر مثلاً شورای عالی بورس تصمیم گرفت که حقوقی ها همه فروشنده نباشند و این رویه را متوقف کنند، دولت کمک می کند که سیاست های شورای عالی بورس اجرا شود.

وی افزود: اینکه ما همراهی کنیم از نظر اجرایی شرکت هایی که به نوعی درصد بالای آن دست دولت است یا مدیریتش به نحوی از دولت حرف شنوی دارد همراهی کند با سیاست های شورای عالی بورس، این دخالت نیست همراهی است. به هر حال آنچیزی که برای ما مهم است اینکه مردم در بورس بمانند و امید داشته باشند به اینکه در بورس سود می برند و ریزش هم نداشته باشیم. اما اینکه هیچکس در هیچ جای دنیا نمی تواند بگوید که ما بورسی داریم که فقط مثبت است. طبیعت بورس این است که زمان‌هایی مثبت و زمان‌هایی منفی است اما آنچه اهمیت دارد این است که این منحنی در نهایت جمع نموداریش مثبت باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره معرفی وزیر صمت گفت: در حال بررسی هستیم و البته تلاش ما این است کسی که معرفی می‌کنیم رأی بیاورد. 4، 5 گزینه مطرح است که داریم بررسی می کنیم و خدمت آقای رئیس جمهور است. فکر می کنم ان شاالله اگر همه چیز خوب پیش برود امیدوار هستم که هفته آینده وزیر را به مجلس معرفی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر وزیر پیشنهادی رای نیاورد چه می کنید، گفت: اگر رای نیاورد کس دیگری را معرفی می کنیم.

واعظی درباره اجازه رهبری برای سرپرست وزارت صمت گفت: ما از رهبری اجازه گرفته ایم تا زمانی که مجلس رای به وزیر بدهد ما با سرپرست اداره می کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره علت افزایش قیمت خودرو گفت: این موضوع را ما در ستاد اقتصادی دولت بحث کردیم، آقای رئیس جمهور روز جمعه به خاطر وقت بیشتری که داشتند گزارش های مربوط به مسئله گرانی خودرو را با دقت بیشتری مطالعه کردند و روز شنبه از من خواستند که اطلاعات بیشتری جمع آوری کنیم که من خدمت ایشان ارائه کردم. ایشان این موضوع را در ستاد اقتصادی دولت به بحث گذاشتند و به وزارت صمت دستور دادند که اولاً روی موضوع گرانی ها به صورت اعم و روی مسئله گرانی خودرو که الان از حالت عادی خارج شده به صورت متمرکز کار کنند.

وی افزود: کارخانجات وظیفه دارند که فوراً آنچه که تولید می کنند را در اختیار مردم قرار دهند. موضوع بعدی این است که جلوی دلال ها گرفته شود. متاسفانه در بازار خودرو امروز واسطه گری و دلالی شده و قرار شد جلوی این کار گرفته شود و الان هم کار خود را شروع کرده اند و امیدواریم در جلسه هفته آینده ستاد اقتصادی دولت گزارشی بدهد و بتوانند بازار را آرام کنند، اما این موضوع دغدغه دولت و رئیس جمهور است و امروز هم در هیئت دولت به این مسئله پرداخته شد.‌