رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: غرب باید به توافقات خود در برجام پایبند باشد و بدعهدی غرب در قبال توافق هسته‌ای و دنباله روی کشورهای غربی از آمریکا در اجرای تحریم‌های ظالمانه به هیچ وجه قابل قبول نیست و انتظار جبران آن را داریم.

به گزارش مرور نیوز، «فیلیپ تیه بو»  سفیر فرانسه در تهران با حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و پیرامون موضوعات دوجانبه و  منطقه‌ای گفتگو کرد.

ذوالنوری در ابتدای این دیدار با اشاره به سابقه همکاری‌های فی مابین دو کشور بر ظرفیت‌های فراوان موجود میان ایران و فرانسه در حوزه های مختلف و تأثیر آن بر تحکیم و تقویت روابط دو کشور تاکید کرد.

وی با توجه به فراگیر شدن ویروس کرونا در جهان بر آثار منفی و مخرب آن در زندگی مردم جهان اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری و همفکری کادر درمان دو کشور از این بحران عبور کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن توجه به مواضع فرانسه در حفظ برجام و عدم حمایت از قطعنامه تسلیحاتی آمریکا علیه ایران، تاکید کرد: غرب باید به توافقات خود در برجام پایبند باشد و بدعهدی غرب در قبال توافق هسته‌ای و دنباله روی کشورهای غربی از آمریکا در اجرای تحریم‌های ظالمانه به هیچ وجه قابل قبول نیست و انتظار جبران آن را داریم.

ذوالنوری در بخش دیگری از سخنان خود با محکوم کردن اقدام نشریه فرانسوی شارلی ابدو در توهین به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام گفت: اهانت و بی­ احترامی به پیامبر مکرم اسلام و دیگر پیامبران الهی به بهانه وجود آزادی بیان باعث جریحه­ دار شدن احساسات مسلمانان شده و موجب تشدید پیچیدگی تحولات منطقه خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر برقراری ثبات، صلح و امنیت در منطقه، گفت: دخالت کشورهای بیگانه عامل بی ثباتی و تداوم ناامنی در منطقه شده است و احترام به تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی کشورها مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

نماینده مردم قم در مجلس با توجه به نقش موثر همکاری‌های پارلمانی در توسعه و گسترش روابط دو کشور بر مراودات حوزه‌های تخصصی و کمیسیون های مجالس دو کشور تاکید کرد.

«فیلیپ تیه بو» نیز در ابتدای این دیدار ضمن استقبال از تداوم و توسعه روابط پارلمانی ایران و فرانسه تبادل هیئت های پارلمانی را عامل موثری در جهت گسترش و تقویت همکاری های دو کشور در حوزه‌های مختلف دانست.

وی همچنین بر پایبندی کشورش به توافق هسته ای و حفظ برجام تاکید کرد و گفت: تداوم گفتگوها و رایزنی میان تمامی طرف های برجام می‌تواند به رفع موانع موجود منجر گردد؛ فرانسه با خروج یکجانبه امریکا از برجام مخالف است.