قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: به فرموده امام راحل (ره) میزان، حال فعلی افراد است اما برخی، تفسیرهای خطایی از این گفته امام (ره) دارند.

به گزارش مرور نیوز، حجت​الاسلام رسول منتجب​نیا در مراسم گرامیداشت آیت​الله موسوی اردبیلی و شهدای حله که سه​شنبه، 15 آذر در مسجد ارشاد اهواز برگزار شد، اظهار کرد: عالمان دینی و کارشناسان احکام الهی از دید قرآن و روایت​ها از عظمت و حرمت​های فوق​العاده​ای برخوردارند.

وی افزود: آنچه که مهم است این است که به همان گونه که بایدها و روایت​ها و آموزه​های دینی به جایگاه علما و حرمت آن تاکید می​کند و عالمای دین را امنای پیامبران و جانشین آنها معرفی کرده است اما به همان میزان هم علمای دینی که به وظایف خود عمل نکنند و دنیاپرست و طرفداران قدرتمندان باشند و نسبت به ظلم سکوت کنند را نکوهش کرده است.

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: در روایت​ها آمده است که بدترین آدم​ها علمای سوء هستند؛ طبق احادیث پیامبر(ص)، فقها تا زمانی مورد اعتماد و امین مردم هستند که وارد دنیا نشوند و این به معنای این است که علما تا زمانی که توزیع​کننده ظلم نباشند، مورد احترام هستند. عالمانی که از وجهه خود به نفع ستمگران استفاده می​کنند بدترین افراد هستند. هر روحانی و هر عالم و هر عمامه به سری اگر این شرایط را نداشته باشد در زمره بدترین افراد خواهد بود.

منتجب​نیا ادامه داد: بهترین انسان​ها کسانی هستند که برای خدمت به مردم تلاش می​کنند و از آن​ها به مردم نفعی می​رسد. همچنین در قرآن کریم پیشتازی بسیار مورد تاکید است؛ به همین جهت کسانی که در ابتدای اسلام به پیامبر(ص) و اسلام پیوستند در قرآن کریم از جایگاه ویژه​ای برخوردار هستند و با دیگر افراد مساوی نیستند. در انقلاب اسلامی نیز که از سال 41 آغاز شد و در سال 57 به پیروزی رسید، افرادی که در انقلاب و مبارزه پیشتاز بودند و این شجره طیبه را با مجاهدت​های خود آبیاری کردند، با آن​هایی که در روزهای آخر به امام(ره) و نهضت پیوستن مساوی نیستند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی افزود: کسانی که پس از پیروزی انقلاب و در زمانی که هم پست و هم مال و منافعی بود به انقلاب پیوستند با کسانی که از ابتدای نهضت همراه آن بودند مساوی نیستند؛ امام راحل (ره) فرمودند که میزان، حال فعلی افراد است اما برخی تفسیرهای خطایی از این گفته امام(ره) دارند.

منتجب​نیا اظهار کرد: این افراد عنوان می​کند منظور امام(ره) این است که اگر امروز کسی خطایی کند تمام سوابق آن حتی اگر ابتدای نهضت همراه امام(ره) بود به صورت لحظه​ای پاک و کان لم یکن تلقی می​شود و با این برداشت خود از این گفته امام(ره) نتیجه​گیری​های بسیاری نیز می​گیرد.

وی ادامه داد: کسی که هرجا امام(ره) بود، مثل سایه همراه امام(ره) بود و در هر جا که خطری بود حضور داشت و در تمام صحنه​ها حاضر بود، اگر سخنی برخلاف سلیقه افراد مطرح کند تمام سوابق او را نادیده می​گیرند و این سوابق را پاک می​کنند. اگر امام(ره) چنین سخنی گفته است این سخن خلاف قرآن و منطق است در حالی که امام(ره) چنین منظوری از این صحبت نداشتند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی تصریح کرد: امام راحل هنگامی که این بحث را مطرح کردند قصد ایشان این بود که اگر پیش از انقلاب فردی خطایی کرده و یا از رژیم طرفداری کرده و حال می​خواهد به انقلاب و مردم بپیوندد، باید او را پذیرفت و به همین علت گفتند که میزان، حال فعلی افراد است. ما مشاهده می​کنیم که تفسیرهایی با فاصله​های بسیاری از گفته​های امام (ره) برداشت می​شود. امام(ره) گفتند که اگر کسی خلاف کرده و بخواهد به انقلاب بپیوندد، نباید سخت​گیری شود اما برخی افراد تنگ​نظر با تفسیر غلط و غیر منطقی از گفته امام(ره) می​کنند. امام(ره) هرگز نگفت سوابق افراد نادیده گرفته شود.

منتجب​نیا با اشاره به سوابق آیت​الله موسوی اردبیلی و جایگاه ایشان گفت: یک فقید مجتهد روشن فکر که از زمانی که امام(ره) را شناخت در کنار او بود و در هر کجا که بود، همراه با نهضت امام(ره) و مردم بود. مرحوم آیت الله اردبیلی از سال​های پیش از انقلاب از نزدیکان امام(ره) و نهضت بود و پس از پیروزی انقلاب نیز در شورای انقلاب، در ریاست قوه قضاییه تلاش​های بسیاری کرده بود.

وی با بیان این​که بی​مهری​هایی به آیت​الله موسوی اردبیلی شده است اما اکنون زمان مطرح کردن آن نیست، عنوان کرد: زمانی که آیت​الله موسوی اردبیلی به قم برگشتند منزل ایشان یک مرکز علمی برای جوانان انقلابی بود؛ ایشان یک مرجع شیعه بود که بسیار به امام(ره) نزدیک بود. تمام مراجع محترم هستند اما مراجعی که دیدگاه مترقی امام(ره) را داشتند و به فقه از نگاه امام(ره) نگاه می​کردند بسیار نبودند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی افزود: آیت الله موسوی اردبیلی تا آخرین روز وضعیت مساعدی داشتند؛ همواره در جلسات درس حضوری فعال داشتند و به مسئولان نیز مشاوره​ می​دادند که حال ممکن بود این مشاوره​ها را می​پذیرفتند و یا نمی​پذیرفتند. مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی از فقهای مجاهدی است که تمام فاکتورهای ارزیابی یک عالم برجسته را دارد و بسیار مورد اعتماد امام(ره) بود. فقدان ایشان که از استوانه​های علمی کشور بود، خسارتی به جهان اسلام وارد کرد.

منتجب​نیا با اشاره به این​که یاران امام(ره) در حال از بین رفتن هستند، اظهار کرد: یاران امام(ره) زیاد نبودند و در حال از بین رفتن هستند؛ ای کاش قدرشناس این افراد بودیم. آیت​الله موسوی اردبیلی یادگاری از امام راحل بود.