رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه گفت: در حال حاضر از نظر ما شرایط برای برگزاری نماز جمعه فراهم است. هرچند که تصمیم ستاد برای ما حجت شرعی است.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در نشست با وزیر بهداشت گفت: خدا را شاکریم که با لطفش و با مجاهدت‌های افراد حوزه سلامت افتخارات زیادی در حوزه مقابله با کرونا نصیب جمهوری اسلامی ایران شده است. از ویژگی‌های مسیر طی شده در مبارزه با کرونا این بود که دو مناسبت بسیار حساس را طی کردیم که در هر دو نیز توانستیم به الگوهای تازه‌ای دست پیدا کنیم.

وی افزود: هم در ماه مبارک رمضان و هم در مراسم محرم این اتفاق افتاد. واقعا حوزه دین و مجموعه‌های دینی از جهت نظم و انضباط و برگزاری مراسم، به صورت متفاوت حاضر شدند و با عنایت پروردگار و همت مومنان با کمترین دغدغه‌ها  مراسم ها برگزار شد. در حال حاضر به لطف خداوند شرایطی داریم که مشاهده می‌شود حوزه دین و رفتارهای مومنان پیشگام است و به نوعی الگو و نمونه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در ابتدای جریان کرونا وقتی می‌خواستیم تصمیم بگیریم که نماز جمعه برگزار نشود، خیلی سخت گذشت. به هر حال ۴۰ سال بدون وقفه نماز جمعه داشتیم و در بین برنامه‌ها و مناسک، نماز جمعه از جهت برکات و تاکید شرعی‌اش بی‌نظیر است و از نظر اهمیت به مثابه حج است. نمازهای جمعه یکی از برکات و ارکان نظام اسلامی است. به هر حال تصمیم گیری برای این‌که مدتی نماز جمعه برگزار نشود، تصمیم سختی بود.

حاج علی اکبری با بیان اینکه در این مسیر طی شده نیز همواره در انجام این وظیفه شرعی از عنایت کامل رهبر انقلاب اسلامی برخوردار بودیم، گفت: به طوری که مقام معظم رهبری بار سنگینی که در هفته‌های ابتدایی ایجاد شده بود را از دوش همه برداشتند و در مسیر هم به همین صورت بود.

وی افزود: در حال حاضر روال مشخصی برای برگزاری نمازهای جماعت وجود دارد و طبق قاعده‌ای که ستاد کرونا اعلام کرده، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت‌ها، برگزار می‌شوند. در حوزه مساجد و برگزاری نمازهای جماعت در حال حاضر مشکلی وجود ندارد. نماز جماعت در مساجد با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت منظم برپا می‌شود و نظارت‌ها نیز به خوبی صورت می‌گیرد. در مورد نماز جمعه وضعیت متفاوت است.  امیدواریم بتوانیم تصمیمات مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

حاج علی اکبری با بیان اینکه به نظر می رسد که کمترین ریسک و مخاطره را در نماز جمعه داریم، گفت: نماز جمعه کاملا قابل کنترل است. در حال حاضر بعد از محرم و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، توجیحی برای عدم برگزاری نماز جمعه وجود ندارد. در عین حال بی انضباطی هم تاکنون وجود نداشته است. مردم هم خودشان بسیار رعایت می کنند. شرایط فعلی اقتضا می کند که با دستور ستاد ملی کرونا که نماز جمعه را برگزار کنیم و اکنون وقت این است که وضعیت قرمز و سفید شهرها برای نماز جمعه برداریم. اکنون در اکثر کشور در شهرهای کوچک نماز جمعه برگزار می شود، اما در شهرهای بزرگ وجود ندارد. برای تهران پیش از این یک کمیته تشکیل شده و تمام جوانب کار را سنجیده اند و تا نزدیکی برگزاری نماز جمعه هم رفتیم، اما ملاحظاتی مطرح و وضعیت تهران بد شد که ناچار شدیم و مجددا اعلام تعطیلی کردیم.

وی تاکید کرد: حتی در مصلی با ویژگی هایی که مصلی دارد؛ یعنی سقف بسیار مرتفع و امکان گردش هوا و کنترل ورودی ها، به نظر می رسد که کاملا آماده است. در حال حاضر از نظر ما شرایط فراهم است. هرچند که تصمیم ستاد برای ما حجت شرعی است. عرض ما این است که نهاد و ستادهای نماز جمعه در کشور آمادگی کامل دارند که با رعایت موازین مورد نظر ستاد کرونا، نماز جمعه را داشته باشیم.