رییس جمهوری با بیان اینکه انقلاب ما به راحتی به دست نیامد، گفت: انقلابی پشیمان را نمی شناسم و انقلاب اسلامی افتخار ماست.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آیین 16 آذر روز دانشجو در دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه تهران ، با گرامیداشت یاد  وخاطره شهدای این روز شهیدان شریعت رضوی، قندچی و بزرگ نیا، افزود: انقلاب بزرگ ما به راحتی بدست نیامد و همه در سال 41 کنار هم ایستادند و پشت سر امام راحل مبارزه کردند ، در برابر تحریم ها و فشارها مقاومت و در برابر تجاوز علیه کشور ایستادگی کردند.

وی اضافه کرد: من انقلابی پشیمان نمی شناسم و انقلاب اسلامی فخر ماست همچنان که به ایران سربلندمان فتخار می کنیم.

روحانی با بیان اینکه خوشحالم از اینکه خداوند برای چهارمین بار به من این توفیق را داده است تا در روز 16 آذر روز دانشجو روز حرکت عظیم ضد استبدادی و ضد استکباری که در همین دانشگاه از سوی دانشجویان توانست پرچم ایستادگی و مقاومت را در دانشگاه تهران به اهتزاز درآورد سخنرانی کنم گفت: این پرچم به همه دانشجویان و عزیزانی تعلق داشته و دارد که خود را فدای استقلال و آزادی می نمایند.

وی ادامه داد: درود بر پیر روشن ضمیر امام راحل، درود و سلام بر مرحوم آیت الله طالقانی، شهید مطهری، شهید بهشتی، مرحوم مهندس بازرگان، دکتر علی شریعتی و همه بزرگانی چون شهید باهنر، شهید مفتح و آنانی که از همین دانشگاه به جبهه مبارزه شتافتند مانند شهید باکری.

رییس جمهوری اظهار کرد: درود بر همه آنانی که در این سه سال دولت تدبیر وامید حمایت کردند و آنچه دستاورد ما بوده از همه ملت ایران، مقام معظم رهبری و حوزه های علمیه بوده و طوری که همه دست به دست هم دادیم و اجماع بین ما وجود داشت.

وی افزود: با این اجماع و دست به دست هم دادن توانستیم گره ها را باز کنیم.

روحانی با اشاره به مطالبی بیان شده دانشجویان پیش از سخنرانی گفت: همه مطالبی که طیف های مختلف دانشجویان مطرح کردند زیبا بود و زیبایی دانشگاه هم به زبان باز و گویا و زبان انتقادی است.

وی اضافه کرد: ما هم روزی دانشجوی این دانشگاه بودیم؛ حرکت از دانشکده فنی شروع شد و به دانشکده حقوق رفت و سپس همه دانشگاه ها این مسیر را ادامه دادند؛ روزی که دانشگاه تهران علیه استبداد شعار می داد زیبا بود و دانشگاه فیضیه و مردم حق بزرگی بر گردن ما دارند.

** اعتماد و امید مهمترین ضرورت فعلی جامعه

رئیس ‌جمهوری مهمترین ضرورت فعلی جامعه را اعتماد و امید دانست و گفت: می‌خواهم از این نکته بحثم را آغاز کنم و به برخی از مسائلی که در اینجا شما دانشجویان عزیز بیان فرمودید اشاره‌ای داشته باشم. هیچ ضرورتی در عصر حاضر و مقطع فعلی برای ما مهمتر از امید در میان مردم و اعتماد نیست.

وی افزود: بدانید اگر امید به آینده از بین رفت ، دیگر سرمایه‌ای نخواهیم داشت. هرچه کشور ما خوب باشد هرچه موفقیت بدست آورده باشیم اما باز  تا نقطه مطلوب فاصله داریم؛ چون با گذر از یک فرهنگ استبدادی استعماری ، می‌خواهیم به یک فرهنگ محمدی و علوی برسیم.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: بخش بزرگی از مسیر  را پیمودیم، بخشی هم باقی مانده است، اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند بر انقلابی ماندن و انقلابی بودن؛ معنی آن این است که کار تمام نشده و اگر کار تمام شده بود برای چه انقلابی باشیم ما به هدف و مقصود رسیدم.

روحانی در تعریف انقلاب گفت: انقلاب یعنی تحول بزرگ در جامعه برای آرمان‌های بزرگ و بلند یک ملت عزتخواه و عدالتجو و انقلاب برای این بوده است و آیا ما به همه اهداف انقلاب رسیدیم؟ نرسیدیم اما به خیلی‌ چیزها و اهداف انقلاب دست یافتیم. همین که شما در دانشگاه تهران می‌آیید هرچه که نظر شماست پشت این بلندگو می‌گویید، این آثار انقلاب اسلامی است، کِی این آزادی بود، کی این آزادی بود که یک دانشجو بیاید در برابر رئیس اجرایی کشور آنچه را که می‌فهمد مصلحت می‌داند و لازم می‌داند با صراحت لهجه و بیان همان که امیرالمومنین فرمود که آدم بتواند سخنش را بدون اینکه دغدغه‌ای داشته باشد، لکنت زبانی داشته باشد صریح و آزادانه بیان کند.

** استقلال سیاسی امروز ایران در دنیا بی نظیر است

روحانی با بیان اینکه به اهدافی که می خواستیم دست یافتیم، اظهار کرد: فکر نمی ‌کنم استقلال سیاسی که امروز ایران دارد شما نظیر آن را نه تنها در منطقه ما، در کل دنیا ببینید. در انتخابات آمریکا آقایی انتخاب شده ببینید چه سروصدا و چه تزلزلی در ذهن سیاست مدارها در اروپا، شرق دنیا در آسیا در بخشهایی در قاره آمریکا پدید آمده است.

وی ادامه داد: به بیان مقام معظم رهبری، از این اتفاق ( انتخاب ترامپ) نه خوشحالیم و نه غم زده‌ایم؛ آقایی انتخاب شده است هر برنامه‌ای هم دارد بعدها معلوم خواهد شد ما راه و مسیر خودمان را می‌رویم و ادامه می دهیم دلش بخواهد برجام را تضعیف و پاره کند مگر ما می‌گذاریم مگر ملت ما می‌گذارد.

** امریکا نمی تواند در اراده ما تاثیرگذار باشد

رییس جمهوری با بیان اینکه آمریکا نمی‌تواند تأثیرگذار در اراده ما باشد، خاطرنشان کرد: آمریکا نمی‌تواند در استقامت این ملت، تاثیر بگذارد. ایستادگی ما در جنگ تحمیلی را ببینید ؛ همه کشورها از شرق و غرب و اروپا و امریکا گرفته تا شوروی سابق، همه پشت بعثی ها بودند.

وی افزود: همه  ابزار و سلاح شیمیایی از همین اروپا در اختیار صدام قرار گرفت و دنیایی در برابر ما ایستاد؛ اما ما با دست یه دست هم دادن در برابر توطئه‌های عظیم وبزرگ به پیروزی رسیدیم و دنیا را به شکست کشاندیم؛ بسیج قهرمان، ارتش قدرتمند نیروی انتظامی سپاه و عشایر و مردم همه در کنار هم آمدند از دانش آموز گرفته تا دانشجو و کارگر همه در کنار هم قرار گرفتند و ما توانستیم پیروزی بدست بیاوریم.

وی ادامه داد: امروز با امید از همه مشکلاتمان با حول و قوه الهی عبور خواهیم کرد. روزهای بسیار سختی را در این سه سال گذراندیم و به حول و قوه الهی با هدایت رهبری بقیه مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.

** موفقیت های کشور برای ملت و رهبر ایران است

رئیس جمهور تصریح کرد: می‌خواهم به افتخاری که برای ملت ما است توجه داشته باشیم، به اعتراف همه کشورها حتی آنهایی که دشمن سرسخت ما هستند هیچ کشوری نبوده که بتواند در عرض دو یا سه سال 20 یا 30 ماه در برابر قدرتهای بزرگ جهانی از حقوق ملت خودش به خوبی دفاع کند. پرونده را از شورای امنیت سازمان ملل خارج کند. موفقیت‌های ما برای دولت نیست برای ملت ایران و رهبر ایران است.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش درباره برجام اظهار کرد: هیچ قدمی در مسئله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم. جلسه گذاشتیم، ایشان نامه‌های مکتوب خطاب به من دارند  و دستوری که من روی نامه‌های ایشان دادم. هیچ نامه‌ای نبوده که ایشان بنویسد و من دستور قاطع ندهم. در مقام عمل جایی کم و کسر آوردیم اما مبنا براین بوده که دستورات ایشان عملی شود.

وی ادامه داد: رهبر نقلاب دستوری دادند و گفتند توکل کنید و جلو بروید؛ تیم را خواستم دکتر ظریف و عراقچی و دوستان به تهران آمدند برایشان توضیح دادم که چگونه براساس نظر مقام معظم رهبری عمل کنیم.

روحانی اضافه کرد: به من گفتند اگر اینجور هست و این دستور است مذاکره تمام می‌شود منتقل می‌کنیم و مذاکره تمام می‌شود. صحبت دو سه ساعت طول کشید، وقتی بلند می‌شدم آقا به من گفت توکل به خدا کنید ما از این مشکل عبور خواهیم کرد با این ایمان قوی بروید و و من هم همین را گفتم ادامه بدهید نکاتی که ایشان فرمودند به حول و قوه الهی اجرا و عمل می‌کنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در رأس آنها بودند می‌خواستند ایران هراسی را در دنیا جا بیاندازند و بگویند ایران خطر منطقه و امنیت و ثبات و برای کشورهای همسایه و صلح جهانی خطرناک است ، گفت: پرونده ما را در ذیل فصل 7 در شورای امنیت بر مبنای اینکه صلح جهانی را به خطر انداخته است، برده بودند و هدف ما از حضور در نشست های برجام این بود که به دنیا بگوییم دروغ می‌گویند.

وی افزود: خواستیم بگوییم اگر خطری برای دنیا وجود دارد از طرف خود آمریکا و صهیونیسم است و دنبال رو های آنهاست؛ ایران برای کسی خطر نیست خطر برای چه کسی بودیم آن روزی که شوروی بهم ریخت وتجزیه شد آیا ما رفتیم و کشورهای کوچکی که ایجاد شده بود را مسلط شویم؟

روحانی تصریح کرد: ملت و کشور و حکومت ما یک حکومت متجاوز نیست البته از حق خودش دفاع می‌کند با قاطعیت کل ملت ما ایستاده. اگر یک روز خطر باشد همه  ملت می‌ایستند و ما همه بسیجی هستیم همه مردم. بسیج یک گروه خاص نیست، برای دفاع از کشور همه ملت ما بسیجی هستند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اگر روزی خطر بخواهد ما را تهدید کند، همه جوان‌های ما جناح و حزب نمی‌شناسیم، در این صورت دانشگاه، طایفه و قوم وجود ندارد و با هم بحث ملی را پیگیری می‌کنیم و این بحث جناحی نیست.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از کشورمان دفاع خواهیم کرد و تمام افتخارات ما و پیروزی و موفقیت ما هر جایی که به دست آوردیم برای یکپارچگی ما بوده است، گفت: رو در روی هم بایستیم قدرت‌مان را تضعیف کردیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید تحمل‌مان را بالا ببریم، خاطرنشان کرد: از بنده که خادم شما و منتخب ملت تا شما و همه حضار و دانشجویان و جوانان افکارمان یکی نیست، اما در اهداف بلند ملی یکی هستیم، در تبعیت از رهبری و حفظ کشور و تمامیت ارزی نظر واحد داریم.