نماینده مردم نهبندان با هشدار نسبت به خالی شدن روستاهای استان خراسان جنوبی گفت: طی ۵ سال گذشته ۱۷ درصد از برخی از روستاها و ۳۰ درصد از برخی دیگر از روستاهای استان خراسان جنوبی خالی از سکنه شده است که باید برای جلوگیری از خالی شدن مابقی سکنه باید رشد اقتصادی استان به ۴ درصد افزایش پیدا کند.

به گزارش مرور نیوز، افضلی در نطق میان دستور امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: قناعت و نجابت مردم استان خراسان جنوبی در شرایط سخت اقتصادی موجب بی عدالتی در تخصیص بودجه‌های ملی شده است. به نحوی که سهم استان از تولید ناخالص ملی به نیم درصد کاهش یافته است.

او ادامه داد: ‌۸۶ درصد مساحت استان بیابان و ۵۳ درصد آن درگیر فرسایش بادی است. گذشته از آن خشکسالی ۱۸ ساله موجب خالی شدن ۳۸ درصد از روستاها طی ۱۵ سال گذشته شده است. این مساله موجب زنگ خطر جدی  برای امنیت کشور است.

افضلی کاهش بارش‌ها در استان خراسان رضوی از ۲۰۰ به ۵۰ میلی متر طی دو دهه گذشته را مورد اشاره قرار داد و افزود:‌ در قتلگاه نهبدان و سربیشه با بحران جدی بارش روبرو هستیم؛ به طوری که پیش بینی می‌شود در صورت ادامه یافلتن این وضعیت طی ده سال گذشته این استان با فاجعه روبرو باشد.

عدم توزیع درآمدها مغایر اصل ۴۸ قانون اساسی این استان را گرفتار بحران کرده است.

وی مدعی شد: بی‌توجهی محض مسئولان در دولت‌های مختلف در حالی ادامه دارد که مردم برای تامین معیشت خود با وجود خشکسالی مفرط همچنان نان خود را از کشاورزی و دامداری  تامین می‌کنند اما ۷۰ درصد مردم در استان دچار فقر مطلق هستند.

نماینده مردم نهبندان در مجلس  همچنین با انتقال از کنارگذاشته شدن طرح توسعه نهبندان از ردیف بودجه‌های اعتباری دولت گفت: ۳۵ درصد قنوات استان طی ۵ سال گذشته خشک شده است و بودجه احیای قنوات نیز قطع شده است.

افضلی خطاب به وزرای نیرو، جهاد کشاروزی، بهداشت و درمان، راه و ترابری، آموزش و پرورش، دفاع، و امور خارجه تذکرات مختلفی دارد.