رئیس کل بانک مرکزی درباره روند صعودی دلار و ارز گفت: ما تمام تلاش خود را می‌ کنیم وضعیت را به ثبات برسانیم.

به گزارش مرور نیوز، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره روند صعودی دلار و ارز گفت: شرایط بازار ارز از پیچیدگی های خاصی برخوردار شده است و بخاطر اتفاقات شش ماهه اخیر بعد از کرونا و فشارهای حداکثری آمریکا انتظارات منفی در جامعه شکل گرفته و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم وضعیت را به ثبات برسانیم.

همتی اظهار کرد: نقل قول‌هایی از من می‌شود که گفتید روند صعودی دلار و ارز پایین می‌آید؛ شرایط پیچیده‌ای است و این شرایط در حال تغییر است؛ محدودیت‌هایی روی منابع ما گذاشته شده است و ۱۰‌ ها میلیارد دلار از درآمد ارزی کشورمان را در خارج کشور  مسدود کردند و حتی بسیاری از کشور‌هایی که با ما روابط خوبی دارند بخاطر فشار‌هایی آمریکا، اجازه ندادند که ما از آن‌ها استفاده کنیم در حالی که پیش بینی من این بود که امسال از آن‌ها بهره‌برداری خواهیم کرد.

او افزود: خوشبختانه اقدامات خوبی را شروع کردیم و نسبت به آینده خوش بین هستم؛ درست است که در روز‌های آخر رئیس جمهوری فعلی آمریکاست و آن‌ها فشار را بیشتر می‌کنند؛ ما هم مقاومتمان را بیشتر می‌کنیم و بسیار امیدوارم که بتوانیم این مسائل را حل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: یکی از کار‌های که داشتیم مذاکره با کشور‌هایی بوده که پولهایمان در آنجا مسدود است، بنده دو روز پیش به عراق سفر کردم، امیدواریم از منابع خودمان که در آنجا بیش از ۵ میلیارد دلار است، استفاده کنیم.

وی گفت: عرضه ارز صادرکنندگان خیلی خوب شده است ولی به هر حال قبول کنیم که سه هفته آینده این فشارها به ایران بیشتر می شود.

او تصریح کرد: بازار ارز پرریسک ترین بازار است و هر لحظه می‌تواند اتفاقی در این بازار رخ دهد.

همتی درباره نرخ رشد اقتصادی کشور با رد آمارهای جهانی درباره ایران گفت: نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول ما در غیرنفتی ۰/۶- و در نفتی ۲/۸- بود. صنعت و کشاورزی ما رشد خوبی دارد و رشد نفتی ما مثبت می شود.خیلی امیدواریم وضعیت ما از پیش بینی ها بهتر شود.