کارشناس سیاست خارجی گفت: حق ایران است که سلاح خرید و فروش کند و آمریکا حق مداخله ندارد.

به گزارش مرور نیوز، امروز ۲۷ مهر ماه تحریم تسلیحاتی ایران در قالب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پایان می یابد. هر چند که ایالات متحده آمریکا برای ادامه تحریم ایران مکانیسم ماشه را فعال کرده است، اما نه اروپا و نه روسیه و چین و دیگر اعضای شورای امنیت این اقدام آمریکا را به رسمیت نشناخته‌اند. در این شرایط با پایان تحریم تسلیحاتی، ایران می‌تواند وارد مبادلات تسلیحاتی با دیگر کشور‌ها شود.

اروپا با وجود اینکه همچنان به برجام پایبند است، اما بعید است که وارد مبادلات تسلیحاتی با ایران شود. ایران هم گفته است مشتری تسلیحات اروپایی نیست. اما ایران می‌توانند با دو قدرت دیگر جهان یعنی روسیه و چین در این حوزه کار کند.

هفته گذشته محمدجواد ظریف به مسکو سفر کرده بود، ظریف در این سفر تاکید کرد که ایران به گفتگو با روسیه در زمینه همکاری دفاعی ادامه می‌دهد. او در خصوص قرارداد‌های نظامی میان تهران و مسکو گفت: «ایران و روسیه مذاکرات بسیار جدی در این خصوص انجام دادند و ما به این گفتگو‌ها ادامه می‌دهیم.»

در کنار روسیه، چین هم در موقعیت مناسبی برای مذاکره با ایران در این باره است. چین در دو سال  گذشته با صراحت بیشتری از ایران حمایت می‌کند. از طرف دیگر ایران و چین به دنبال یک توافق جامع ۲۵ ساله هستند که احتمالا مسائل نظامی و مبادلات تسلیحاتی جزیی مهم از این توافق باشد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه گذشته تهدید کرد که کشورش در صورت فروش تسلیحات چین و روسیه به ایران، آن‌ها را تحریم خواهد کرد.

از طرف دیگر ایران در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی در تولید تسلیحات نظامی داشته و حالا می‌تواند به عنوان یک صادر کننده عمده در این حوزه ورود پیدا کند. غیر از کشور‌های دوست همسایه، کشور‌هایی همچون ونزوئلا می‌تواند مقصد تسلیحات ایرانی باشد.در همین راستا نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا ضمن تاکید بر تولید تسلیحاتی بومی گفت: ما به همکاری‌ها با روسیه، چین و ایران ادامه خواهیم داد.

به این ترتیب دایره شرکای تسلیحاتی ایران می‌تواند بزرگتر از روسیه و چین و کشور‌های همسایه باشند.

*خرید و فروش سلاح حق قانونی ایران است

در اینباره حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، اظهار داشت: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ در تاریخ ۲۷ مهرماه، تحریم تسلیحاتی ایران به پایان خواهد رسید لذا به موجب توافقنامه برجام ، ایران حق خرید و فروش سلاح را خواهد داشت.

وی ادامه داد: آمریکا طی یک سال اخیر تلاش های بسیاری کرد تا  مانع آزاد شدن تحریم های تسلیحاتی ایران شود اما با وتوی چین و روسیه مواجه شد که منجر به شکست آنها شد.

کارشناس سیاست خارجی افزود: هرچند این قطعنامه در ۲۷ مهرماه لغو خواهد شد اما ایران تحت تاثیر فضای خارجی و تحریم های تسلیحاتی نیست چرا که بیشترین سلاح های ایران تولید داخل هستند و در این زمینه خودکفاست لذا تحریم ها هم زیاد موثر نبوده است.

وی افزود: بنابراین حق ایران است که سلاح خرید و فروش کند و آمریکا حق مداخله ندارد.

*فشار لابی صهیونیستی بر نهادهای بین المللی برای تقویت اسراییل

هانی زاده با بیان اینکه رژیم صهیونیسیتی بیش از ۲۵۰ کلاهک هسته ای در اختیار دارد اما متاسفانه شورای امنیت این قطعنامه را علیه کشور ما تصویب کرد، تصریح کرد:  هدف جامعه جهانی و نهادهای بین المللی این است که اسراییل همچنان قدرت منطقه باقی بماند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی در پایان خاطر نشان کرد: بنظر می رسد اتفاقاتی که در گذشته رخ داد و تحریم هایی که علیه کشورهای عربی اعمال شد نتیجه فشار لابی صهیونیستی بر نهادهای بین المللی است تا اسراییل را تقویت کنند.