وزیر امور خارجه کشور که برای حضور در اجلاس قلب آسیا به هندوستان سفرکرده بود؛ پس از آن به چین و ژاپن رفت تا رایزنی های اقتصادی انجام دهد تا شاید با ساکی پر از فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی به کشور بازگردد.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، محمدجواد ظریف شنبه 13 آذر برابر با سوم دسامبر تهران را به مقصد دهلی برای حضور در اجلاس قلب آسیا ترک کرد. وزیر امور خارجه در بدو ورود به این کشور تمدید تحریم امریکا علیه ایران را بیانگر بی اعتباری آمریکا دانست و گفت که این تحریم ها بر روابط جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها بی تاثیر است.

اگر چه هدف اصلی ظریف از سفر به هند حضور در اجلاس قلب اسیا بود ،اما او در حاشیه این سفر در همان روز نخست در نشست مشترک تجاری ایران و هند بعنوان سخنران حضور یافت و در این نشست درباره گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی بحث و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، علاوه براین با مقامات شرکت کننده در اجلاس از جمله اشرف غنی رییس جمهور افغانستان دیدار و گفت وگو کرد. فردای آن روز ، اجلاس دو روزه قلب آسیا در هند با محوریت افغانستان کار خود را پایان داد و ظریف بعد از اجلاس دهلی را به مقصد پکن ترک کرد.

سفر محمدجواد ظریف به چین دومین سفر رییس دستگاه دیپلماسی کشور ایران به این کشور بعد از توافق هسته ای است؛ روسای 38 شرکت عمده وابسته به اتاق بازرگانی، 15 شرکت دانش بنیان وابسته به ستاد همکاری های علمی و فناوری و هشت بانک تجاری به همراه دیگر مقام های صنعتی، بازرگانی و علمی وزیر امور خارجه را در سفر به شرق آسیا همراهی کردند.

وزیر امور خارجه ایران در سفر دو روزه خود به پکن علاوه بر دیدار با "وانگ یی" همتای چینی خود با "جانگ گائولی" معاون نخست وزی این کشور هم دیدار و درباره آخرین مسائل و تحولات منطقه، گسترش همکاری ها و توسعه مناسبات دوجانبه و دیگر مسائل گفت وگو کرد.

سخنرانی در دانشگاه پکن و دیدار با رییس و نخبگان این دانشگاه و همچنین حضور در همایش فرصت های سرمایه گذاری در ایران با حضور تجار و بازرگانان دو کشور در هتل "کم پینسکی" از دیگر برنامه های سفر رییس دستگاه دیپلماسی ایران به چین بود.

ظریف در دیدار با همتای چینی خود تاکید کرد که دو کشور رویکرد دو جانبه مشترکی در قبال موضوعات جهان و چندجانبه دارند و جمهوری اسلامی ایران محدودیتی در برقراری روابط و توسعه مناسبات با چین ندارد و آمادگی دارد در همه زمینه ها این روابط را توسعه دهد.

اظهار نظر کارشناسان نشان می دهد سفر دو روزه ظریف به چین در شرایطی که ایران به یک بازار قابل توجه برای پکن تبدیل شده است و دو شریک بزرگ تجاری روابط نزدیکی با یکدیگر دارند، این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و این سفر جهت مناسبات دیپلماتیک و سیاسی و بعضا اقتصادی دو کشور را در آینده به شکلی مناسب تر، ترسیم خواهد کرد.

ژاپن سومین و به نوعی آخرین ایستگاه سفر شرق آسیای ظریف است که او در این سفر با رییس سازمان تجارت خارجی ژاپن دیدار کرد؛ ایشیگه رئیس جترو( سازمان تجارت خارجی ژاپن) در ملاقات دوجانبه با وزیرامورخارجه ایران گفت: با رفع تحریم ها، زمینه برای افزایش فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری شرکت های ژاپنی در جمهوری اسلامی ایران فراهم شد و جترو از افزایش فعالیت های شرکت های ژاپنی در ایران حمایت می کند.

وزیر امور خارجه کشورمان هم خواستار نقش مثبت و فعال تر ژاپن در همکاری با ایران شد و بر نقش همکاری های بانکی در توسعه مناسبات اقتصادی تاکید کرد.

طرفین همچنین بر همکاری در خصوص محیط زیست، اتومبیل سازی، دارو و افزایش فعالیت های جترو در تهران تاکید کردند.

حال باید منتظر ماند تا ظریف از ژاپن به کشور برگردد و بعد دید چه ره آوردی برای کشور به ارمغان آورده است؛ اما در نهایت جای امیدواری وجود دارد که وزیر امور خارجه کشور به همراه تیم اقتصادی و علمی با دست پر برگردند و این سفر زمینه ساز همکاری های بیشتر تجاری و اقتصادی با این کشورها بویژه ژاپن شود.