کشور ما در منطقه‌ای از جهان قرار دارد که دارای ویژگی‌ها و مزایایی است که اگر قوی نباشیم نخواهیم توانست از همه منافع خود دفاع و حفاظت کنیم.

به گزارش مرور نیوز، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (دوشنبه) در نشست ویدئوکنفرانسی کمیته پدافند غیرعامل وزارت کشور با استانداران و رؤسای شورای پدافند غیرعامل استان‌ها گفت: انقلاب اسلامی با اهداف و آرمان‌های الهی و با شعارهای ارزشمندی مانند نشان دادن نقش سلطه بیگانه، حمایت از مستضعفان و خوداتکایی ملت ایران شکل گرفت و در یک منطقه فوق العاده حساس در جهان به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: اگر روزی در نظریه‌های ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی جاهایی در جهان به عنوان منطقه محور در کره زمین مطرح می‌شد یا موضوع هارتلند مطرح می‌شد، امروز دیگر تردیدی وجود ندارد که در هرم قدرت جهانی منطقه جنوب غرب آسیا تعیین کننده برتری و رهبری در جهان است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: قدرت و ابرقدرتی که بتواند در این منطقه تسلط پیدا کند به علت ویژگی‌های این منطقه و مزیت راهبردی این منطقه در رأس هرم قدرت جهانی قرار خواهد گرفت.

سرلشکر باقری افزود: زمانی که جمهوری اسلامی با یک انقلاب در مسیر پس گرفتن امور این منطقه قرار می‌گیرد، طبیعتاً با حساسیت‌ها و تهدیدهای بزرگی مواجه می‌شود. تهدیدهایی که روز به روز به اشکال مختلف و در حال توسعه منطقه و کشور ما را مورد تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ گونه چشمداشت به سرزمین و منافع همسایگان و دیگران صرفاً با اتکا به مبانی دینی و انقلابی خود بدنبال در دست گرفتن امور خود و خوداتکایی کامل خود بوده و هست.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: همانطور که تاریخ ما نشان می‌دهد در همین دوره اخیر جمهوری اسلامی در مساله هسته‌ای با پذیرش تعهدات با دنیا کنار آمد و پذیرفت که با کاهش برخی اقدامات هسته‌ای خود از مزایایی در مساله کاهش و رفع تحریم‌ها برخوردار شود و همه دنیا اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران کاملاً به تعهدات خود پایبند بود و کسی نتوانست هیچ تخطی را اثبات کند اما عهدشکنی آمریکا تروریست و جنایتکار خاتمه پیدا نکرد.

سرلشکر باقری افزود: با وجود این که جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود پایبند بود آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و تحریم‌ها و فشارها را علیه ملت ایران مجدد در پیش گرفتند. این فشارها در مساله تحریم‌های تسلیحاتی و تحریم‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی، امنیتی علیه ملت و کشور ایران در پیش گرفته شد.

وی ادامه داد: هدف دشمن این است که ملت ایران راهبردها و سیاست‌های تحمیلی آمریکا را بپذیرد. هر چند که ظاهر آن این است که می‌خواهند ایران را به پای میز مذاکره بکشانند اما میزی که نتیجه آن از قبل تعیین شده و آن تسلیم ملت ایران است. خواسته‌ای که هیچ گاه با آرمان‌ها و اهداف و رویکرد انقلاب اسلامی انطباقی ندارد.

سرلشکر باقری یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران یکسال صبر کامل کرد اما دشمن بر سر عهد خود بازنگشت بنابراین جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته رویکرد و راهبرد مقاومت فعال را در پیش گرفت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: هرچند فشارها به ملت ایران سنگین است اما دستاوردهای قابل توجهی در سطوح راهبردی وجود دارد. این که ملت ایران تسلیم نشد و زانو نزد و کشور خود را اداره کرد. اتکا به فروش نفت خام و سایر خام فروشی‌ها کاهش پیدا کرد. خوداتکایی ملت ایران ارتقا پیدا کرد و ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران توانست این تهدید و فشار را به فرصتی برای خوداتکایی و سربلندی ملت تبدیل کند.

* ملت ایران توانست همچنان روی پای خود بایستد

وی افزود: قدرت ملی کشور در این ایام بالاتر رفت و ملت ایران توانست همچنان روی پای خود بایستد و کار و مأموریت و آرمان‌های خود را دنبال کند.

سرلشکر باقری با بیان این که در همین مقطع ممکن است نگارش‌های غلطی به سیاست‌ها وجود داشته باشد گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند این روزها بعضی‌ها حرف از عقلانیت و تدبیر می‌زنند با این تعبیر غلط که منظورشان ترس و انفعال و فرار است در حالی که عقلانیت و تدبیر به معنای خالی کردن سنگر در برابر دشمنی که نسبت به دشمنی او تردیدی وجود ندارد نمی‌تواند باشد. عقلانیت و تدبیر را رهبری بارها در قوی شدن کشور تعبیر کردند.

وی افزود: کشور ما در منطقه‌ای از جهان قرار دارد که دارای ویژگی‌ها و مزایایی است که اگر قوی نباشیم انچه که در جنگ‌های جهانی به سر ما آمد می‌تواند تکرار شود. آیا در دوره‌ای که جنگ‌های جهانی اتفاق افتاده و کشور ایران اعلام بی طرفی کرده است حاکمیت و تمامیت ارضی، استقلال و هویت و ارزش ما محترم شناخته شده است، به هیچ وجه این گونه نیست. اگر قوی نباشیم نخواهیم توانست از همه منافع خود دفاع و حفاظت کنیم.

* برای قوی شدن کشور راهبردها و سیاست‌های متعددی باید دنبال شود

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که برای قوی شدن کشور راهبردها و سیاست‌های متعددی باید دنبال شود ادامه داد: یکی از آن‌ها وحدت و یکپارچگی در مسیر تبعیت از رهبری و تلاش جهادی با رویکرد نگاه به توان داخل و حل معضلات مردم و ارتقا توان بازدارندگی در بخش دفاع است.

سرلشکر باقری گفت: یکی از راه‌ها و ارکان مهم قدرت و قوت کشور ارتقا تاب آوری ملی در سطوح مختلف کشور در برابر فشارهای همه جانبه دشمن است. این ارتقا تاب آوری و استقامت ملی می‌تواند موجب بازدارندگی شود و دشمن را نسبت به ادامه فشار مأیوس کند و می‌تواند در صورت تداوم فشار از کشور و مردم به خوبی حفاظت و صیانت کند.

وی افزود: کشور ایران به برکت فرماندهی بی نظیر فرمانده معظم کل قوا و به برکت خون شهیدان و برکت همراهی مداوم و کامل مردم و به برکت همه تلاش‌هایی که در نیروهای مسلح و سایر بخشها صورت گرفته، از جهت قدرت دفاعی و بازدارندگی دفاعی و از جهت آمادگی و انسجام نظامی و دفاعی و یکپارچگی مردم، نیروهای مسلح و حاکمیت کشور در دفاع از کشور در بهترین وضعیت وجود دارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: دشمن بارها اثبات کرده که اگر در جایی هدف داشته باشد و در مقصد خود احساس ضعف کند در انجام تهاجم و تجاوز هیچ تردیدی راه نمی‌دهد. اگر مشاهده می‌کنید پهپاد راهبردی آمریکا در تیرماه سال گذشته به علت تجاوز به فضای آب‌های کشور مورد هدف قرار می‌گیرد و دشمن دچار تردید شدید می‌شود که پاسخ نظامی دهد و نهایتاً این اقدام را انجام نمی‌دهد دلیل آن این نیست به طور مزورانه اعلام می‌کند که به ما گفتند که در آنجا ۱۵۰ ایرانی کشته خواهد شد، دلیل آن این بود که بازدارندگی دفاعی کارآمد است.