سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: میزان خصومت آمریکا نشانه این است که هنوز واشنگتن بر سیاست‌ های خود پافشاری می‌کند و تا سلطه گری وجو دارد، مقاومت و ایستادگی هم هست.

به گزارش مرور نیوز، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: همچنان موج کرونا هموطنان ما را درگیر کرده است و ما به احترام پروتکل ‌ها جلسه نشست خبری را به صورت آنلاین برگزار کردیم.

خطیب‌زاده گفت: فردا یوم الله ۱۳ آبان است که سالروز تبعید امام، کشتار دانش آموزان در سال ۵۷ و موضوع لانه جاسوسی و سفارت آمریکا است که انقلاب دوم نام گرفت. میزان خصومت آمریکا نشانه این است که هنوز واشنگتن بر سیاست‌ های خود پافشاری می‌کند و تا سلطه گری وجو دارد، مقاومت و ایستادگی هم هست.

وی در ادامه از سفر وزیر امور خارجه به آمریکای لاتین خبر داد و گفت: آقای ظریف از فردا عازم آمریکای لاتین برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بولیوی و سفر به کوبا و ونزوئلا خواهد بود.

خطیب ‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اساسا نقش وزارت امور خارجه در کشور چیست و اگر کاره‌ای نیست چرا انقدر انتقادها درباره این نهاد مطرح می‌شود؟، گفت: وزارت خارجه یک وزارتخانه حاکمیتی بوده و به تعبیر مقام معظم رهبری نیمی از دولت است زیرا پیشانی بیرونی نظام محسوب می‌شود. البته جمهوری اسلامی سازوکارهای خودش را دارد و در این سازوکارها هماهنگی میان قوا وجود دارد. تکلیف هر وزارتخانه در قانون روشن است بخصوص وزارتخانه‌هایی که حاکمیتی هستند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی، گفت: ما در مورد پرونده شهادت سپهبد قاسم سلیمانی یک بیانیه مبسوطی صادر کردیم و می‌توانید تمامی اقدامات موسع وزارت خارجه را ببینید. وزارت خارجه بخشی از پیگیری است، پرونده باید در داخل کشور و در قوه قضائیه تشکیل شود. ما چندین بار از دوستانمان در قوه قضائیه این مساله درخواست کردیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی این موضوع را پیگیری کرده و در دستور کار پیگیری دارد. موضوع شهادت حاج قاسم سلیمانی یک پرونده مفتوح برای ایران است.

وی در پاسخ به تعطیلی سفارت بولیوی در تهران و روابط ایران با این کشور، گفت: سفر آقای ظریف به بولیوی نشان می‌دهد که هر دو طرف آمادگی دارند که روابط را به سطح خوبی برگردانند. ما روابط خوبی با کشورهای آمریکای لاتین داریم و امیدواریم این روابط به مسیر طبیعی خودش برگردد. ما در چارچوب منافع دو کشور ایران و بولیوی روابط را ادامه می‌دهیم و قطعا شاهد تحولات در روابط دو کشور خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه ددر پاسخ به سوال دیگری درخصوص برگرداندن اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی، گفت: ما پیگیر اسن مساله هستیم اما جزئیات را بانک مرکزی اعلام می‌کند. البته پیگیری این مساله با کندی جلو می‌رود و ما همچنان راضی نیستیم و تسریع دراین امر بسیار مهم است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص طرح صلح ایران برای حل مناقشه قره باغ و پاسخ کشورهای هدف، گفت: مناقشه قره باغ یک مناقشه سه دهه‌ای است و تاکنون طرح های صلح دیگر هم به نتیجه نرسیده اند. جمهوری اسلامی براساس وظیفه خودش و به دلیل اینکه این کشورها جزو همسایه های ایران هستند، طرحی را آمده کرده است.

وی گفت: طرح ایران بسیار منطقی و براساس واقعیت‌های دو کشور است. برخوردهای اولیه با این طرح مناسب بوده است اما تصمیم و اراده سیاسی باید در پایتخت ها گرفته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما نگرانی ‌های ‌مان را هم مطرح کردیم از جمله امنیت مرزهایمان. ایران زمینه را برای حل بحران قرهر باغ آماده کرده است و امیدواریم در هفته آینده شاهد این باشیم که قدمی در راستای صلح برداریم.

وی در پاسخ سوالی درخصوص نگرانی ایران از حضور ترویست ها در نزدیکی مرزهای کشور، گفت: در سفر عراقچی این موضوع مطرح شد و به پایتخت‌های دیگر، غیر از ایروان و باکو، هم گفته شده است. نگرانی ما خیلی جدی بوده است و درباره این موضوع هم بسیار جدی صحبت کردیم. در این موضوع مسامحه و شوخی نداریم.

خطیب زاده با اشاره به مساله FATF و موضع وزارت خارجه، گفت: موضع وزارت خارجه در مساله FATF روشن است. ما نظرات خودمان را به نهادهای مختلف گفته ایم اما نهادهای بالادستی در نهایت باید نظر دهند. ما در درون حاکمیت پیگیری این موضوع هستیم. ما باید بخاطر دوستانمان هم این موضوع را حل کنیم و امیدواریم سایر دستگاه‌ها هم کمک کنند تا با کمترین خسارت این موضوع را تمام کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با فرض انتخاب بایدن بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا، پیام دیپلماتیکی بین ایران و بایدن رد و بدل خواهد شد؟، گفت: ما اصلا به افراد نگاه نمی‌کنیم. ما نگاه می‌کنیم که دولت جدید آمریکا، حالا هرکسی که رئیس‌جمهور باشد، چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت. هر دو حزب حاکم بر آمریکا متوجه شدند که چقدر سیاست هایشان در قبال ایران شکست خورده است و به هیچکدام از اهدافشان نرسیدند.

وی ادامه داد: چارچوب گفتگو برجام است و هرکسی دراین چارچوب جبران خسارت کند و برگردد و این جنگ تروریستی علیه ملت ایران را متوقف کند، می‌تواند در آن چارچوب همراه با بقیه حضور داشته باشد. ما بیشتر از نتیجه به اقدامات دولت آمریکا توجه می‌کنیم.

* بدهی انگلیس به ایران قطعی است

خطیب ‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درخصوص بدهی انگلیس به ایران بخاطر تانک های چیفتن، گفت: بدهی انگلیس به ایران قطعی است و باید پرداخت کند. دولت انگلیس هیچ بهانه‌ای ندارد و باید هرچه زودتر این بدهی را برگرداند. انگلیسی‌ها تاخیرهای ناموجهی بخاطر برخی ادعاها دارند اما ما پیگیر هستیم که این موضوع انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص جزئیات طرح صلح ایران برای بحران قره باغ، گفت: ایران از همه طرح های صلح قره‌باغ حمایت کرده اما این طرح‌ها به نتیجه نرسیده است. چارچوب طرح چارچوب پایتخت‌هایی است که آقای عراقچی به آنجا سفر کرده است و امیدواریم در این ساختار طرح را پیگیری کنیم. جزئیات خوبی از این طرح گفته شده و پس از اینکه جواب های رسمی را از پایتخت ها گرفتیم، مطالب بیشتری عرض می‌کنم اما اولویت ما پایان این مخاصمه و حل و فصل این بحران است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی درخصوص ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر دخالت ایران و روسیه و چین در انتخابات ایالات متحده، گفت: این ادعا را آمریکا کرده است. البته تاریخ نشان داده کشوری که در امور دیگر کشورها دخالت کرده، روسای کشورها را تغییر می‌دهد و هزینه می‌کند و نیروهای سازمان سیا را به دیگر کشورها می‌فرستد، آمریکاست.

* انتخابات آمریکا بیش از پیش تبدیل به نمایش شده است

وی ادامه داد: ایران علاقه ای به مداخله در انتخابات آمریکا ندارد و به نفع کسی هم نمی‌داند که این دخالت ها انجام شود. اما انتخابات آمریکا بیش از پیش تبدیل به نمایش شده است و در این نمایش سعی می‌کنند جذابیت های بیشتری ایجاد کنند.

وی گفت: تمام اتهامات امریکا علیه ایران در این مساله رد می‌شود چراکه اتهامات بی اساسی است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات دیپلماتیک انجام شده در راستای واکنش به اهانت فرانسه به پیامبر(ص)، تصریح کرد: وزارت خارجه در دو نوبت بیانیه‌ای شدیدالحنی داد و خود من محکوم کردم. وزیر خارجه نیز توئیت زد و این اقدام را محکوم کرد و با کشورهای اسلامی نیز دراین خصوص رایزنی شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: ما توهین به پیامبران الهی بویژه پیامبر اسلام را تحمل نمی‌کنیم. ما فکر می‌کنیم این یک چرخه باطلی از تحریک، توهین و افترا به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مسلمان و روی دیگر افراطی‌گری و تروریسمی است که اتفاقا دست پروده غربی‌ها است.

وی گفت: ما با جدیت این مساله را پیگیری کردیم. ما کاردار فرانسه را احضار کردیم و تذکر دادیم. البته در آخرین سخنان مکرون، او به نوعی عقب نشینی و عذرخواهی کرده است. ما فکر می‌کنیم حل و فصل دائمی تنها در گفتگو و احترام به ادیان است و قطعا ملل آزاده جهان از جمله ملت ایران نمی‌پذیرد که به مقدساتش توهین شود و به نفع هیچ کشوری نیست که وارد این فضا شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران در رابطه به اهانت به پیامبر(ص) با دیگر کشورهای اسلامی گفتگو و مشورتی داشته است؟، گفت: یکی از بحران‌های جهان اسلامکه باید در همین هفته وحدت به آن اشاره شود،  عدم وحدت است. این یکی از مصائب جهان اسلام است. البته ایران درپایتخت‌های مختلف و از طریق سفارتخانه های خودش همواره این رایزنی ها را دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: اما واقعیت این است که برهی حکمرانان کشورهای اسلامی به آرمان های بزرگ مسلمانان همانند مساله فلسطین بی‌اعتنا شدند، خیانت می‌کنند و مسیرهای سختی را پیش پای جهان اسلام گذاشتند ولی این نافی تلاش‌های دیگر کشورهای اسلامی نیست. این کشورها مواضع خوب و یکپارچه ای گرفتند و دولت فرانسه هرچه باید از این مسیر اشتباه خارج شود. زبان احترام و گفتگو یک زبان قابل فهم برای همه ادیان الهی است.