عباس عراقچی معاون وزیر خارجه این طور نیست که برجام دروازه‌ای باشد که هر کس هر وقت خواست برود و هر وقت خواست برگردد، به هر حال قواعد و شرایطی دارد که باید نشست و مذاکره کرد، ولی راه بازگشت باز است.

به گزارش مرور نیوز، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه) در برنامه صبح بخیر ایران شبکه اول سیما درباره بحران قره باغ گفت: بحران قره باغ در مرزهای شمالی ایران موجبات نگرانی‌های بسیاری را برای ما فراهم کرده بود. ما هم با آذربایجان و هم با ارمنستان روابط دوستانه تاریخی گرمی را داشته و داریم. البته با آذربایجان به خاطر هموطنان آذری زبان خود ارتباطات یک مقدار عمیق‌تر بوده و با ارمنستان هم باز به خاطر هموطنان ارمنی خود ارتباطات خوبی داشتیم.

*موضع جمهوری اسلامی ایران از روز اول درگیری‌ها مخالفت با اشغال بوده

وی با بیان اینکه این درگیری‌ها در مرزهای ما باعث نگرانی‌هایی شد، اظهار داشت:‌ حتی در بعضی مواقع خساراتی را در مرزهای ما به بار آورد. اقتضا می‌کرد این درگیری سریع‌تر خاتمه یابد و جنگ بین دو همسایه ما قطعا امر ناپسندی بود، البته ریشه جنگ در یک درگیری و مشکل تاریخی است که از قدیم بین ارامنه و آذری‌ها وجود داشته است.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: اقتضا می‌کرد جمهوری اسلامی ایران نقش خود را در کاهش این درگیری و حتی الامکان خاتمه درگیری ایفا کند. ما یک طرح پیشنهادی را با مشورت‌ها با همه طرف‌ها آماده کردیم و قرار شد من این طرح را در سفر به منطقه معرفی و تلاش کنیم درباره حصول این طرح اجماعی به وجود بیاید و هم نگرانی‌های ایران را به این کشورها منتقل کنیم که بدانند جمهوری اسلامی ایران در چه حوزه‌هایی نگرانی دارد.

عراقچی ادامه داد: خوشبختانه اصولی که معرفی کردیم و چارچوبی که برای آتش بس و شروع مذاکرات معرفی کردیم جای خود را به خوبی باز کرد و توافقی که نهایتا دو شب گذشته بین ارمنستان و آذربایجان و با وساطت روسیه صورت گرفت، در نهایت در همان چارچوبی که طرح ایران بود و براساس همان اصول بود.

وی افزود: مهمترین اصل آن آزادسازی مناطق اشغالی آذربایجان است. موضع جمهوری اسلامی ایران از روز اول این درگیری‌ها مخالفت با اشغال بوده است و از اوایل دهه ۹۰ میلادی موضع اصولی ایران بوده و ما خواهان آزادسازی مناطق اشغالی آذربایجان توسط ارمنستان همواره بوده‌ایم و این موضع را حفظ کرده‌ایم و در طول ۳۰ سال گذشته تلاش کردیم این را حفظ کنیم.

عراقچی بیان کرد: ارمنستان و جمهوری آذربایجان خودشان ترجیح دادند که امور از طریق گروه مینسک دنبال شود و پیشنهادهایی که قبل از این داشتیم و طرح‌هایی که ارائه دادیم دو کشور ترجیح دادند در قالب گروه مینسک دنبال شود. اما این گروه هم در ۳۰ سال گذشته نتوانست این بحران را حل و فصل کند و نهایتاً به درگیری منجر شد.

وی افزود: همین باعث شد ایران با طرح خودش مجددا وارد میدان شود و البته این بار بیش از گذشته جای خود را باز کرد. الان آتش بسی برقرار شده و براساس پیشنهادی که ما دادیم بر اساس جدول زمانی ارمنستان از سرزمین‌های اشغالی خارج و حقوق ارامنه و امنیت آنها باید تضمین شود و بازگشت آوارگان و تبادل اسرا و اجساد همه اینها پیش‌بینی شده بود.

 عراقچی اضافه کرد: بر اساس یک سری اصول و مبانی بین‌الملل که از نظر ما تغییرناپذیر هستند. مهمترین آنها حفظ تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه و احترام به حاکمیت کشورها، تغییرناپذیری مرزهای بین‌المللی و حفظ ژئوپلتیک سیاسی منطقه است، ‌اینها نگرانی‌های بود که ما منتقل کردیم.

*حضور نیروهای تکفیری را در مرزهای خود به هیچ وجه تحمل نخواهیم کرد/ نسبت به نقش مشکوک رژیم صهیونیستی هشدار دادیم

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه یکسری نگرانی‌های دیگر داشتیم که خیلی صریح به همه طرف‌های درگیر منتقل کردیم، گفت: حضور نیروهای تکفیری قطعاً خطراتی برای آینده امنیت منطقه به دنبال خواهد داشت و حضورشان در این بحران غیر ضروری بوده و الان که آتش‌بس رسیدیم حتماً باید از منطقه خارج شوند و ما حضور اینها را در مرزهای خود به هیچ وجه تحمل نخواهیم کرد و هر اقدامی که لازم باشد صورت خواهیم داد.

وی عنوان کرد: نقش مشکوک و توطئه آمیز رژیم‌صهیونیستی در این درگیری هم کاملاً مشهود است و این باز نگرانی‌هایی را برای آینده منطقه ایجاد می‌کند این هم نکته ای بود که در این سفر به همه طرف‌هایی که به نوعی درگیر بودند، تذکر و هشدار دادیم که نباید اجازه دهند این رژیم بتواند در منطقه جای پایی را به دست بیاورد که نقطه‌ای برای تنش و بحران دائمی در منطقه ایجاد کند. آنها قطعاً هیچ نیت خیری در کمک به هیچ کشوری در منطقه ندارند الا پیگیری سیاست‌های خباثت آمیز خودشان و این نگرانی‌ها منتقل شد. در این سفر هم به لحاظ کمک به خاتمه درگیری‌ و هم انتقال  نگرانی‌ها و هم اشتراکات فکری در منطقه بسیار مفید و لازم بود.

عراقچی با بیان اینکه حضور نیروهای تکفیری در این منطقه هیچ توجیحی نداشت، اظهار داشت: هیچ توجیحی برای حضور این افراد وجود ندارد. همه باید بدانند که حضور این‌ها در نزدیکی مرزهای ما به هیچ وجه تحمل نخواهد شد و هر اقدامی که لازم شد ولو به صورت مستقل انجام خواهیم داد. این نگرانی را منتقل کردیم و الحمدالله در حال رفع شدن است و کشورهای منطقه به ما اطمینان دادند که حضور این افراد موقتی خواهد بود و آنها به زودی خارج خواهند شد.

* خسارت‌ها را ثبت کرده و به دو طرف تذکر دادیم

معاون وزیر خارجه درباره خسارت‌های وارد شده به مناطق مرزی هم گفت: خوشبختانه ما تلفات انسانی نداشتیم. خساراتی که به بعضی از روستاها و منازل وارد شده بود، خیلی گسترده نبود. ما همه اینها را در زمان خودش ثبت کرده و طی یادداشتی به طرف‌های ارمنی و آذری تذکر دادیم. در بعضی از مواقع مجبور شدیم که هشدار بدهیم که حتماً از مرزهای ما فاصله بگیرند و در تیراندازی‌ها و شلیک‌ها دقت کنند. همه اینها ثبت شده و به موقع خود اعتراض شده و الان هم از ستاد کل و وزارت کشور خواستیم که جمع‌بندی خسارات را به ما بدهند که ما اینها را برای طلب خسارات وارده از دو کشور پیگیری کنیم.

عراقچی در عین حال گفت: یکسری خسارت‌ هم به خاطر استمرار درگیری‌ها در ۳۰ سال گذشته بوده است. به عنوان مثال سد خداآفرین با هزینه جمهوری اسلامی ایران و در توافق مشترک با آذربایجان توسط ایران ساخته شده است در حالی که منطقه این سد تحت اشغال ارمنستان بود ولی ما با آذربایجان توافق کردیم و سد را خودمان ساختیم و هزینه آن را هم پرداخت کردیم. قریب ۱۰ سال است که این سد آماده بهره‌برداری است، ولی به دلیل همین درگیری‌ها، اشغال و عدم امکان حضور طرف آذری در سد و ساخت نیروگاهی که در طرف آنها بود، به بهره‌برداری کامل نرسید. چنین خساراتی به ما وارد شده است

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: امیدواریم با بازگشت سرزمین‌های اشغال شده به آذربایجان و صلحی که در منطقه برقرار می‌شود، هم مناطق مرزی ما از این به بعد در آرامش بیشتری باشد و هم امکان بهره برداری از سد فراهم شود و هم امکان از سرگیری تعاملات اقتصادی در دو طرف مرز ایجاد خواهد شد و در تعاملات اقتصادی و تجاری مرزی وضعیت متفاوت خواهد شد و فرصت‌هایی است که خاتمه درگیری‌ها برای ما به وجود آورده که باید از اینها استفاده کنیم.

*انتخابات تماشایی آمریکا/ هیبت دروغین دموکراسی آمریکایی فروریخت

عراقچی درباره انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا بیان کرد:‌ بنده به عنوان یک کارشناس روابط بین‌الملل عبارت بهتری نسبت به عبارتی‌ که مقام معظم رهبری درباره انتخابات ‌آمریکا استفاده کردند، نمی‌توانم به کار ببرم. واقعاً این انتخابات تماشایی است.

 وی افزود: کشوری که ادعای بزرگترین دموکراسی دنیا را دارد و گفته می‌شود قدیمی‌ترین سنت‌های دموکراتیک در آن حاکم است به وضعیتی می‌رسد که همه مواردی که کشورهای دیگر را به آن متهم می‌کردند، الان در داخل خودشان اتفاق می‌افتد. همدیگر را به تقلب متهم کنند و کل انتخابات را به خاطر تقلب‌هایی که مدعی هستند، فاسد بدانند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ادامه داد: اینکه طرفداران خودشان را به خیابان بکشانند، اردوکشی‌های خیابانی کنند و همه چیزهایی که به دیگران خرده می‌گرفتند و بعضی وقت‌ها مسخره می‌کردند، الان خودشان تجربه می‌کنند. به نظرم هیبت دروغین دموکراسی آمریکایی را کاملاً نشان داد و این هیبت را فرو ریخت و نشان داد که آنها هم از چه نقاط ضعف ساختاری برخوردار هستند.

 این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: انتخابات آمریکا واقعیت دیگری را هم نشان داد و آن دو قطبی شدن جامعه آمریکا است. آمریکا به شرایطی رسیده که دقیقاً دو قطب تقریباً مساوی در آن وجود دارد و این دو قطب با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند.

وی گفت: با همه خصایلی که از ترامپ می‌شناسیم تقریباً ۵۰ درصد جامعه آمریکا به ایشان رای می‌دهند. همه آن خباثت‌ها و رذایلی که در شخص ترامپ وجود دارد، آن سیاست‌های زورگویانه، قلدری‌ها و خلاف قواعد حرکت کردن، با همه اینها نصف جمعیت آمریکا طرفدار او هستند که به نظرم این موضوع قابل مطالعه است و این موضوع می‌تواند تهدیدی برای جهان باشد.

* تفکر ترامپیست

عراقچی افزود: ترامپ چه برود چه نرود، ولی تفکر ترامپیست و تفکری که خود را برتر از همه دنیا می‌داند و قائل به هیچ همکاری نیست و همه توافقات و تعاملات بین‌المللی را کنار می‌گذارد و خودش را اول می‌داند و هر چیز را حاضر است قربانی ‌کند، در جامعه آمریکا ۵۰ درصد طرفدار دارد و این نشان می‌دهد که رهبران آمریکایی غیر از خودشان، جامعه آمریکا را هم به سمت یک جور انحطاط سیاسی پیش بردند و اینها چیزهایی است که دنیا با نگرانی به آن توجه می‌کند.

معاون سیاسی وزیر خارجه در پیش بینی از رفتارهای دو ماه آینده ترامپ نیز بیان کرد: این روزها حدس و گمان‌هایی زده می‌شود و شایعاتی وجود دارد درباره اینکه در دو ماه آینده ترامپ در سطح بین المللی و به خصوص در رابطه با ایران چه می‌خواهد بکند.

 وی خاطرنشان کرد: آقای ترامپ نشان داده که اولا به هیچ چیزی پایبند نیست و هر کاری ممکن است انجام دهد. ولی نکته دوم که از اول مهمتر است این است که هر کاری هم انجام دهد نتیجه‌ای نخواهد گرفت. چهار سال هر کاری خواسته کرده و به تعبیر خودشان دو سه هفته پیش گفتند دیگر تحریمی نمانده که بخواهیم اضافه کنیم. پریشب از سیلاب تحریم‌های جدید نام می‌برد.  مشخص است که می‌خواهند با فضای روانی ما بازی کنند و نسبت به آینده ناامید کنند.  

 عراقچی این فضاسازی‌ها را در ادامه سیاست فشار حداکثری برشمرد و افزود: سیاست فشار حداکثری آمریکا غیر از تحریم‌هایی که در عرصه میدانی تحمیل کرد و فشارهایی که در فضای بین‌المللی وارد آورد، به لحاظ ذهنی و فکری هم خیلی کار کرد و سعی کرد مقاومت مردم ایران را بشکند، ولی ناموفق بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: الان یکی از نکاتی که همه دنیا در مورد آن صحبت می‌کند و همه دنیا الان پذیرفته‌ که سیاست فشار حداکثری سیاست شکست خورده و به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است. البته نمی‌گویم برای ما هزینه و سختی نداشته است، ولی سیاست ما مقاومت بوده و این مقاومت را به احسن وجه تا آخر جلو بردیم و ایستادگی کردیم.

* ترامپ کاری بیشتر از اینکه تا الان انجام داده نمی‌تواند انجام دهد

 وی ادامه داد: در دو ماه آینده ممکن است ابعاد جدیدی به این فشار اضافه کنند. بعضی‌ها می‌گویند می‌خواهد زمین سوخته تحویل دولت بعدی بدهد. به نظر من کاری بیشتر از اینکه تا الان انجام داده نمی‌تواند انجام دهد، الا یکسری تلاش‌هایی که روی روان مردم تاثیرات منفی بگذارد که باید مراقب باشیم. مردم ما تا الان در برابر این سیاست به خوبی ایستادگی کردند و در آینده هم ایستادگی خواهند کرد. در مقابل فشار چاره‌ای جز ایستادگی نداریم، هر کشوری که با فشار و زور بخواهد با ایران تعامل کند جوابی جز مقاومت نخواهد گرفت ولی اگر رویکردها عوض بشود طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط نسبت به منافع ملی خود تصمیم خواهد گرفت.

*نه از ماندن ترامپ وحشت زده می‌شویم، نه از آمدن بایدن ذوق زده/ راه برای بازگشت به برجام بسته نیست

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره سیاست بایدن در خصوص برجام هم اظهار داشت: در خصوص برجام باید بگویم، ما نه از ماندن آقای ترامپ وحشت زده می‌شویم، نه از آمدن آقای بایدن ذوق زده می‌شویم. ما بر اساس منافع خودمان تصمیم می‌گیریم و رفتار می‌کنیم.  

 

 وی ادامه داد: آقای بایدن و حزب دموکرات در مانیفست سیاسی خود قبل از انتخابات اعلام کردند که می‌خواهند به برجام برگردند. راه برای بازگشت به برجام بسته نیست. میز مذاکرات برجام و میز ۱+۵ را ما ترک نکردیم، آنها ترک کردند و می‌توانند دوباره برگردند، ولی چالش‌هایی هم وجود دارد.باید بپذیریم در چهار سال گذشته واقعیاتی اتفاق افتاده و تحولاتی در عرصه میدانی و سیاسی رخ داده که باید مد نظر قرار بگیرد و در مورد آن صحبت و تفاهم شود.

 

*برجام دروازه نیست که هر کس هر وقت خواست برود و یا برگردد/ با آمریکا هیچ مذاکره‌ای نداریم، الا سر میز مذاکره ۱+۵

عراقچی بیان کرد: این طور نیست که برجام دروازه‌ای باشد که هر کس هر وقت خواست برود و هر وقت خواست برگردد، به هر حال قواعد و شرایطی دارد که باید نشست و مذاکره کرد، ولی راه بازگشت باز است. همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند ما با آمریکا هیچ مذاکره‌ای نداریم، الا سر میز مذاکره ۱+۵. اگر می‌خواهند مذاکره کنند باید پشت همین میز برگردند، در چارچوب ۱+۵ و نه دوجانبه، ما برای منافع خودمان گفت‌وگو خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه عنوان کرد: ما منتظر می‌مانیم که اولا ببینیم آقای بایدن سرکار می‌آید و دوما لابی‌های مختلف صهیونیستی و غیرصهیونیستی آیا اجازه می‌دهند که آمریکا سیاست خودش را عوض کند و ثالثا با چه رویکردی می‌خواهد بیاید. ما براساس منافع خودمان تصمیم خواهیم گرفت که آیا با تقاضای آمریکا برای ورود مجدد به برجام چگونه برخورد کنیم. طبیعتاً نیاز به یک سری مقدمات، گفت‌و‌گوها و صحبت‌هایی وجود دارد تا به یک تفاهمی برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام برسیم.

* اگر آمریکا برگردد تمامی تحریم‌هایی که این مدت گذاشته‌اند، باید برداشته شود

 

وی درباره جبران خسارت‌ها به ملت ایران در صورت بازگشت آمریکا به برجام نیز گفت: اگر آمریکا برگردد تمامی تحریم‌هایی که این مدت گذاشته‌اند، باید برداشته شود. این نه شرط برجام و بلکه خود برجام است. حضور آمریکا در برجام یعنی برداشتن همه تحریم‌هایی که به خاطر موضوع هسته‌ای به مردم ایران تحمیل کردند، به طور طبیعی باید این اتفاق بیفتد که البته چالش‌های دیگری هم هست که باید درباره آنها بنشینیم و صحبت کنیم و شرایط بازگشت آمریکا به برجام را به گونه‌ای که منافع مردم ایران تامین شود را فراهم کنیم.

* رایزن‌های بازرگانی و اقتصادی ما توسط وزارت امور خارجه اعزام نمی‌شوند

 سید عباس عراقچی درباره تعطیلی رایزنی‌های اقتصادی در برخی سفارتخانه‌ها با بیان اینکه این موضوع تکذیب شده است، اظهار داشت: رایزن‌های بازرگانی و رایزن‌های اقتصادی ما توسط وزارت امور خارجه اعزام نمی‌شوند، بلکه توسط وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) اعزام می شوند. اما همه سفارتخانه‌های ما رایزن اقتصادی و کارشناس اقتصادی که خود وزارت خارجه اعزام کرده را دارد.  

وی گفت: به نظر من افراد و تعداد آنها مهم نیست، مهم مأموریت هایی است که به سفارتخانه‌های ما داده می‌شود. الان در شرایط تحریمی سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور چند ماموریت دارند که اولین آن ماموریت اقتصادی است. خود سفیر و همه کارمندان از نظر ما رایزنان و کارشناسان اقتصادی هستند و باید اهداف و ماموریت‌های اقتصادی را دنبال کنند که در راس آنها مقابله با تحریم و راه‌های جبرانی برای عبور از سدهایی که آمریکا ایجاد کرده است. حالا به شکل برقراری تهاتر و ایجاد کانال‌های ویژه برای تبادلات مالی، اینها ماموریت‌هایی است که دادیم که در شرایط تحریم روابط اقتصادی با کشوری را که در آن حضور دارند را به گونه‌ای تنظیم کنند که ما بتوانیم کماکان استفاده کنیم.

وی یادآور شد: یک مقدار تعدیل نیرو بوده آن هم به خاطر کمبودهای بودجه‌ای و بعضی تحولات ساختاری، تغییراتی داده‌ایم. به نظر من اصلا این موضوع که کجا رایزن داریم یا نداریم مهم نیست، مهم این است که کل سفارتخانه الان رایزن اقتصادی است و خود سفیر و همه کارمندان ماموریت اقتصادی دارند. ماموریت دوم سفارتخانه‌های ما که بسیار مهم است، جلوگیری از اجماع سازی آمریکا علیه ایران است که نمود آن را مدتی پیش دیدید که چگونه آمریکا وقتی در شورای امنیت خواست مکانیسم اسنپ بک را فعال کند جامعه جهانی در مقابل آمریکا ایستاد و آمریکا نتوانست اجماعی علیه ما ایجاد کند و خود آمریکا منزوی شد.

*هر جایی سفیر و نمایندگی ما کوتاهی کرده حتما به وزارت خارجه اطلاع داده شود

 عراقچی عنوان کرد: بنابراین ما به جای اینکه در نمایندگی‌هایمان به افراد نگاه کنیم، باید به ماموریت‌ها نگاه ‌کنیم که الان ماموریت‌ها دقیق است و ماموریت اقتصادی در راس آن است. سفرای ما باید در دسترس باشند و باید با ایرانیان خارج از کشور در ارتباط باشند. سفرای ما وظیفه دارند با ایرانیان مقیم، بازرگانان ارتباط مستقیم داشته و مشکلات آنها را رفع و به طرف‌های داخلی وصل کنند. هر جایی سفیر و نمایندگی ما کوتاهی کرده حتما به وزارت خارجه اطلاع داده شود.

*هر روز به طور خاص رایزنی با عراق، کره جنوبی و ژاپن داریم

وی درباره وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق و... گفت: رایزنی‌های ما با این کشورها هست. هر روز به طور خاص رایزنی با عراق، کره جنوبی و ژاپن داریم به خاطر این که مبالغی که در این کشورها هست بیشتر از کشورهای دیگر است. موانعی که وجود دارد مقداری واقعی است. به هر حال تحریم‌های آمریکا و تهدید آمریکا به اینکه اگر این پول‌ها را بلوکه نکنند و به ایران بدهند با مجازات‌های آمریکا مواجه خواهند شد، اگر چه غیرقانونی است. اما به خاطر سلطه مالی آمریکا یک واقعیت است که باید بپذیریم.

عراقچی ادامه داد: یک مقداری هم بهانه جویی است که آن کشورها  از فرصت سوء استفاده هم می‌کنند. با اینکه گاهی راه‌هایی هم باز می‌شود که می‌توانند انجام دهند، ولی به بهانه تحریم‌ها خودداری می‌کنند.

 عراقچی اظهار داشت: رایزنی‌های ما به طور مستمر وجود دارد. بخشی از پول‌ها در قالب مکانیسم‌های خلاقانه‌ای که توانستیم ابداع کنیم، بخشی از این پول‌ها برگشته است. بقیه هم در حال کار است.

* نقشه راه ۲۵ ساله ایران و چین در حال بررسی توسط طرف چینی

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره نقشه راه ۲۵ ساله ایران و چین گفت: اتفاق جدیدی رخ نداده و سند توسط طرف چینی در حال بررسی است. این سند دو سه مرتبه بین ما و چین رد و بدل شده است. آنها دیدگاه‌های خود را منتقل و ما بررسی و نظرات خود را گفتیم. آخرین دیدگاه‌های خود را به طرف چینی منتقل و منتظریم جواب بدهند. امیدواریم در آینده نزدیکی به تفاهم مشترکی برسیم که این سند آماده امضا شود. این سند راه فعالیت‌های اقتصادی ایران و چین در ۲۵ سال آینده را روشن و مسیری را برای آن ایجاد می کند و موانع را سعی می‌کند برطرف کند که ما و چین یک افق ۲۵ ساله را داشته باشیم و در قالب آن حرکت کنیم و از منافع آن بهره‌مند شویم.

عراقچی با بیان اینکه غلامرضا‌ انصاری معاون دیپلماسی وزارت خارجه مسئول و پیگیر است، عنوان کرد: توافقات سیاسی به خصوص وقتی چشم انداز طولانی مدت را در نظر می‌گیرد خیلی اسناد آسانی برای مذاکره نیست و کشورها باید منافع خود را ارزیابی کنند. توافق کردن در این زمینه کار آسانی نیست. دوستان در چین با ملاحظه و دقت این موارد را دنبال می‌کنند.

*اینگونه نیست که اگر توافق با چین امضا شود معجزه اقتصادی رخ بدهد

 

معاون وزیر خارجه بیان کرد: چین با توجه به سیاست خاص اقتصادی در سال های اخیر توانسته خود را به رده جهانی برساند و رقیب جدی آمریکاست و باعث برخوردهایی با آن شده و طبیعی است با طمانینه در این زمینه تصمیم بگیرند و ما هم عجله نداریم و منتظریم دیدگاه آنها را بشنویم.

وی خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که اگر توافق با چین امضا شود معجزه اقتصادی رخ بدهد. روند موجود قالب بهتر و چشم انداز طولانی‌تر می‌گیرد.

* پیام سفر ظریف به سه کشور آمریکای لاتین

معاون وزیر خارجه درباره پیام سفر ظریف به سه کشور آمریکای لاتین گفت: هدف اصلی وزیر خارجه شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور بولیوی بود و ما از این فرصت استفاده کرده و ونزوئلا و کوبا را نیز به سفر اضافه کردیم. اینها دوستان ما در آمریکای لاتین هستند و مراودات خاص سیاسی و اقتصادی با آنها داریم.

وی افزود: هم زمانش بود که مروری بر روابط داشته باشیم و هم به جهت تلاقی با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این پیام در آن بود که آنچه برای ما اهمیت دارد دوستانمان هستند و اینکه فکر کنید در تهران نشسته باشیم و ببینیم در آنجا چه اتفاقی می‌افتد، این گونه نیست و سیاست ما یک سیاست پویا است و ارتباطات خودش را با طیف وسیعی از کشورها در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا و منطقه غرب آسیا دارد و یکسویه نیست.