خطیب موقت تهران با بیان اینکه کوچک‌نمایی از مصادیق دروغ است، گفت: حقوق‌های نجومی مردم و رهبر انقلاب را متاثر کرده و کاخ اعتماد را فرو می‌ریزد.

به گزارش مرور نیوز، آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب موقت تهران در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران با اشاره به دروغ در عرصه سیاسی و زیان‌های آن اظهار داشت: سیاستمدار دینی با سیاستمدار بی‌دین فرق دارد و عملکردشان متفاوت است، سیاستمدار دینی براساس دین و ارزش‌ها عمل می‌کند در حالی که برای سیاستمدار بی‌دین ارزش‌ها مطرح نیست. 

آیت‌الله خاتمی با اشاره به رویکرد امام علی (ع) در سیاست‌ورزی ادامه داد: ایشان فرمودند که ما دین خود را فدای سیاست‌مان نمی‌کنیم و انتظار ما از سیاسیون نظام اسلامی این است که به ارزش‌های دینی پایبند باشند و حتی به دشمنان خود هم دروغ نگویند. از این رو سیاستمدار دینی حاضر نمی‌شود حتی برای زمین زدن رقیب خود هم دروغ بگوید. 

خطیب موقت تهران با اشاره به دروغ صریح و بزرگنمایی همه این موارد را از مصادیق دروغ برشمرد و گفت: به طور مثال ممکن است در قوه‌ای فسادی اتفاق افتاده باشد و فردی آن را به کل نهادها نسبت دهد که این دروغ غیرصریح است. 

وی با بیان اینکه کوچک‌نمایی هم نوعی دروغ به حساب می‌آید، به حقوق‌های نجومی اشاره کرد و گفت: حقوق‌های نجومی دل متدینین را رنجانده و رهبر انقلاب را متاثر کرده اما حالا مدام مصاحبه می‌‌کنند و می‌گویند که قانونی بوده است؛ عدالت و انصاف کجا رفته. روح نظام اسلامی مبارزه با بی‌عدالتی و تبعیض است، مگر هر چیزی که روی کاغذ نوشته شد در هر شرایطی قانون تلقی می‌شود. 

آیت‌الله خاتمی تاکید کرد: کسی که حقوق‌های میلیاردی گرفته نمی‌داند چند درصد از مردم زیر خط فقر هستند بنابراین کوچک‌نمایی مسائل نیز دروغ است؛ صداقت اعتماد آور است و دروغ کاخ اعتماد را فرو می‌ریزد. 

خطیب موقت تهران با بیان اینکه متهم کردن به دروغ نیز حرام است، یادآور شد: برخی فکر می‌کنند می‌توانند درباره کسی که مسئول است هرچه می‌خواهند بگویند و اگر آماری داده و آنها شک دارند نباید متهم به دروغ کرد. 

در ادامه خطبه‌های نماز عبادی سیاسی تهران آیت‌الله خاتمی در خطبه دوم ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسگری (ع) و تبریک آغاز ولایت امام زمان (عج)، اظهار داشت: بنده پیروزی‌های ارزشمند در حلب را تبریک می‌گویم و به یاری خداوند نزدیک است که کمر دشمنان زخم‌خورده خدا در حلب شکسته شود. 

خطیب موقت تهران با اشاره به پیروزی‌های موصل تاکید کرد: دنیای استکبار بر روی حلب و موصل شرط بسته بود اما به فضل خدا رزمندگان غیور ارتش عراق و سوریه و نیز بسیج مردمی و حشدالشعبی در حال پیشروی هستند که به آنها خداقوت و تبریک می‌‌گوییم. 

وی در ادامه خطبه دوم با اشاره به 6 نکته درباره تمدید تحریم‌ها و نقض عهد برجام، تصریح کرد: دو مجلس آمریکا تحریم‌ها علیه کشورمان را تمدید کردند و رهبر انقلاب نیز در این باره تاکید کردند که این مسئله قطعا نقض برجام است.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: امیدواریم اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه که در این رابطه تصمیم می‌گیرد مراقب باشد در دام صهیونیست‌ها نیفتد و این مصوبه را امضا نکند چرا که امضا کردن تمدید تحریم ایران مایه روسیاهی ازلی و ابدی او خواهد بود. 

خطیب موقت تهران با بیان اینکه وحدتی که در این زمینه در کشور شکل گرفته جداً ستودنی است، خاطرنشان کرد: رهبری به نقض برجام اشاره داشتند و مسئولان نیز این نکته را تایید کردند و گفتند که تمدید تحریم‌ها و نقض برجام واکنش قاطع ایران را در پی خواهد داشت بنابراین ما به دنبال چنین وحدتی حول محور ولایت هستیم. 

وی با تاکید براینکه نباید با سخنان رهبر انقلاب برخورد گزینشی انجام داد، یادآور شد: رهبر انقلاب از برجام و مسئولان حمایت کردند و در عین حال هشدار و تذکر هم دادند، رهبر انقلاب فرمودند از خط قرمزها عبور شده اما آقایان گفتند که ما مجبور بودیم در حالی که رهنمودهای رهبری یک مجموعه است. 

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه ما بارها گفته‌ایم که دنیای استکبار قابل اعتماد نیست، گفت: خوی تجاوزگری در کفار با عهد و پیمان جور نیست و تجربه نشان داده که مستکبران اهل منطق و مذاکره نیستند و جواب زور، زور و جواب کلوخ‌انداز، سنگ است؛ باید مقابل تجاوزگری آنها ایستاد و آنها را سر جایشان نشاند. 

خطیب موقت تهران با تاکید براینکه ما تاکنون ندیده‌ایم که سیاست لبخند و خوش و بش جواب بدهد، تاکید کرد: تنها یک سیاست تاکنون جواب داده و آن هم مقاومت بوده است. همانطور که مردم با مقاومت و ایستادگی علیه رژیم شاه پیروزی انقلاب را در بهمن 57 تحقق بخشیدند. 

وی با بیان اینکه ما در شرایطی هستیم که بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز داریم، افزود: استحکام داخلی ما جواب توطئه‌های خارجی را می‌دهد اما این وحدت محور می‌خواهد و قطعا محورش ولایت است. 

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته افراد زیادی دغدغه‌هایی داشتند و این روزها را می‌دیدند و درباره برجام صحبت می‌کردند اما چه‌ها که به آنها گفته نشد و این افراد را افراطی‌ و تندرو نامیدند، حالا که فهمیده‌اند اشتباه کرده‌اند دیگر نباید آن را تکرار کنند و رحماء علی الکفار باشند چراکه وحدت از این طریق به دست نمی‌آید. 

خطیب موقت تهران تاکید کرد: تنها امید ما باید به خدا باشد چراکه دیدیم نگاه به بیرون جواب نداد. 

وی در ادامه به بحث انتخابات پرداخت و گفت: ما کم کم به سمت فضای انتخابات سال 96 می‌رویم و بنده به عنوان خطیب جمعه که دعوت به تقوا وظیفه اوست، 5 موعظه را مطرح می‌کنم.

آیت‌الله خاتمی تاکید کرد: انتخابات در این کشور جشن سیاسی است. سالیان طولانی در کشور و در زمان قاجار و سلسله منحوس پهلوی مردم هیچ کاره بودند اما به برکت این نظام همه‌کاره شدند لذا باید قدر این نعمت را بدانیم و شکر آن را به جای آوریم. 

خطیب موقت تهران با بیان اینکه شکر این نعمت یکی از مصادیقش عدم بداخلاقی و تنگ‌نظری است، افزود: معنا ندارد که برخی بگویند فقط ما در جامعه حق حرف زدن داریم، بر هم زدن سخنرانی همه‌اش بد است. چه آن سخنرانی از جناح ما باشد یا خیر. بنابراین اگر برهم زدن سخنرانی مایه شرمساری است درباره همه باید مایه شرمساری باشد. 

وی با اشاره به سوءاستفاده از آزادی بیان و تهمت و افترا به بهانه آزادی بیان، خاطرنشان کرد: در این فضای باز که به برکت انقلاب اسلامی به دست آمده عده‌ای شعارهای هنجارشکنانه می‌دهند و متاسفانه در برخی از محافل دانشجویی نیز چنین بوده است. 

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه برخی به بهانه حمایت از مظلوم به نظام ظلم می‌کنند و ارزش‌ها را زیر سوال می‌برند، تاکید کرد: این مصداق بداخلاقی است و ما به سیاسیون کشور می‌گوییم که یادتان باشد این انقلاب مفت به دست نیامده و ما بیش از 200 هزار شهید و رنج‌های فراوان را از سر گذرانده‌ایم و حالا نمی‌شود جریان‌هایی بیایند و نظام را فدای مصلحت شخصی خود کنند چراکه این ناجوانمردی است. 

خطیب موقت تهران تاکید کرد: انتظار ما از روسای سه قوه این است که معلم اخلاق باشند چراکه در این صورت مردم نیز متعلم‌های خوبی خواهند بود، دعواهای رسانه‌ای چه معنایی دارد باید در جلسات خصوصی دعواهای خود را فیصله دهند. البته آغازگر دعوا در این عرصه نیز مستحق توبیخ بیشتر است. 

وی با بیان اینکه به بهانه انتخابات نباید قوای نظام را تضعیف کرد، یادآور شد: گویا این روزها نوبت به تخریب قوه قضاییه رسیده است اما ما به آنها می‌گوییم که کسی که خربزه می‌خورد پای لرزش هم می‌نشیند. شما با فتنه و فتنه‌گران در افتادید و به پرونده حقوق‌های نجومی و نجومی‌بگیران ورود کردید، این هم هزینه‌اش است و باید مقاومت کنید و بیرون نروید که البته نمی‌روید. 

آیت‌الله خاتمی در بخش پایانی خطبه دوم با بیان اینکه باید نکته‌ای را درباره اراجیف نخست‌وزیر انگلیس این روباه پیر که در شورای همکاری خلیج‌فارس مطرح کرده بگویم، اظهار داشت: او سخن از خطر ایران و لزوم مقاومت در برابر ایران گفته است، این حرف‌ها بسیار کهنه است و گفتن آن برای انگلیس که سیاه‌ترین پرونده را در کشور ما دارد خروجی‌اش فقط شعار مرگ بر انگلیس است. 

خطیب موقت تهران در پایان تاکید کرد: هرجا پای استعمار، تفرقه و مبارزه با اسلام است پای انگلیس هم آنجاست اما آنها به فضل خدا در ضعیف‌ترین وضع خود قرار دارند و آنها بی‌آبرو هستند و با این حرف ها خود را بی‌آبروتر می‌کنند.