نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، گفت: کمترین انتظار ملت ایران از دولت در برابر گستاخی و بدعهدی‌های آمریکا این است که تنها به نگارش نامه به سازمان ملل اکتفا نکنند و پاسخی قاطع، مقتدرانه و هوشمندانه به‌طرف مقابل بدهند.

به گزارش مرور نیوز،  آیت‌الله محسن مجتهدشبستری در خطبه‌های امروز نماز جمعه تبریز با اشاره به اینکه فرآیند پرفراز و نشیب با صدها اماواگرها برجام به ایستگاه تمدید تحریم‌ها رسید، اظهار داشت: تمدید تحریم‌های داماتو یا ایسا بار دیگر چهره کریه آمریکا را برای جهانیان به نمایش گذاشت که تجربه و درس جالبی برای دولتمردان و مردم ایران بود.

وی افزود: اعمال این تحریم‌ها، پیش‌بینی و هشدار رهبر معظم انقلاب درباره بی‌اعتمادی به شیطان بزرگ و بدعهدی آن را بیش‌ازپیش برای ملت و مسئولان آشکار کرد و خود دولتمردان کشورمان نیز به این موضوع اذعان دارند که این تحریم‌ها نقض برجام است.

امام جمعه تبریز، با اشاره به اینکه مقطع پس از تحریم‌ها فرصت مناسبی برای تقویت انسجام ملی و هم‌افزایی رهروان امام و شهدا است، گفت: کمترین انتظار ملت ایران از دولت در برابر گستاخی و بدعهدی‌های آمریکا این است که تنها به نگارش نامه به سازمان ملل اکتفا نکنند و پاسخی قاطع، مقتدرانه و هوشمندانه به‌طرف مقابل بدهند.

وی ادامه داد: تنها آمریکا عهدشکنی نکرده و استعمار پیر نیز در حال بدعهدی است نخست‌وزیر انگلیس هفته گذشته در نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس علیه ایران صحبت کرده است.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به اینکه انگلیس یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان سلاح به کشورهای خاورمیانه است، یادآور شد: این گنده‌گویی استعمار پیر علیه ایران برای دوشیدن پول شیخ‌نشین های عربی است و بی‌دلیل نیست که مردم ایران در کنار شعار مرگ بر آمریکا، شعار مرگ بر انگلیس را نیز ضمیمه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت در روابط خود با پیر استعمار تجدیدنظر کنند، افزود: در این میان عجیب‌تر این است که وزارت نفت ایران با شرکت انگلیسی "شل" توافق‌نامه نفتی امضا می‌کند و بنابر گفته صاحب‌نظران، برخی خوش‌خیالان امیدوارند با کمک لندن بدعهدی آمریکا را تحت تأثیر قرار دهند.

 نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه هفته گذشته لایحه بودجه سال 96 کشور از طرف دولت تقدیم مجلس شد، خاطرنشان کرد: از نقاط قوت لایحه بودجه سال آتی، ارائه به‌موقع و واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش خصوصی است و از نقاط ضعف آن نیز می‌توان به میزان نقش نفت در آن اشاره کرد که بیش از 20_25 درصد در نظر گرفته شده و بعید است تحقق یابد.

وی افزود: سیاست یارانه‌ای دولت در  بودجه سال آینده شفاف نشده و برنامه ششم توسعه نیز باید پیش از لایحه بودجه ارائه می‌شد که این اتفاق رخ نداد.

آیت‌الله مجتهد شبستری، با اشاره به اهمیت بودجه فرهنگی در توجه به تدوین بودجه، خاطرنشان کرد: کشور به تقویت بودجه فرهنگی نیاز دارد و در قبال این موضوع باید منافع ملی را بر نگاه‌های جناحی، حزبی و بخشی نگری، ترجیح داد.

وی همچنین با تبریک سالروز آغاز امامت حضرت مهدی (عج)، یادآور شد: ما منتظر مشیت بالغه پروردگار متعال هستیم تا شاهد حاکمیت عدل جهانی و دولت کریمه به رهبری ایشان باشیم و عدالت، پاکی و تقوا در جامعه بشری حاکم شود.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از خطبه‌های امروز نماز جمعه، با اشاره به اینکه براساس آیات قرآنی سوظن، تجسس و غیبت از رذائل اخلاقی است، خاطرنشان کرد: غیبت مورد ابتلا در جامعه امروزی ماست و این رذیله به خوردن گوشت مرده برادر مسلمانان تشبیه شده است.

وی افزود: البته علی‌رغم حرمت مطلق این موضوع، غیبت در مواردی همچون خیرخواهی در طلب مشورت کننده، تظلم خواهی مظلوم، اعلام تجاهل به فسق یک فرد، غیبت کردن جایز است.

آیت الله مجتهد شبستری، غیبت را یک بیماری روانی دانست و گفت: متأسفانه در جامعه امروز ما برخی از غیبت لذت می‌برند، این بیماری باید درمان شود و اگر انگیزه‌های غیبت حسد و خودبرتربینی‌ها است، باید این صفات درونی را از خود دور کرد. 

وی ادامه داد: راهکار دیگر مسئله توبه است که به دلیل ماهیت حق الناس غیبت، باید از فردی که غیبت کرده ایم طلب حلالیت کنیم و برای فوت شدگانی که از آنها غیبت کرده ایم، طلب غفران و برای رضایت آنان صدقه بدهیم.