استاندار سمنان گفت: احزاب سیاسی و فعالان سیاسی در ایران باید کنار هم نشستن و شنیدن صدای مخالف را تمرین کنند.

به گزارش مرورنیوز، محمدرضا خباز در گردهمایی احزاب، تشکل ها و فعالان سیاسی استان سمنان که باحضور ستاد انتخابات کشور برگزار شد، اظهار کرد: احزاب در ایران اسلامی برای امر به معروف و نهی از منکر حاکمان و صاحبان قدرت به وجود آمدند.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مردم عادی هزینه ای ندارد، افزود: این امر به معروف و نهی از منکر حاکمان و صاحبان قدرت است که ممکن است با هزینه همراه باشد لذا به نظر می رسد که احزاب در رویکرد عقیدتی ما و از منظر اسلامی مقدمه ای برای امر به معروف و نهی از منکر هستند و از آنجا که این فریضه در دین مبین واجب است تشکیل احزاب با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر حاکمان و صاحبان قدرت نیز به نظر می رسد نوعی ضرورت از منظر عقیدتی است.

استاندار سمنان با بیان اینکه همانگونه که خداوند فرموده امر به معروف و نهی از منکر نکردن سه عذاب را برای انسان به همراه دارد اضافه کرد: خداوند فرموده که اگر به فریضه واجب امر به معرف و نهی از منکر عمل نکنید، افراد شرور بر شما مستولی می شوند، لذا اگر بپذیریم که امر به معروف و نهی از منکر برای نقد و امر به معروف و نهی از منکر حاکمان و صاحبان قدرت است، تشکیل و فعالیت احزاب هم به عنوان مقدمه انجام این فریضه و فعالیت در ان نیز نوعی واجب و ضرورت به نظر می رسد.

خباز با اذعان به اینکه مگر می شود همه جامعه یک نگرش واحد داشته باشند گفت: از همین رو است که پیامبر اعظم(ص) اختلاف کارشناسانه را نوعی رحمت می داند.

این مقام ارشد اجرایی بالاترین معروف را حفظ نظام خواند و تصریح کرد: بزرگترین منکر نیز تخریب نظام است.

 وی با انتقاد از برخی اظهارات که معتقدند وقتی نهادهایی همچون بسیج، روحانیت و یا برخی نهادهای دیگر هست و نیازی به احزاب نیست، بر لزوم تحمل نظر دیگران و ممارست در خصوص بیان حرف مخالف تاکید کرد و ادامه داد: احزاب باید قدرت تحمل و ظرفیت سخن مخالف خود را داشته باشند.

این مقام ارشد اجرایی با بیان اینکه احزاب موی دماغ حاکمیت نیستند، افزود: احزاب سیاسی نه تنها موی دماغ حاکمیت نیستند بلکه در کنار حاکمیت و مددکار آن هستند. نباید از احزاب سیاسی به عنوان قطب های رودرو یاد کنیم. دو قطبی به معنای در مقابل هم ایستادن است.

استاندار سمنان، مشارکت زنان در سیاست و ورود به این بخش را مهم ارزیابی و اضافه کرد: حضور زنان در فعالیت های سیاسی باید به فرهنگ تبدیل شود.

وی با بیان اینکه هزینه های احزاب باید از منابع دولتی و بیت المال تامین شود، گفت: احزاب هزینه های خود را می توانند از سه راه دریافت حق عضویت، کمک دولتی و یا خدای نکرده از راه رانت تامین کنند. حق عضویت ها که جوابگوی هزینه احزاب نیست، رانت خواری هم چیز مذموم و خلاف قانون و اخلاق است لذا راهی جز تامین هزینه احزاب از سوی دولت نیست؛ چرا که احزاب در نهایت به حاکمیت و دولت کمک می کنند. احزاب و جریان های سیاسی با تربیت مدیران کاربلد، جلب مشارکت مردم و فعالیت خود به حاکمیت کمک می کنند.