وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایران از روند مذاکرات صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت کرده و بر حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته در چارچوب قانون اساسی فعلی تاکید می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با معاون سیاسی وزارت افغانستان ضمن خیر مقدم و ابراز تشکر از پیشرفت در مذاکرات سند جامع، بیان کرد:  ما خواهان امضای سندی جامع هستیم که منافع دو ملت را به بهترین وجه آن تامین کرده و باعث ارتقای سطح روابط دو کشور شود.

بر اساس گزارش وزارت خارجه افغانستان، وی در ادامه گفت: ایران از روند مذاکرات صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت کرده و بر حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته در چارچوب قانون اساسی فعلی تاکید می‌کند.

 وی اضافه کرد: تنها راه تامین صلح و ثبات در افغانستان از دید ما حضور سایر گروه ها در داخل سیستم دولت افغانستان است و ما در این خصوص با کشور های همسایه و منطقه نیز به وضوح صحبت کرده ایم.

 ظریف افزود: از اراده نیک و نیت مقامات دولت افغانستان در خصوص توسعه و گسترش روابط با ایران آگاه هستیم و از آن سپاسگزاریم.

 وی ادامه داد: ما آمادگی کامل برای افتتاح خط آهن خواف – هرات داریم و در صورتی که کرونا مشکل ایجاد نکند این افتتاح حضوری خواهد بود.

سپس ناب، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان ضمن ابراز سپاس از مهمان نوازی گرم و فضای صمیمانه مذاکرات،‌ و از همدردی دولت و مردم ایران به خاطر حوادث تروریستی اخیر در کابل، گفت: از کمک های همه جانبه ایران با دولت و مردم افغانستان سپاسگزاریم.

 ناب بیان کرد:  از موضع اصولی ایران در حمایت از روند صلح و مذاکرات به رهبری دولت افغانستان نیز سپاسگزاریم.

 وی ادامه داد: ما نیت، اراده و تعهد برای نهایی سازی سند جامع داریم.

 ناب در مورد وضعیت امنیتی،‌ سیاسی و تحولات جاری در افغانستان و منطقه صحبت کرده و  گفت: طالبان تلاش زیادی کردند تا وضعیت جنگی را به طرف بحران ببرند؛ اما با تلاش نیروهای مسلح ما موفق نشدند.

وی با اشاره به اهمیت کنفرانس ژنو برای افغانستان گفت: خواهان حضور فعال ایران در این کنفرانس هستیم که از طرف آقای ظریف وعده اشتراک در سطح عالی داده شد.