طرح های وزارت راه با حضور حسن روحانی رییس جمهور صبح امروز افتتاح شد.

به گزارش مرور نیوز، حسن روحانی رئیس جمهور مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی که صبح امروز برگزار شد با بیان اینکه امسال که سال جهش تولید است یکی از پایه های جهش تولید حمل و نقل است، اظهار داشت: حمل و نقل اگر نباشد هم تولید ما دچار مشکل می‌شود و هم توزیع مان دچار مشکل می‌شود و حتی در مصرف و حتی در واردات و صادرات دچار مشکل می شویم چون همه اینها وابسته به حمل و نقل است و برخی هوایی و برخی ریلی هست و بخش بزرگی از صادرات و واردات دریایی هست و همه اینها حائز اهمیت است.

وی افزود: حمل و نقل یکی از ارکان بسیار مهم برای توسعه و تولید در کشور و همچنین رابطه و ارتباط با جهان است و در گردشگری نقش بسیار اساسی دارد و اگر از فضای کرونایی که برای گردشگری مشکل درست کرده بگذریم جهان از کرونا به هر حال خلاص خواهد شد و در آینده واکسن خواهد آمد و دارو و درمان آن آماده می‌شود و در آن شرایط گردشگری برای ما بسیار مهم است و صنعت حمل و نقل هم در گردشگری بسیار تاثیرگذار است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسئله حمل و نقل در روابط خارجی بسیار مهم است، گفت: بحث ترانزیت مخصوصاً در جایگاهی که ایران از لحاظ ژئوپلیتیک دارد بسیار مهم است و می تواند خلیج فارس و دریای عمان، اقیانوس هند را به بخش‌های شمالی ما و آسیای مرکزی و روسیه و اروپای شمالی متصل کند و جایگاه ایران است که می‌تواند شرق و غرب آسیا را به هم متصل کن.

 روحانی با تاکید بر اینکه در زمینه راه و راه‌آهن اقدامات خوبی شده و در هفته‌های آینده راه آهن خواف به هرات را به افتتاح می رسانیم، اظهار داشت: برای اولین بار راه آهن ایران وارد افغانستان می‌شود و همچنین طرح های راه آهن بسیار با اهمیت است و امیدواریم تا پایان دولت برخی را به افتتاح نهایی برسانیم و بخش اعظم برخی دیگر را هم انجام دهیم.

وی افزود: این ترانزیت از شمال به جنوب و از شرق به غرب هم برای اقتصاد ما و هم برای سیاست و روابط خارجی ما مهم است و هم می‌تواند یک تحول بزرگی در منطقه به وجود بیاورد.

روحانی با بیان اینکه شقاوت آمریکایی‌ها در سال‌های گذشته و یکی از توطئه هایی که علیه ملت ایران داشتند این بود که راه‌های اصلی ترانزیت منطقه از ایران عبور نکند در این زمینه تلاش های بسیار زیادی کرده‌اند و البته موفقیت شان به دلیل جایگاه ایران زیاد نبوده است، گفت: روزانه هزار و ۴۰۰ پرواز از روی آسمان ایران انجام می‌گیرد و این بسیار مهم است و جایگاهی که ایران برای خطوط هوایی و ریلی و جاده ای دارد و همچنین برای بنادر نقش بسیار ارزشمندی دارد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ارزش پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است اظهار داشت: این طرح ها هم برای محیط زیست و هم برای حمل و نقل مهم بود و هم برای اینکه سلامت مردم تامین بشود اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: وقتی ما جاده‌ای را از یک جاده اصلی به بزرگراه می‌بریم، اولین اثرش سلامت جان مردم و صرفه جویی در وقت مردم هست و مسیری که باید دوساعته بروند یک ساعته یا کمتر می‌روند و سلامت مردم تامین می شود. بسیاری از تصادفات چون وقتی بزرگراه نیست در جاده های اصلی اتفاق می‌افتد و رفت و آمد در جاده های دو طرفه خطرات بسیار زیادی دارد.

روحانی با تاکید بر اینکه یکی از تلاش های دولت یازدهم و دوازدهم این بوده که در حمل و نقل از فناوری های نوین و شرکت های استارتاپی استفاده کند اظهار داشت: در مورد این کار قدم های بسیار خوبی برداشته شده و این یعنی به جای این که یک کامیون به بندر می رفت و بار می‌آورد و از این طرف خالی بر می گشت، الان هم این سیستم ارتباطی و استارتاپی به گونه ای هست که معلوم است این بار را که می آورد وقتی می خواهد برگردد باید چه باری را حمل کند.

وی با بیان اینکه در زمینه لوکوموتیوها و ریل به خودکفایی رسیده‌ایم و روی پای خودمان ایستاده ایم، اظهار داشت: قصد ما این بود که تمام ناوگان حمل و نقل اعم از مسافربری و بار و کامیون‌ها و اتوبوس‌ها را نوسازی کنیم و برای این طراحی کرده بودیم و بنا بود در سال پایانی دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم در یک زمان تمام کامیون‌ها را نوسازی کنیم و طرحش ریخته شده بود و خریدهای خارجی مشخص بود و کارخانه‌های داخلی اش هم معلوم بود، ولی باز هم خباثت دولت اخیر آمریکا باعث شد این طرح با مشکلاتی مواجه و کند شود.

رئیس جمهور در عین حال افزود: البته این نوسازی از یک مسیر دیگری انجام می‌گیرد ولی نه به آن سرعتی که مطلوب و مورد نظر ما بود؛ بنابراین مردم عزیز ما بدانند که مسئله حمل و نقل برای ما مهم است و دولت در زمینه ترانزیت و ریل کار بزرگی انجام داده و در زمینه نوسازی ناوگان هوایی قدم های بسیار مهمی برداشته است.