دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل اعمال تحریم ها علیه سوریه به ویژه در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی را ظالمانه خواند و بر ضرورت اقدام برای رفع تحریم های انسانی تاکید کرد.

به گزارش مرور نیوز، «گیر پترسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل بین الملل دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار، گفت: جمهوری اسلامی ایران از تلاش های سازمان ملل و اقداماتی که به حفظ تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و بازگشت امنیت پایدار به سوریه کمک نماید، استقبال می‌کند.

وی افزود: آنچه که حلقه مفقوده در شرایط امروز سوریه می‌باشد وجود بی‌اعتمادی است زیرا مثلا فردی که تا چند وقت پیش رهبر جریانی تروریستی بوده، سلاح حمل می‌کرده و اقدامات تروریستی انجام می‌داده است اکنون اصرار دارد که با پوشیدن کت و شلوار و زدن کراوات به عنوان طرف مذاکره دعوت شود.

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: متاسفانه برخی گروه‌های خطرناک تروریستی تلاش می کنند با تغییر نام از لیست سیاه تروریستی سازمان ملل متحد خارج شوند به همین جهت اتخاذ رویکرد بی‌طرفانه سازمان ملل متحد و عدم مشاهده استانداردهای دوگانه مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است.

امیرعبداللهیان افزود: ما معتقدیم در روند کار کمیته قانون اساسی همه طرف ها مسئول هستند و باید پاسخگو باشند و تکیه بر مقصر خواندن دولت سوریه در تعارض با سیاست بی طرفی است.

وی اعمال تحریم ها علیه سوریه به ویژه در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی را ظالمانه خواند و بر ضرورت اقدام برای رفع تحریم های انسانی تاکید کرد.

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: ایران همچنان با قدرت از سوریه و امنیت این کشور مهم در منطقه دفاع می کند. تهران همچنین از تلاش های سازنده سازمان ملل متحد در کمک به سوریه حمایت و بر قضاوت بیطرفانه در قبال سوریه تاکید می نماید.

* متاسفانه شرایط اقتصادی مردم سوریه هر روز بدتر می شود

 

پترسون نیز در این دیدار با اشاره به اقدامات صورت گرفته در 10 سال گذشته به منظور استقرار صلح و امنیت در سوریه اظهار داشت: روند سیاسی در مسیر نسبتا خوبی قرار گرفته است اما همچنان وجود جو بی اعتمادی میان گروه های مختلف در سوریه مانع پیشرفت روند سیاسی است.

‌‎وی به شرایط حساس سوریه و وجود برخی اختلاف دیدگاه ها در این کشور اشاره کرد و گفت: ما به کمک همه احزاب، طرف ها، کشورهای همسایه و سازمان های بین المللی برای خروج از این رکود و بن بست نیاز داریم.

‌‎نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه با اشاره به وضعیت انسانی گفت: متاسفانه شرایط اقتصادی مردم سوریه هر روز بدتر می شود.

پترسون ضمن اشاره به مذاکرات صورت گرفته در چند سال گذشته و موارد پیش رو، گفت: در حال حاضر ما نیاز به ارزیابی داریم تا بدانیم که چه کارهایی صورت داده ایم و چه نقاط ضعفی در روند مذاکرات بوده است.

‌‎نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه ضمن قدردانی از اقدامات سازنده ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه، با اشاره به حمایت های بشردوستانه و حمایت جمهوری اسلامی ایران از بازگشت مهاجرین و آوارگان سوری به خانه هایشان، گفت: ما باید در موضوع سوریه، وضعیت حقوق بشر و آوارگان را بسیار جدی بگیریم. 

وی تاکید کرد: ما به شرایط منطقه آگاه هستیم و به تلاش های بی وقفه خود برای کمک به سوریه ادامه می دهیم.