سخنگوی وزارت خارجه گفت: اتهاماتی که ایالات متحده و یا نمایندگانش بر علیه ایران می زنند جای تعحب ندارد چرا که آن ها در همه جا به دنبال اتهام زنی هستند. وقتی آن ها می گویند ایران در پروسه صلح سنگ اندازی می کند، ترجمه اش این می شود: ایران در مقابل نیات شوم ایالات متحده در منطقه ایستاده است.

به گزارش مرور نیوز، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی تفصیلی با تلویزیون آریانای افغانستان گفت: ایران و افغانستان به یک حوزه تمدنی مشترک تعلق دارند. اشتراکات عمیق فرهنگی، مردمی، تاریخی و زبانی مسئولیت های فراوانی برای هر دو ملت در قبال یکدیگر و برای هر فردی که در تهران و کابل مسئول باشد، ایجاد می کند.

وی ادامه داد: حمله نظامی امریکا به افغانستان یک تجاوزی آشکار و غیرقانونی بود و لذا آمریکا نیروی اشغالگر است. این احتیاج به اثبات ندارد. آنچه که امروز در افغانستان و منطقه دیده می شود، میراث شوم این حمله نظامی است. 

خطیب زاده گفت:  قطعا نگاه ما به دولت افغانستان متفاوت از نگاه آمریکاست که در ۲۰ سال گذشته  رفتار یک نیروی اشغالگر را با افغانستان داشته است. ما فکر می کنیم در کنار اشغالگری آمریکا یک نهال که همان جمهوری اسلامی افغانستان است، شکل گرفته است.

به گفته وی، این آمریکا است که مخفیانه و در غیاب دولت افغانستان، آینده افغانستان را با طالبان مذاکره کرده است. بر عکس آن، گفتگوی ایران با طالبان آشکار و شفاف و با اطلاع دولت مرکزی افغانستان حول موضوعات مشخصی مثل امنیت مرزهای مشترک است که امروز بخشی از آن در کنترل طالبان است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: آنچه ما از منظر یک همسایه می بینیم این است که رژیم ایالات متحده باید افغانستان و منطقه را ترک کند. ِآمریکا هیچ کجا در منطقه با نیت و اهداف درست حضور نداشته است. منطقه ما نیازی به چکمه پوشان امریکا برای تامین امنیتش ندارد. مردم و دولت جمهوری اسلامی افغانستان قطعا توانایی اداره کشورشان را دارند.

وی گفت: ایالات متحده بدون هیچ شرمی هر منطقه ای را به عنوان پایگاه علیه ایران استفاده می کند. ما به نیات امریکا مشکوک هستیم و اقدامات این کشور را رصد میکنیم اما در مراودات دوجانبه افغانستان با آمریکا تا جائی که به امنیت و منافع ملی و منطقه ای ما آسیب نرساند، مداخله ای نمیکنیم.

وی با بیان این که مسئولیت قطعی دولت افغانستان است که به هیچ بیگانه ای اجازه ندهد هیچ ناامنی را متوجه همسایه تاریخی خود کند، گفت: ما شاید تنها کشوری باشیم که در زمانی که بسیاری کشورها، جمهوریت و ساختار سیاسی افغانستان را تضعیف کنند، تمامی تلاش خود را کرده ایم که این دستاورد ملی افغانستان حفظ شود. 

وی افزود: با این حال طالبان امروز واقعیتی در افغانستان است که شایسته است در یک فرآیند کاملا بومی صلح لحاظ شوند.  ما به دنبال پروسه صلح و گفتگوهای کاملا افغانی هستیم.

خطیب زاده با بیان این که دولت افغانستان می داند سلاح هایی که طالبان استفاده می کند، از کجا می آید، گفت:اتهاماتی که ایالات متحده و یا نمایندگانش بر علیه ایران می زنند جای تعحب ندارد چرا که آن ها در همه جا به دنبال اتهام زنی هستند. وقتی آن ها می گویند ایران در پروسه صلح سنگ اندازی می کند، ترجمه اش این می شود: ایران در مقابل نیات شوم ایالات متحده در منطقه ایستاده است.

وی ادامه داد:  ما می گوئیم مسئولیت قطعی متجاوز این است چیزی را که به خاکستر تبدیل کرده، قبل از فرار درست کند، ضمن آنکه خروجش نباید به گونه ای باشد که ساختارهای فعلی را نابود کند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: مسائل آبی بین ایران و افغانستان دارای ابعاد مردمی و محیط زیستی است. گفتگوها در این زمینه در جریان است. این موضوع به جای چالش میتواند فرصت و عامل همکاری های دو کشور باشد. این موضوع در سند جامع راهبردی دو کشور هم مورد توجه بوده و تقریبا نهایی شده است.