سخنگوی دولت گفت: پرداخت یارانه معیشتی و کمک معیشتی در سال ۱۴۰۰ استمرار دارد.

به گزارش مرور نیوز، علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری اظهار کرد: بودجه ‌ریزی یکی از فرآیندهای مهم دولت است. لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبتنی بر واقعیت‌ها و با نگاهی به آینده نزدیک و تلاش برای بهبود آینده بهتر شکل گرفته است.

بیعی افزود: تلاش دولت بر این بوده که منابع و درآمدهای پیش بینی شده کاملاً واقعی باشند و مصارف اجتناب ناپذیر کاملاً پوشش داده شود و هزینه غیرضروری نیز افزایش نباید.

وی تاکید کرد: یکی از تلاش‌های دولت در سال‌های گذشته این بوده است که لایحه بودجه از اتاق‌ها و کمیسیون‌های دربسته خارج و در منظر افکار عمومی و نظارت همگان قرار گیرد و امروز بودجه بیش از هر زمان دیگر در دسترس جامعه است.

سخنگوی دولت گفت: همچنین شایان ذکر است لایحه بودجه از نظر سیاست‌های مالی، با هدف تحریک بخش تقاضا، خروج از رکود و حرکت به سمت رشد و رونق اقتصادی و به منظور حفظ قدرت خرید مردم و حمایت از حقوق‌بگیران و اقشار نیازمند به حمایت، به صورت انبساطی تنظیم شده است و از طرفی در اجرا، کاهش هزینه‌های غیرضروری دولت و اولویت‌بندی مخارج مدنظر است.

ربیعی با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ویژگی‌های مهمی دارد شامل موارد زیر است، گفت: مقابله با فقر مطلق و تاکید بر معیشت مردم و دنبال کردن سیاست‌های حمایتی، حمایت جدی از حوزه بهداشت، درمان و سلامت و مقابله فعالانه با آثار ناشی از شیوع کرونا، حمایت از تولید و گسترش اشتغال به خصوص خرد، کوچک و متوسط، تکمیل و تجهیز طرح‌های عمرانی و زیربنایی خصوصاً در حوزه توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال به شبکه‌های ریلی حومه شهرها، آزادراه‌ها و قطارهای شهری، بهداشت و درمان، آب و کشاورزی و توسعه صنعتی و معدنی و اصلاح ساختاری با نگاه به افزایش درآمدهای پایدار، ایجاد شفافیت، کارآیی هزینه‌ها و اصلاحات نهادی است.

وی افزود: حمایت از صادرات غیرنفتی با تاکید بر مبادلات با کشورهای همسایه، تقویت و توسعه سامانه‌ها و خدمات دولت الکترونیک، تقویت زیرساخت‌ها و تجهیزات آموزش مجازی در راستای آموزش فراگیر و از راه دور با هدف ارتقا شاخص‌های آموزشی در مناطق محروم و تقویت آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ است.

سخنگوی دولت گفت: تمرکززدایی در امور بودجه استان‌ها و اعطای اختیارات به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها، تقویت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها و توجه به ارتقای شاخص‌های برخورداری مناطق کمتر توسعه یافته با هدف ایجاد تعادل‌های منطقه‌ای در توزیع اعتبارات استانی از جمله ویژگی‌های لایحه بودجه است.

ربیعی ادامه داد: لایحه بودجه کل کشور در سال آینده، ۲,۴۳۵ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با بودجه کل امسال، ۲۰ درصد رشد داشته است. لایحه بودجه شامل ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی و ۱,۵۶۱ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها است.

وی یکی از مهمترین دستاوردهای لایحه بودجه سال آینده را کاهش نقش منابع حاصل از فروش نفت خام در بودجه جاری دانست و گفت: بنابر تصمیم دولت، در بودجه جاری سال آینده، بیش از میزان فروش نفت در دوران قبل از تحریم، فروش نفت دیده نشده است.

* حفظ ارزش پول ملی یکی از ویژگی ‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است

 

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: همچنین حفظ ارزش پول ملی یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است. به‌رغم برخی توصیه‌ها مبنی بر افزایش نرخ تسعیر ارز که در زمان تنظیم بودجه مطرح بود، دولت به منظور تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری ازکاهش قدرت خرید مردم و اجتناب از آثار تورمی آن، حاضر به انجام این کار نشد.

ربیعی تصریح کرد: واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، با ارز ۴,۲۰۰ تومان حفظ اما پیش بینی شده است در صورت محرز شدن آثار منفی حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به آثار تورمی اصلاح نرخ ترجیحی تسعیر ارز، اصلاح نرخ ارز ترجیحی به نرخ ETS (نرخ سامانه معاملات الکترونیکی) انجام و صددرصد درآمد ناشی از این اصلاح برای معیشت و سلامت مردم مصرف شود.

وی گفت: در خصوص لایحه پیشنهادی بودجه ابهاماتی در این مدت مطرح شده است که بر برخی از آنها پاسخ داده می‌شود. باید توجه داشت تولید و فروش نفت مساله‌ای منفی نیست، ما باید نفت را صادر کنیم و فروش نفت به منظور توسعه کشور، وابسته کردن جهان به ایران و حضور در بازارهای بین المللی مهم است و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که درآمد ناشی از فروش نفت را در بودجه جاری هزینه نکنیم.

سخنگوی دولت گفت: درآمدهای حاصل از فروش نفت را برای رفاه مردم، تقویت، نگهداشت و توسعه زیربناها و زیرساخت‌های کشور که مورد استفاده نسل‌های آینده است، به کار بگیریم. تصمیم بنیادی دولت این است که نفت برای توسعه زیرساخت‌ها و حمایت اجتماعی از زندگی مردم مصرف شود.

ربیعی با بیان اینکه ابهام بعدی در خصوص عدالت و توجه به محرومین است، اظهار کرد: قابل ذکر است حفظ معادل ۸ هزار میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در این راستا بوده است. دولت در این زمینه اندیشیده است که این یارانه به جامعه هدف خود برسد و بدون عوارض منفی و ایجاد رانت، مردم از آن بهره ببرند.

وی با بیان اینکه افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان در بودجه پیش بینی شده است، گفت: برای این کار اعتبار معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان بابت کاهش فقر مطلق از طریق پرداخت مستمری و یارانه نگهداری به مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی به تعداد سه میلیون و دویست و چهل هزار خانوار با ۳۲ درصد رشد نسبت به سال جاری پیش بینی شده است.

سخنگوی دولت گفت: رشد ۱۰۹ درصدی اعتبارات صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد از ۸۶ هزار میلیارد تومان در سال جاری به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ رسیده و همچنین اعتبار معادل ۳۱ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت کمک معیشتی به ۶۰ میلیون نفر در نظر گرفته شده است.

ربیعی از استمرار پرداخت‌های یارانه نقدی خانوار به مبلغ ۴۲ هزار میلیارد تومان و پرداخت کمک معیشتی به مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات هدفمندسازی یارانه‌ها در سال آتی خبر داد و گفت: بیمه درمان رایگان ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور از طریق سازمان بیمه سلامت ایران و پرداخت حق بیمه آن توسط دولت محاسبه شده است.

وی از رشد ۶۴ درصدی اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران به عدد ۱۸,۰۰۰ میلیارد تومان به ۲۹,۵۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: بابت پرداخت بخشی از حق بیمه بازنشستگی اقشار خاص از جمله زنان سرپرست خانوار، رانندگان، قالیبافان، باربران و خادمان مساجد به ۲ میلیون نفر پیش بینی شده است.

سخنگوی دولت از اعتبار معادل ۱,۷۰۰ میلیارد تومان بابت اجرای قانون حمایت از معلولان با ۳۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته در بودجه امسال خبر داد و گفت: اعتباری معادل ۱,۴۲۰ میلیارد تومان بابت پرداخت مستمری به ۱۰۰ هزار رزمنده معسر با ۳۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته پیش بینی شده است.

* ۳۰ درصد از آحاد جامعه برق و گاز رایگان دریافت خواهند کرد

 

 

ربیعی تاکید کرد: از سوی دیگر با افزایش فروش نفت، برنامه‌های حفظ اشتغال، اشتغال‌زایی جدید و حمایت از مشاغل کوچک پیگیری خواهد شد. گسترش سلامت و کاهش هزینه‌های مردم پیش‌بینی شده است و ۳۰ درصد از آحاد جامعه برق و گاز رایگان دریافت خواهند کرد.

وی در خصوص اصلاح ساختار بودجه گفت: آن بخش از برنامه‌های اصلاح ساختار که قابلیت اجرا در سال آینده را دارند در دو بخش «درآمدزایی پایدار و ثبات اقتصادی» و «کارایی هزینه‌ها و شفافیت و چابک‌سازی دولت» به شرح زیر در لایحه بودجه منظور شده است. الزام به شناسایی و ثبت کل اموال دولت در سامانه واحد و مولدسازی دارایی‌های دولت با پیش بینی سازوکارهای آن در لایحه دولت، ایجاد امکان فروش اموال دولت در قالب ETF و مردمی سازی اقتصاد از جمله این موارد است.

سخنگوی دولت از الزام به اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، استفاده از سازوکار اعتبارات اسنادی در فروش سوخت و خوراک پتروشیمی‌ها، تنوع در روش‌های تامین مالی دولت با انواع روش‌های استفاده از بازار سرمایه و هم‌افزایی بازارهای پولی و مالی با اجرایی شدن و تقویت عملیات بازار باز خبر داد.

ربیعی گفت: تامین ۲,۸۵۰ میلیارد تومان برای توسعه جامع حدنگار (کاداستر) جهت اتمام کاداستر اراضی ملی و منابع طبیعی کشور، اراضی دولتی و اراضی کشاورزی، شفاف‌سازی و ساماندهی پرداخت‌ها و بودجه شرکت‌های دولتی، اجرای برنامه پرداخت به ذینفع نهایی، پیاده‌سازی برنامه شناسه واحد دریافت و پرداخت در خزانه و توسعه دولت الکترونیک در گردش وجوه، پرداخت و تخصیص الکترونیک از جمله موارد مهم در بودجه است.

وی افزود: اجرای نظام کدینگ واحد بصورت اتصال سامانه‌های سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت مدیریت یکپارچه مالی دولت، اجرای برنامه اسناد الکترونیکی مالی دولت از جمله موارد اصلاح ساختار بوده است.

سخنگوی دولت گفت: در خصوص رقم پیش بینی شده برای درآمدهای مالیاتی قابل ذکر است این رقم با توجه به ظرفیت‌های قانونی و پایه‌های مالیاتی موجود و شرایط فعلی کسب و کارها پیش‌بینی شده است. بدیهی است در صورت هرگونه اصلاح قوانین مالیاتی از جمله اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، افزایش پایه‌های مالیاتی، لغو قوانین مربوطه درخصوص اعطای معافیت‌های مالیاتی و اجرایی شدن کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان میزان درآمدهای مالیاتی در سال آینده نسبت به ارقام پیش‌بینی‌شده افزایش خواهد یافت.

ربیعی گفت: در پایان ضمن تشکر از توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، دولت انتظار دارد در بررسی لایحه بودجه به نحوی عمل شود که درآمدهای غیرقابل وصول اضافه نشود.

وی در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا، گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که مصوبات چند هفته اخیر ستاد ملی نقش بسزایی در کاهش بروز مرگ و میر داشته است. کاهش حدود ۲۰ درصدی بستری و مرگ و میر در اثر تدابیر انجام شده، با تلاش‌های کادر درمان و همراهی مردم بدست آمده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: روند نزولی در اکثر استان‌های کشور شروع شده ولی در استان‌های شمالی گلستان، گیلان، مازندران، اردبیل و قزوین هنوز شیب نزولی شروع نشده یا کمتر از میانگین کشوری است. سیر بیماری در تهران، نزولی ولی شکننده است.

ربیعی تاکید کرد: میزان رعایت پروتکل‌ها توسط مردم به بیش از ۸۵ درصد رسیده است و در حال حاضر ۶۴ شهر قرمز، ۲۷۸ شهر نارنجی و ۱۰۶ شهر زرد رنگ داریم. اقدامات نظارتی و اعمالی نیروی انتظامی در دو هفته گذشته بسیار موثر و مفید واقع شده است که قابل تقدیر است. اعمال نظارت و جریمه و پلمپ توسط نیروی انتظامی کاملاً تشدید شده است و آثار آن کاملاً مشهود است.

وی ادامه داد: در اثر کاهش ترددها، تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی نیز کاهش یافته است. انجام محدودیت هوشمند بسیار تاثیرگذار بوده و ادامه خواهد یافت. محدودیت‌های ۹ شب تا ۴ صبح هم در ارزیابی‌های انجام شده اثربخش بوده و نیاز است در شهرهای قرمز و نارنجی این طرح ادامه یابد.

سخنگوی دولت گفت: نکته اصلی مورد تاکید رعایت شدید پروتکل‌ها و اجتناب از غفلت در مورد بیماری است. وضعیت فعلی شکننده است. همکاری مردم و مراعات‌ها در چند مرحله اثرگذاری دارد، ۱- کاهش شیوع بیماری به صورت معمولی صورت گیرد ۲- بستری در بیمارستان کم می‌شود و این باعث می‌شود که خدمت رسانی به بیماران بدحال بیشتر انجام شده و باعث کمتر شدن مرگ و میر بیماران شده و امکان زنده ماندن بیماران بیشتر می‌شود.

ربیعی تاکید کرد: اجرای طرح شهید سلیمانی بسیار زیاد بر قطع زنجیره شیوع اثر خواهد داشت. افرادی که تستشان مثبت اعلام می‌شود هم وظیفه فردی خودشان هست و هم وظیفه عمومی و دستگاه‌های نظارتی جامعه است که این افراد را قرنطینه کنند و توصیه اکید داریم افراد نزدیک به این مبتلایان مناسب است خود را قرنطینه کنند.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنیم افرادی که به فاصله کمتر از دو متر با فردی که تستش مثبت شده ارتباط داشته‌اند خود را قرنطینه کنند که زنجیره انتقال ویروس را سریع‌تر بتوانیم قطع کنیم. تاکنون با رصد بیماران کرونایی مثبت از ورود ۴۶۰۰ نفر به هواپیما، قطار، اتوبوس، اسنپ و … ممنوعیت به عمل آمده است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: بیشترین نگرانی ما در خصوص دورهمی های خانوادگی در مراسم شب یلداست که امیدواریم مردم با رعایت پروتکل‌ها بهداشتی و عدم حضور در دورهمی های خانوادگی به قطع زنجیره ویروس کرونا کمک کنند. از همکاری و هماهنگی ملی برای کاهش شیوع بیماری قدردانی می‌کنیم.

ربیعی تاکید کرد: از مردمی که سختی‌های دوران کرونا را متحمل می‌شوند قدردانی می‌کنیم، از کادر نظام سلامت نیز همه ما و جامعه سپاسگزاریم.

وی با تبریک روز دانشجو گفت: ۱۶ آذر روز دانشجو را گرامی می‌داریم، روز دانشجو سنتی است که از سال ۱۳۳۲ تا به امروز در دانشگاه‌ها گرامی داشته می‌شود. ۱۶ آذر در سال ۱۳۳۲ و چه سال‌های بعد از آن همواره موجب روشنگری و مرور مهمترین دغدغه‌های سیاسی اجتماعی توسط دانشجویان در دوره‌های مختلف کشور بوده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این روز فرصتی برای مرور علل پیروزی انقلاب اسلامی و پیمودن این مسیر است. از این فرصت استفاده می‌کنم و دانشجویان را به تلاش بیشتر و تعمق بخشیدن در فعالیت‌هایشان دعوت خواهم کرد.

ربیعی با بیان اینکه کشور در مقطع حساس سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به سر می‌برد، گفت: امروز کشور با بیماری کرونا هم روبروست. علاوه بر جهد علمی بیشتر که نیازمند رشد و توسعه کشور و زمینه ساز عبور از شرایط تحمیلی و سخت بر ایران است. دانشجویان امروز باید به صورت داوطلبانه در مسائل مختلف از جمله مسائل اجتماعی ورود کنند و نباید اجازه دهند موضوع کرونا خللی در کنش‌های اجتماعی و دانش افزایی آنان ایجاد کند.

وی ادامه داد: همچنین طی روزهای اخیر خوشبختانه پذیرش واقعیت تحریم و ضرورت تحرک جدید در دیپلماسی برای رفع تحریم تبدیل به یک گفتمان همگانی شده است. حتی برخی جناح‌ها جریان‌های سیاسی کشور که پیشتر بنا بر انگیزه‌های گوناگون اذعان به واقعیت تحریم و بیان فهرست جنایات امریکا برعلیه حق دسترسی به دارو، حق دسترسی به پول حاصل از فروش نفت و سایر منابع ملی، حق تراکنش مالی و دسترسی به نظام مالی جهان را اسم رمز تسلیم و نوعی گرا دادن می‌دانستند اکنون از ضرورت رفع تحریم سخن می‌گویند. این یک پیشرفت بزرگ است و ما از آن استقبال می‌کنیم.

سخنگوی دولت گفت: امروز همگان و همه جناح‌ها با مشاهده اضطراب رژیم اشغالگر قدس دریافتند که در شرایطی که اسرائیل همه تلاش‌های خود را برای پیشگیری از احیای برجام به کار می‌برد باید در سطح داخلی به یک اجماع ملی رسید و با کنار نهادن اختلافات تبدیل به یک ید واحده ملی برعلیه جنگ افروزان و اتاق فکرهای صهیونیستی تحریم و ترور شد.

ربیعی تصریح کرد: چشم انداز احیای برجام و امکان ترمیم زخمی که ترامپ بر پیکر این توافق جهانی وارد آورده اکنون در سطح منطقه‌ای موجب برخی واکنش‌های شتابزده به خصوص توسط صهیونیست‌ها شده است.

وی افزود: تروریسم بنابر تعریف همواره با هدف تاثیرگذاری بر مخاطبان انجام می‌شود. ما باید به تروریست‌ها و به دولت تروریستی برجام ستیز نشان دهیم که این قبیل عملیات زبونانه خللی در عزم ما برای تعامل جهانی برای پیشبرد دیپلماسی و برای احقاق حقوق حقه این ملت در فرایند برجام ایجاد نمی‌کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همسویی همگان با دولت از این لحاظ صفوف ملی ما بر ضد طراحان ترور و تحریم‌های جنگ افروزانه از این لحاظ اهمیت بسیاری دارد.

ربیعی گفت: برای عبو ر از شرایط سختی که مردم تحمل کردند و در این ۳ سال که فشار مضاعفی بر معیشت مردم آمد، نیازمند یک انسجام ملی، با بیان و گفتارهایی همراه با مسولیت و ایستادن در کنار هم و در کنار دولت بعنوان پیشران در این روزها و ایجاد اعتماد عمومی هستیم و از مایوس کردن جامعه و دادن بهانه به دست دشمنان پرهیز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید صدای واحدی از فضای کشور شنیده شود و چند صدایی و مواضع چند گانه در منافع ملی این شرایط را محقق نمی‌کند.

* برنامه کمک معیشتی ستاد ملی کرونا مربوط به سال آینده نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت حمایت های دولت از آسیب دیدگان کرونا گفت: دولت در برنامه ریزی های خود در مورد حمایت از واحدهایی که عمدتا خدماتی هستند و هم شاغلین کار از دست داده و اقشاری که فاقد درآمد ثابت بوده اند و یا دارای درآمد کم بوده اند اقداماتی را درنظر گرفت.

ربیعی گفت: در جهت حمایت از بنگاه‌ها برای حفظ مشاغل مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان وام اختصاص یافته است و تاکنون به بانک‌ها معرفی شده اند و همچنین حمایتی هایی مانند تعویق و تقسیط مالیاتی و سایر عوارض تعیین شده است. برای حمایت از افراد بیکار شده بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته  است.

وی افزود: برای حمایت از اقشار هدف وام یک میلیون تومانی دوم، تاکنون به ۴.۵ نیم میلیون خانوار که درخواست داشتند پرداخت شده است. گمان می رود تعداد زیادی از افراد از این وام مطلع نشده باشند بنابراین مقرر شد به این افراد از سوی دولت پیامک ارسال شود و در صورت تایید وام آنها نیز پرداخت شود.

سخنگوی دولت گفت: برنامه کمک معیشتی نیز مصوبه ستاد ملی کرونا بوده و برای ۴ ماه پیش بینی شده است و مربوط به سال آینده نیست بلکه مقرر است که از ماه آذر نیز پرداخت شود. جامعه هدف افراد آسیب دیده از کرونا بیش از ۳۴ میلیون نفر خواهد بود.

ربیعی تاکید کرد: همچنین به علت محدودیت منابع و عدم امکان تحقق منابع پیش بینی شده در مصوبه مجلس و به منظور همراهی و هماهنگی برای رسیدگی به مردم، جلساتی بین دستگاه‌های مسئول در دولت و مجلس برگزار شده است و این جلسات ادامه دارد. مساله اصلی ما محل تعیین منابع بود و امیدواریم بتوانیم با منابع موجود ترکیبی از دو طرح را اجرایی کنیم.

* قرار نیست مذاکرات تازه‌ای درباره برجام انجام بگیرد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره موضع تهران در خصوص اظهارات برخی مقامات خارجی برای توافق بهتر با ایران گفت: به زبان ساده بازگشت به شرایط ۲۸ اردیبهشت ۹۷ یا ۱۸ می ۲۰۱۸ یعنی همان روزی که آمریکا به انجام تعهداتش خاتمه داد. ما انتظار داریم که آمریکا با همان سرعتی که ترامپ چنین کاری را انجام داد و البته بدون هیچگونه پیش شرطی تمام روندهای مخرب طی شده را معکوس کند.

ربیعی گفت: دولت بعدی آمریکا به خوبی می داند که چه کارهایی را برای جلب اطمینان ایران باید انجام بدهد و از چه اقدامات زیانباری که می تواند به دیپلماسی آسیب بزند، خودداری کند. تا پیش از بازگشت آمریکا به نقطه ای که خود را از انجام تعهداتش جدا کرد، امکان بررسی مذاکرات تازه ای اساسا وجود ندارد.

وی در خصوص اعلام تمایل ژاپن و کشور های عرب حوزه خلیج فارس برای  حضور و مذاکرات جدید برجام گفت: ما بطورکلی از نقش آفرینی بیشتر ژاپن به عنوان یک کشور دوست و شریک مهم در مسائل بین المللی استقبال می کنیم.

سخنگوی دولت گفت: مذاکرات برجام از دیدگاه ما تمام شده و قرار نیست مذاکرات تازه ای انجام بگیرد که نیازی به تجدید ساختار مذاکرات وجود داشته باشد. امروز تنها مسئله باقی مانده، بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان مطابق توافق انجام گرفته است و این موضوع پیچیده ای نیست.

* دولت درباره حقوق کارگران در لایحه بودجه تصمیمی نمی‌گیرد

ربیعی در پاسخ به سوالی در مورد نظر دولت در خصوص متناسب سازی  حقوق کارگران با تورم گفت: فکر می کنم سوال دارای گزاره های نامرتبط است. آنچه در قانون بودجه تصویب شده برای حقوق کارمندان دولت است و نه کارگران. اساسا دولت در خصوص حقوق کارگران در لایحه بودجه تصمیمی نمی گیرد.

وی ادامه داد: افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان براساس پیش بینی تورم سال آینده توسط بانک مرکزی صورت گرفته است. اعتبار پرداخت حقوق در سال ۱۸۷ هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه ۱۴۰۰ به ۳۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. یعنی علاوه بر ۲۵ درصد افزایش حقوق، افزایش فوق العاده ویژه کارکنان در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است.

* ۵۳ هزار نفر در حوزه سلامت استخدام می‌شوند

سخنگوی دولت گفت: در زمینه حوزه سلامت نیز مقرر شده  ۵۳ هزار نفر استخدام شوند و فوق العاده ویژه حوزه سلامت نیز ۱۵۰ درصد رشد داشته است. همچنین همسازی سازی بازنشستگان لشکری و کشوری در سال ۹۹ انجام شده که از ۸۵ هزار اعتبار به ۱۴۵ هزار میلیارد رسیده که ۷۰ درصد رشد داشته است.

ربیعی افزود: قطعا دولت به شیوه های مختلفی به دنبال کاهش فشار از دوش حقوق بگیران ثابت است. اما حقوق کارگران براساس تصمیم شورای عالی کار بوده که معمولا اسفندماه با سه جانبه گرایی کارگران، کارفرما و دولت تصویب شده و ارتباطی با بودجه دولت ندارد.

* جزئیات سرنخ‌های ترور شهید فخری‌زاده را وزارت اطلاعات اعلام می‌کند

وی در خصوص آخرین وضعیت شناسایی عوامل ترور شهید فخری زاده گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم موضوع توسط وزارت اطلاعات در حال  پیگیری است و بررسی سرنخ‌ها و ابعاد ماجرا همچنان ادامه دارد. با روشن تر شدن ابعاد این حادثه تروریستی وزارت اطلاعات قطعا اطلاع رسانی های لازم را انجام خواهد داد.

* نصب ۵۰۰ سانتریفیوژ در نطنز در چارچوب برجام است

سخنگوی دولت  در خصوص سوالی مبنی بر اینکه اخیرا تروئیکای اروپا از نصب سانتریفیوژها در نطنز ابراز نگرانی کرده اند. در زمینه نصب و نگرانی‌های طرف اروپایی پاسخ دولت چیست؟ گفت: اقدام ایران برای نصب ۵۰۰ سانتریفیوژ در نطنز از مدت ها قبل و در راستای کاهش متوازن تعهدات به دلیل خروج آمریکا از برجام پیش بینی شده بود.

ربیعی افزود: سانتریفیوژهای نصب شده از نسل IR۲M بوده و ۵ تا ۶سو ظرفیت دارند که نسبت به IR۱ حدود ۶ برابر توان غنی سازی بیشتری دارد. آنچه ایران انجام داده در چارچوب گام‌های ۵ گانه کاهش تعهدات برجامی بوده و این موضوع به آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گزارش شده و نصب این نسل از سانتریفیوژها تحت نظارت آژانس است.

وی ادامه داد: در خصوص سانتریفیوژها دو نکته را باید اضافه کنیم. اول اینکه این اقدامات در چارچوب برجام و حقوق مندرج در آن برای طرفین انجام می‌گیرد.، ثانیاً همانطور که بارها گفته ایم تمام اقدامات ما برگشت پذیرند و هر زمان که آمریکا به تعهداتش برگشت، به سرعت به وضعیتی که در برجام توافق کرده ایم باز خواهیم گشت.

* رئیس‌جمهور اطلاعی از تصمیمات شورای عالی امنیت ملی نداشته است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی طی اطلاعیه ای اعلام کرد، قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» به زیان مصالح ملی نیست. دولت چگونه این قانون را اجرا خواهد کرد؟ گفت: حرف دولت این بود، وقتی قانونی به این مهمی که بر زندگی روزمره و معیشت مردم، اقتصاد و سیاست خارجی اثر می گذارد دولت باید طرف مشورت قرار می گرفت.

وی افزود: برخی از قوانین مختص یک زمان نیستند و  تمام مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را متاثر می کنند و به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. اگر این موارد مربوط به حوزه کلان ملی و امنیت کشور باشد انتظار این بود که نظرات اعضای دولت در شورای عالی امنیت ملی دریافت می شد و در یک اجماع عمومی و با نظر کارشناسان انجام می‌گرفت.

ربیعی گفت: دولت به این روند تاکید داشت و مساله از آنجا آغاز شد که سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت، مجلس برای این طرح هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده و بیش از ۲ ماه با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مذاکره داشته است.

وی افزود: با طرح این سخن، مناقشات بعدی پیش آمد که منجر به ارائه بیانیه از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شد و ابهاماتی در خصوص  دبیرخانه و شورای عالی امنیت ملی پیش آورد. آنچه که براساس قانون و آیین نامه و تجربه زیست ۱۴ ساله داشته ام،  دبیرخانه بخشی از دستگاه اداری و ستادی شورای عالی امنیت ملی است که به موجب قانون به واسطه رییس شورا، دبیر مشخص و ساختار آن به تصویب دولت می رسد. کار دبیرخانه تجمیع دیدگاه ها و کار کارشناسی و ارائه جمع بندی به رئیس شوراست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: حدود اختیارات و وظایف شوراهای فرعی را قانون معین می‌کند و تشکیلات آنها به تصویب شورای عالی امنیت ملی می رسد.

ورودی های دبیرخانه مشخص است، کانال اول ارجاعات مستقیم رییس جمهور به عنوان رییس شورا و کانال دوم ارجاعات مقام معظم رهبری که توسط رییس‌جمهور ارجاع می شود یا مصوباتی که به موجب آن دبیرخانه در زمینه ای مسئولیت می یابد. آنچه از اطلاعیه دبیرخانه بر می آید ورودشان براساس مصوبه شورای عالی بوده است.

ربیعی اظهار کرد: دراطلاعیه دبیرخانه آمده است، «حدود دو ماه قبل، ریاست مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی را که جمعی از نمایندگان مجلس ارائه و مراحلی از آن نیز طی شده و طراحان نیز بر فوریت تصویب آن اصرار داشتند را در یکی از نشست‌های شورای عالی امنیت ملی برای آگاهی اعضا ارائه کردند. شورا نیز ضمن استقبال از اصل موضوع و احترام به حق نمایندگان مجلس در ارائه و تصویب طرح‌های مورد نظر، ملاحظاتی را نسبت به جوانبی از موضوع جمع بندی و مورد تصویب قرار داد که پس از طی مراحل نهایی به عنوان مصوبه شورا ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در این مصوبه همچنین از مجلس شورای اسلامی خواسته شده بود در بررسی و تدوین نهایی طرح با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه نیز تعامل و همفکری شود. در خصوص این اطلاعیه چند نکته حائز اهمیت است.

سخنگوی دولت گفت: تعدادی از اعضای اصلی و پر اهمیت در این موضوع که از دولت عضو شورای عالی امنیت ملی هستند معتقدند که در فرآیند تصمیم سازی دبیرخانه نقشی نداشته اند و یا دیدگاه‌های آنها در نظر گرفته نشده است. بنابراین براساس بند اعلانی دبیرخانه مصوبه شورای عالی امنیت ملی ظاهرا می‌بایست تعامل و همکاری وزارت خارجه مراعات می شد.

ربیعی گفت: آنچه که مشخص است این بند رعایت نشده است. بنابراین شایسته بود که دبیرخانه نسبت به اجرای این بند که توسط قانونگذار رعایت نشده است اطمینان حاصل می کرد. سنت کار در دبیرخانه شورای عالی همیشه این بوده که در این گونه موارد که بنابر بر مصوبه، موضوعی به دبیرخانه ارجاع می شود وظیفه می یابد تصمیمات مهم و ارجاعی دبیرخانه را پس از تایید رییس شورای عالی امنیت ملی ابلاغ کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی، پس از مصوبه شورای عالی، دیگر هیچ اطلاعی از فرآیند این ماجرا و تصمیمات دبیرخانه نداشته و وزیر خارجه هم می‌گوید تعاملی نداشته است.  در بیانیه دبیرخانه شورای امنیت ملی آمده است که مجلس با تعامل و همکاری وزارت خارجه بررسی کند. متاسفانه در این روند نه تنها تعامل و هماهنگی صورت نگرفته بلکه امکان حضور نماینده وزارت خارجه در جلسات نیز مهیا نشده است.

سخنگوی دولت گفت: مشاهده کردم در اطلاعیه دبیرخانه آمده این مصوبه زیان خاصی به مسائل ملی ایجاد نمی کند. چطور ممکن است که دبیرخانه ای که وظیفه بنیادی آن تجمیع نظرات و کارشناسی تخصصی است به این اظهار نظر توجه نکرده که سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه به عنوان متصدیان امر طرح مجلس را به زیان منافع ملی تشخیص داده بودند.

ربیعی گفت: به هرحال مجموعه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی زیر مجموعه رییس شورای عالی امنیت ملی است و همگان باید تلاش کنیم نهادهای ملی ایران با قوت به کار خود ادامه دهند.

* نفت را در بازار جهانی نفروشیم در داخل می‌فروشیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه «دولت در لایحه بودجه 1400، میزان فروش نفت را 2 میلیون و  300 هزار بشکه در روز پیش بینی کرده است، در حالی که به اعتقاد برخی کارشناسان فروش یک میلیون بشکه ای بودجه 99 هم به طور کامل محقق نخواهد شد. دلیل خوش‌بینی دولت برای افزایش فروش نفت در سال 1400 چیست؟ آیا بازگشت احتمالی آمریکا و لغو تحریم ها علت تعیین این عدد است؟»، اظهار کرد: ما حق نداریم از روند ایجاد درآمد برای مردم کشور دریغ کنیم.

ربیعی گفت: ما باید دوران تحریم و عدم فروش نفت را بشکنیم. پیش بینی فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت گام اول و چشم انداز اولیه در افزایش فروش نفت و حفظ سهم کشورمان در اوپک است. دولت تمام تلاش خود را برای به عقب راندن تحریم ها به کار خواهد بست و حقوق مردم و حق کشور از فرصت های اقتصادی جهان را خواهد گرفت.

وی افزود: بنابراین فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه یک چشم انداز است و حاوی دو پیام است که اولًا وزارت نفت قادر به تولید این میزان نفت در کوتاه مدت است و ثانیاً تلاش برای فروش نفت و دسترسی به منافع آن در بازار جهانی تلاش برای احقاق حق ملت ایران است و محقق خواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در صورتی که نتوانیم نفت را در بازار جهانی به فروش برسانیم پیش بینی شده است با مشارکت دادن مردم در خرید نفت و فروش داخلی این درآمد محقق شود که با این کار هم نقدینگی و تورم کنترل می شود و هم مردم با سرمایه خرد خود در تولید و اشتغال سهیم می شوند و هم مردم منتفع خواهند شد.

ربیعی تاکید کرد: این پیش بینی براساس عوامل متعددی صورت گرفته است. یکی از عوامل حفظ سهمیه اوپک است. ما باید سهمیه اوپک خود را حفظ کنیم و خوشبختانه ظرفیت تولیدمان تکافوی این امر را دارد.

وی ادامه داد: البته این تصمیم بر مبنای بازگشت احتمالی آمریکا و لغو تحریم ها گرفته نشده است هرچند پیام واضح ما برای بازگشت به شرایط ۲۰۱۷ مشخص بوده و دولت تمام توان خود را برای به عقب راندن تحریم ها ادامه خواهد داد. پیام روشن ما این است که شرایط فعلی را قبول نداریم.