معاون وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران توجه جدی‌تر طرف ترک در خصوص کنترل و برخورد با قاچاقچیان سلاح و دست‌های پنهان که ناامن سازی منطقه را نشانه رفته اند، خواستار شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ حسین ذوالفقاری معاون وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «محترم اینجه» همتای ترکیه‌ای خود از موضع مثبت دولت ترکیه در محکوم نمودن ترور دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری زاده قدردانی و عنوان کرد: متاسفانه امروزه ریشه تمامی ناامنی‌ها و گرفتاری‌های منطقه نشأت گرفته از اقدامات مذبوحانه دولت مستکبر آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان این مطلب که همواره تحرکات تروریستی چه در داخل و چه در فراسوی مرز‌های کشور از جمله خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، بر تشدید اقدامات علیه اعمال تروریستی در جدار مرز مشترک تأکید و همچنین با توجه به فعالیت ضد امنیتی باند‌های قاچاق سلاح و مهمات و مواد مخدر، به فعالیت‌های انجام شده در کشف و ضبط مقادیر قابل توجهی سلاح، مهمات، مواد مخدر و پاکسازی مناطقی از نقاط مشترک مرزی از حضور عوامل تروریسم اشاره کرد.

وی همچنین توجه جدی‌تر طرف ترک در خصوص کنترل و برخورد با قاچاقچیان سلاح و دست‌های پنهان که ناامن سازی منطقه را نشانه رفته اند، خواستار شد.

همچنین در بخش دیگری از این گفتگو معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران به موضوع قرارداد انتقال محکومین به حبس دو کشور اشاره کرده و با توجه به تعاملات بین وزارت دادگستری طرفین با توجه به شرایط هم گیری بیماری کووید-۱۹ گفت وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری این آمادگی را دارد تا از تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود جهت تسریع روند انتقال اتباع محبوس در زندان‌های هر یک از طرف‌ها بر طبق سند موافقتنامه انتقال محکومین به حبس دو کشور با لحاظ جنبه‌های حقوق بشری و رفع مشکلات خانواده‌های آن‌ها استفاده نماید.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: پس از برگزاری نشست‌های مجازی گروه‌های تماس دو کشور؛ پنجمین دور از کارگروه مشترک امنیتی ایران و ترکیه به شکل مجازی در آینده نزدیک برگزار گردد.

قائم مقام وزارت کشور جمهوری ترکیه نیز در این گفت‌وگو با ابراز مراتب تسلیت وزارت کشور دولت متبوعش به حادثه ترور شهید محسن فخری زاده، همچنین حادثه سیل اخیر و جانباختگان ناشی از بیماری کووید- ۱۹؛ از مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با عوامل ناامنی، باند‌های مجرمین سازمان یافته و تروریستی تشکر کرد.

محترم اینجه هنچنین فعال سازی کارگروه مشترک امنیتی را موجب هماهنگی بیشتر و تبادل اطلاعات و تجربیات در سایر زمینه‌های همکاری‌های مشترک دانست.