رئیس سازمان انرژی اتمی، در پیامی فرارسیدن هفته پژوهش و روز وحدت حوزه دانشگاه را به پژوهشگران، نوآوران، استادان، فرهیختگان و فعالان عرصه علم و دانش ایران اسلامی تبریک گفت.

به گزارش مرور نیوز، علی اکبر صالحی معاون رئیس‌ جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، در پیامی فرارسیدن هفته پژوهش و روز وحدت حوزه دانشگاه را به پژوهشگران، نوآوران، استادان، فرهیختگان و فعالان عرصه علم و دانش ایران اسلامی تبریک گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إنَّ فِی خَلقِ السَّماواتِ وَالأرضِ وَ اختلافِ اللَّیلِ وَالنَّهار لَآیاتٍ لِاُولی الألبابِ

سوره مبارکهء آل عمران آیه ۱۹۰

فرارسیدن هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه، فرصتی است مبارک و فرخنده تا از رهگذر واکاوی و بازاندیشی پیرامون دستاوردها و چالش‌های موجود در این عرصه راهبردی، در باب آسیب‌شناسی راه طی شده و ترسیم چشم‌انداز آینده به گفتگو و تشریک مساعی بپردازیم.

ناگفته پیداست که حرکت در مسیر پژوهش در عصر جدید، با رویکرد تفوّق و فتح طبیعت و سلطه تجاوزگرانه بر منابع و ثروت‌های خدادادی،  قرار دارد. تداوم یافتن این مواجه نابخردانه با مادر پیر طبیعت، دامنه خسارات را به حدّی گسترش داده است که حیات ابنای بشر و سایر مظاهر و انواع موجودات در معرض تباهی و نابودی قرار گرفته است.

اگرچه ما نیز مانند بسیاری از ملّت‌های جهان، خواستار ایجاد پیوندی وثیق و مستحکم میان پژوهش و صنعت و فنّاوری هستیم امّا با عنایت به میراث گران‌سنگ فرهنگ اسلامی و ایرانی بر این باوریم که حرکت در این مسیر باید با عطف توجّه به قداست و حرمت مادر طبیعت و برکنار از رهیافت‌های منفعت طلبانه در دستور کار قرار گیرد.

از این منظر یکی از نیازهای اساسی و فوری جامعه بشری خاصّه جوامع اسلامی، بازگشت به عقلانیت و نوآوری معطوف به امر متعال است. پس عجب نیست که اکنون بسیاری از اهل معرفت و بصیرت و فضلا و عُقلای قوم، بر این واقعیت، انگشت تائید و تأکید می‌نهند که باید از گنجینه علوم معنوی و الهی و معارف "حکمت خالده" و "جاودان خرد" برای نجات انسان و جهان یاری جُست.

بدین لحاظ، وحدت میان پژوهشگران و محقّقان علوم دینی و متخصّصان علوم و فنون نوین، واجبی عینی و تکلیف دینی و ملّی است. در حال حاضر، به یُمن الطاف الهی و به برکت تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (مدّظله العالی) مبنی بر ایجاد پیوند میان پژوهش و صنعت و نیز ضرورت برپایی «تمدن نوین اسلامی»  هنگامه‌ای عظیم برپاشده و فضلای آشنا با بن‌مایه‌ها و ستون پایه‌های علم جدید و دانشگاهیان متعهّد و دوستدار معنویت بر سر آنند تا دست به کاری زنند که غصّه سر آید.

امید است همه پژوهشگران و جوانان برومند ایران اسلامی و سایر سرزمین‌های اسلامی با حزم اندیشی و آینده‌نگری، تداوم یافتن این رویکرد مبارک را تضمین کنند و با استعانت از عنایات ربّانی و با عزم و اراده‌ی پولادین بیش از پیش، قدم در راه بگذراند و نقش‌های ماندگار از خود بر صحیفه روزگار به یادگار نهند.

ای آفتاب خوبان می‌جوشد اندرونم

یک ساعتم بگنجان در سایه عنایت

این راه را نهایت صورت کجا توان بست