رئیس جمهور گفت: باید هفت سال گذشته را به دو قسمت تقسیم کنیم؛ دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی و دوران جنگ تحمیلی اقتصادی. در دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی، دولت را در سخت‌ترین شرایط بعد از جنگ؛ یعنی رکورد تورمی تحویل گرفتیم.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌ الاسلام حسن روحانی ‌رئیس‌ جمهور،‌ عصر امروز (دوشنبه ۲۴ آذر) در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: هفت سال و چند ماه از دولت یازدهم و دوازدهم گذشته و ۷ ماه و چند روز از فرصت این دولت باقی مانده است. خدا را شکرگزارم که بار مسئولیت اداره کشور را در سخت‌ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت.

رئیس جمهور گفت: امروز با وجود جنگ اقتصادی و ویروس کرونا، سخت‌ترین روز‌ها و ماه‌هایی است که بر مردم عزیز کشور ما می‌گذرد و دولت در سخت‌ترین شرایط بار مسئولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد.

او افزود: باید هفت سال گذشته را به دو قسمت تقسیم کنیم؛ دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی و دوران جنگ تحمیلی اقتصادی. در دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی، دولت را در سخت‌ترین شرایط بعد از جنگ؛ یعنی رکورد تورمی تحویل گرفتیم.

روحانی گفت: دولت در باقی مانده زمان خدمت خود، تمام تلاشش بر این است که طرح‌های نیمه تمام خود را تکمیل کند و در اختیار مردم قرار دهد؛ برنامه ما این است که ۱۱ تا ۱۴ هزار تخت بیمارستانی اضافه کنیم. تا پایان دولت طرح‌های مهم ریلی را افتتاح خواهیم کرد چرا که یکی از افتخارات دولت تحول در حمل و نقل ریلی بوده است.

رئیس جمهور بیان کرد: طرح گوره به جاسک که یکی از طرح‌های استراتژیک دولت بوده و قرار است طبق آت نفت را خلیج فارس به دریای عمان منتقل کنیم، این طرح را تا پایان سال یا ابتدای سال آینده افتتاح کنیم.

او افزود: همه تلاش ما این است که موج سوم کرونا را کنترل کنیم و وارد موج چهارم نشویم؛ واکسیناسیون کرونا را می‌خواهیم در زمان نزدیک آغاز کنیم چه با واکسن تولید داخل و چه با خرید از خارج؛ وقت نداریم که وارد حاشیه شویم، پاسخ ندادن دال بر جواب نداشتن یا ضعف ما نیست، به خاطر این است که ما فرصت نداریم.

* ما نقطه ضعف برای بودجه ۱۴۰۰ قائل نیستم

 

رئیس جمهور درباره ایرادات وارد شده از سوی مجلس به بودجه ۱۴۰۰ گفت: ما نقطه ضعف برای بودجه ۱۴۰۰ قائل نیستم، بلکه برای نقطه قوت قائلیم؛ اشکالاتی که مطرح مشکل حق کسانی است که مطرح می‌کنند؛ ما سال آینده به طور متوسط روزی دو میلیون ۳۰۰ بشکه نفت و میعانات گازی تولید و به فروش خواهیم رساند.

او ادامه داد: بودجه جاری به نفت متکی نیست، علی رغم اینکه بحث فروش نفت در آن وجود دارد، اما به نفت متکی نیست، ما مشکلی در بودجه نمی‌بینیم و یک بودجه خوب تهیه کرده‌ایم؛ به نظرم بودجه دارای نقاط قوت است هم برای حمایت از اقشار کم درآمد و هم برای توسعه کشور، تکیه بر مالیات و کوچک شدن دولت دارد.

 

روحانی درباره طرح اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها از سوی مجلس بیان کرد: دولت همه تعهدات خود را انجام می‌دهد، این وظیفه دولت است در اولین فرصت تحریم‌های غلط را از دوش ملت بردارد، اگر همین ساعت هم امکان پذیر باشد من به ساعت بعد موکول نخواهم کرد؛ اگر ۴+۱ یا ۵+۱ به تعهدات خود عمل کند ما هم به همه تعهدت خود عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: مجلس آنچه تصویب کرده عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نه برای ادامه تحریم، مجلس به دنبال لغو تحریم است، اما آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا خیر بحث دیگری است؛ البته دولت اقداماتی انجام داده است که شروع آن با کاهش تعهدات بود، به طرف مقابل اعلام کردیم که ایران برای فعالیت هسته‌ای خود هیچ محدودیتی قائل نیست. آنچه مجلس گفته همه در غالب آن چیزی است که من سال قبل به دنیا اعلام کردم، مشکلی نداریم که آمریکا به برجام برگردد و اگر آمریکا بازگشت ما هم به تعهدات خود بر می‌گردیم.

* مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی دهد

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره تعامل دولت و مجلس در زمینه لوایح دولت گفت: دولت یک لایحه بسیار مهم راجع به انتخابات به مجلس قبل داد، اما متاسفانه در دستور کار قرار نگرفت؛ ماه‌ها در دولت برای تدوین آن لایحه بحث شد، اما متاسفانه مجلس قبل آن را کنار گذاشت. ما مجددا لوایحی که در مجلس قبل تصویب نشده بود را به مجلس فعلی دادیم، اما متاسفانه هیچ کدام امروز در دستور کار نیست.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد، تعارض منافع و شفافیت لوایحی است که ما به مجلس دادیم و از اولویت‌های مردم هستند، گفت: متاسفانه مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد و این به نفع کشور نیست. دولت یک بدنه کارشناسی عظیمی دارد و این بدنه کارشناسی را نمیتوان با کمیسیون‌های مجلس و مرکز بررسی‌ها مجلس مقایسه کرد. لوایحی که در دولت تهیه می‌شود پخته و بررسی شده است. طبق قانون مجلس هم می‌تواند طرح داشته باشد، اما اصل داستان لوایح است. عدم تناسب یعنی خواباندن لوایح دولت و رسیدگی به طرح‌های نمایندگان نمی‌تواند خیلی مفید باشد؛ بحث ما این است که چیزی تصویب شود که به نفع مردم باشد.

روحانی گفت: علت گرانی و بی ثباتی در برخی اجناس این است که ما در دولت وزیری که حامی مصرف کننده باشد نداریم؛ ما به مجلس قبل پیشنهاد تشکیل وزارت بازرگانی را دادیم؛ در نهایت روز آخر تصویب کرد، اما در یک جمله ایراد داشت که مجلس فعلی می‌توانست در دو دقیقه ام را اصلاح کند، اما مصوبه به بایگانی رفت.

وی افزود: در دیدار اعضای دولت با رهبری، ایشان به دولت انتقاد کردند که چرا ۴ وزارتخانه را یک وزیر اداره می‌کند؛ در یکسری امور به نفع مردم است که مردم و مجلس در کنار هم باشند؛ برخی فکر می‌کنند مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده است؛ این درحالی است که رئیس جمهور را نیز مردم انتخاب می‌کنند. رئیس جمهوری تصریح کرد: الان هم دولت و هم مجلس را مردم انتخاب می‌کنند و ما باید در آنچه به نفع مردم است همدیگر را یاری کنیم؛ طرح‌های نمایندگان اگر به نفع مردم باشد ما کمک میکنیم؛ حتی در زمینه طرح اخیر درباره تحریم‌ها ما مخالفیم، اما درحال تدوین آیین نامه اجرایی آن هستیم.

روحانی با اشاره به ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان گفت: علت اصلی ترور شهید فخری زاده این بود که میخواستند در روزهای پایانی حکومت منحوس ترامپ منطقه را به جنگ بکشانند.

او افزود: ایران برای خود حقی قائل است که به موقع و در جای مناسب انتقام ترور شهید فخری زاده را خواهد گرفت. اجازه نخواهیم داد و مکان و زمان آن را دیگران برایمان تعیین کنند.

رئیس جمهور درباره طرح صلح هرمز گفت: طرح صلح هرمز همچنان روز میز است و هنوز آماده هستیم درباره آن صحبت کنیم.

 

 

او با اشاره بر اینکه رئیس جمهور منتخب آمریکا اعلام کرده با پیش شرط‌هایی به برجام برمی‌گردد، گفت: هرکس این حرف را بزند، هیچ پیش‌شرطی را ما نخواهیم پذیرفت؛ از هیچ کس؛ اینکه طرح ترامپ است! نه برجام قابل مذاکره است و نه اینکه بخواهیم از نو بخواهیم پهن کنیم و ماده به ماده‌اش بحث کنیم.

روحانی ادامه داد: عین این برجام را اگر همه اجرا کردند ما هم اجرا می‌کنیم؛ مسائل موشکی و منطقه‌ای هیچ ارتباطی به مسئله هسته‌ای ندارد. این‌ها را قبلاً با ما صحبت کرده بودند؛ همه این‌ها را بحث کردند؛ ماه‌ها آمریکا بحث می‌کرد که مسئله موشکی را وارد کند یا منطقه را وارد کند ولی ما رد کردیم.

رئیس جمهور گفت: ترامپ بی خبر بود نمی دانست؛ ولی بایدن می داند چه مذاکراتی طرح شده، اینها قابل بحث نیست؛ آنچه روی میز است این است که همه برگردند به تعهدات خودشان.

روحانی در واکنش به شعرخوانی اردوغان در سخنرانی خود گفت: با سابقه اردوغان بعید می‌دانم به تمامیت ارضی ایران توهین کند. البته حق اعتراض میهن‌ دوستان بجا بود و حساسیت مردم ما بسیار مهم است.

او با بیان اینکه اردوغان شعر زیاد می‌خواند، افزود: همه باید مراعات کنند در سخنرانی‌هایشان و مسئولان ترکیه با صراحت اعلام کردند که اردوغان منظور خاصی نداشت، همه دنیا بداند میلی‌متر به میلی‌متر سرزمین ما برای مامهم است و باید در سخنرانی‌هایشان به این مورد توجه کنند.