نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، با لزوم معرفی مشاور از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.

به گزارش مرور نیوز، محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی ماده ۶ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: بر اساس ماده ۶ این طرح در زمان ثبت نام، نامزدها باید پنج مشاور را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، بین‌المللی، امنیتی و دفاعی معرفی کنند.

وی بیان کرد: در زمان ثبت نام، لزوم ارائه برنامه یا معرفی مشاور وجود ندارد چرا که شورای نگهبان به طور طبیعی فرصت کافی برای بررسی صلاحیت نامزدها را ندارد و جای این موضوع در زمان ثبت نام نیست.

سید کاظم دلخوش در موافقت با پیشنهاد حذف ماده ۶ این طرح، اظهار داشت: تنها رئیس جمهور و وزرا باید به مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشند و مشاوران تاثیر چندانی ندارند.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته شاهد ثبت نام هر فردی و با هر مدرکی در انتخابات ریاست جمهوری بودیم که در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست و حال با معرفی مشاوران، مشکلات شورای نگهبان تشدید می‌شود.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: با این ماده ممکن است از فردا عده‌ای به دنبال خرید مشاور راه بیفتند و با خواهش و تمنا آنها را در هنگام انتخابات ریاست جمهوری به صحنه بیاورند و به عنوان مشاور معرفی کنند.

محمدجواد کولیوند، معاون پارلمانی وزارت کشور هم در این باره، تصریح کرد: موظف کردن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای معرفی مشاور صحیح نیست. 

باید برنامه‌های رئیس جمهور برای مدیریت چهار ساله روشن باشد

محمدصالح جوکار در مخالفت با پیشنهاد حذف ماده ۶ این طرح، گفت: آیا کسی که قرار است چهار سال امور اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه را مدیریت کند نباید مشاوران او شناخته شوند؟ مردم باید چند بار گول بخورند.

وی اظهار داشت: بر اساس این ماده، اگر پشتوانه یک فرد، حزب باشد، دیگر نیازی به معرفی مشاور نیست چرا که حزب معرف آن نامزد است. باید برنامه‌های رئیس جمهور برای مدیریت چهار ساله روشن باشد. ما می‌خواهیم با تمام دنیا جز با دشمنانمان تعامل داشته باشیم و مواضع رئیس جمهور باید در سیاست خارجی روشن باشد.

در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف ماده ۶ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند.