روحانی گفت: مشکل یک ما بیکاری است، مشکل تورم و مهار تورم است؛ وقتی دود تهران را بگیرد، مسیحی، سنی و شیعه نمی‌شناسد.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز در جمع علمای اهل سنت که به مناسبت آغاز هفته وحدت در سالن شهید بهشتی ریاست‌جمهوری برگزار شد، ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام، گفت: همیشه در میان کشورهایی که از تنوع قومی و مذهبی برخوردارند دو دیدگاه حاکم بوده است. یک تفکر، تفکر اقتدارگرایانه مذهبیت است، لذا اقلیت‌ها را همیشه این تفکر یک مشکل و تهدید تلقی می‌کند و آن را مسئله امنیتی می‌بیند.

وی با بیان اینکه ما وقتی این مسئله را امنیتی ببینیم، تبعات خاص خودش را به همواه خواهد داشت، افزود: شاید دوره رضاخانی چنین تفکری بود که مرکزیت فلات ایران بایستی قدرت برتری باشد تا تسلط قهرآمیزی بر مراکز داشته باشد؛ این مبنی را هنوز هم برخی کشورها دنبال می‌کنند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اما تفکر دیگر اقلیت‌ها را فرصت می‌دانند و معتقدند همه باید از یک حقوق شهروندی برخوردار باشند. مبنای جمهوری اسلامی ایران هم از اول انقلاب طبق نظریه دوم بوده و همه فرهنگ‌ها در این تفکر زیر لوای فرهنگ اسلامیت قرار دارند.

روحانی تصریح کرد: استان‌های مرزی دارای مشکلاتی بوده‌اند. مناطق مرزی متاسفانه نسبت به مرکزیت از تعادل برخوردار نیست و باید طرح‌های عمرانی بزرگ در این مناطق ایجاد شود.

وی با اشاره به برنامه دولت در تحول بندر چابهار گفت: بیشترین تلاش ما برای جذب سرمایه‌گذار در این مناطق بوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر طرح‌های عمرانی در استان‌های مرزی ایجاد شود و نعمت گاز نیز همه‌گیر شود، اظهار امیدواری کرد که گاز به همه مناطق زاهدان برسد.

روحانی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت نفت در بسیاری از طرح‌های عمرانی ما تاثیر گذاشت، اما ما مسیر را دنبال خواهیم کرد، گفت: برنامه ما این است که از تنوع قومی حداکثر استفاده را برای تعالی و غنی‌سازی فرهنگ به کار ببریم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما یک منبع غنی به نام اسلام داریم، اظهار داشت: در ایران افتخارات ما هیچ‌وقت بر مبنای مذهب نبوده، مگر بر سعدی و مولانا فخر نمی‌کنیم؟ اصلا مهم نیست شیعه یا سنی بودند.

وی در ادامه افزود: در انقلاب اسلامی هم تفکری که معماران انقلاب از امام گرفته تا شهید مطهری، بهشتی و شریعتی که صاحب فکر بودند از مفاخر سنی می‌گفتند.

روحانی تصریح کرد: بحث شیعه و سنی نیست، بحث مبارزه با دیکتاتوری و فساد است؛ تاریخ را بیینید، امام حسین(ع) از آزادی و آزادگی صحبت می‌کردند، علت این همه علاقه به امام حیسن(ع) این بوده که ما فرهنگ حسین(ع) را جهان شمول دیدیم و نگاه مذهبی نداشتیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: هم انقلاب اسلامی به همه مذاهب تعلق دارد و هم ایرانی به همه مذاهب تعلق دارد، لذا مشکلات امروز کشور مشکلات مربوط به شیعه نیست و متعلق به همه ایرانیان است.

روحانی با بیان اینکه مشکل یک ما بیکاری است، مشکل تورم و مهار تورم است، گفت: مشکل ما کمبود آب است. مشکل ما بحث‌های محیط زیست است. وقتی دود تهران را بگیرد مسیحی، سنی و شیعه نمی‌شناسد، مشکل عمومی است.

وی با اشاره به اینکه وقتی تروریسم ما را تهدید کند، مشکل همه ماست، مشکل یه مذهب نیست، اظهار داشت: ما باید حقوق مردم را بر مبنای حقوق شهروندی ببینیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: یکی از وعده‌های ما انتشار منشور حقوق شهروندی بود و انشاءالله تا پایان آذرماه از منشور حقوق شهروندی رونمایی خواهیم کرد و این منشور باید در سراسر کشور اجرا شود. در پایان این منشور قول دادیم سالانه گزارش بدهیم و نقاط ضعف را بگوییم و اگر نیاز به تصحیح داشته باشد، تصحیح شود، البته اگر نیاز باشد در قالب لایحه به مجلس ارائه خواهیم کرد.

خبر در حال تکمیل است....