رئیس سازمان محیط زیست گفت: امروز وضعیت آلودگی هوای تهران قرمز است و در این شرایط استاندار تهران باید بر اساس اختیارات خود تصمیم بگیرد. در چنین شرایطی باید از رفت و آمد خودروهای دیزلی جلوگیری و فعالیت نیروگاه‌ها کنترل شود.

به گزارش مرور نیوز، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سد کانی‌سبپ در آذربایجان غربی فردا افتتاح خواهد شد و قادر است تا حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب را تنظیم و ۶۲۳ میلیون مترمکعب آب را به دریاچه ارومیه منتقل کند و ۱۵ سانتیمتر آب دریاچه را ارتقاء دهد.

کلانتری گفت: این سد می‌تواند کمبود برخی از آب‌هایی که در گذشته از دریاچه برداشت شده است را جبران کند که ان‌شالله در سال ۱۴۰۶ ما به تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه برسیم.

وی افزود: کارهای سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه امسال تمام می‌شود. امیدواریم تا سال‌های آینده ارتفاع دریاچه نیم متر بالاتر بیاید.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به مساله آلودگی هوا، گفت: امروز وضعیت آلودگی هوای تهران قرمز است. بخش عمده آلایندگی هوای تهران مربوط به سوخت مازوت است که نیروگاه‌ها مصرف می‌کنند، بخشی از آلودگی را هم خودروهای سنگین گازوئیل سوز تولید می‌کنند. در این شرایط استاندار تهران باید بر اساس اختیارات خود تصمیم بگیرد و از رفت و آمد خودروهای دیزلی جلوگیری و فعالیت نیروگاه‌ها کنترل شود. ما نمی‌توانیم به این بهانه که برق و گاز نداریم به نیروگاه‌ها مازوت بدهیم.

وی در رابطه با اینکه آیا از استاندار تهران در این زمینه درخواستی شده است؟ عنوان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه در این زمینه تصمیماتی اتخاذ کرد و رئیس‌جمهور و دادستان تهران صراحتا اعلام کردند هیچکس حق ندارد قانون را زیر پا بگذارد. قانون هوای پاک جاری است و استانداران در این زمینه مسئولیت دارند. امروز قانون هوای پاک در تهران زیر پا گذاشته می‌شود. دادستان کل باید این مساله را رسیدگی کند.