سخنگوی دولت گفت: جامعه بیش از هر دوره‌ای یار و رفیق و غم خوارگی ملی می ‌خواهد، ما در دوره تاریخی خاصی به سر می بریم و هیچ دوره‌ای مثل دوره امروز، هجوم وقایع منفی روی امور تاثیرگذار نبود.

به گزارش مرور نیوز، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (یکشنبه) همزمان با گرامیداشت سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و در آیین رونمایی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم؛ روایت سرداری که سرباز شد» به نویسندگی اسماعیل رمضانی اظهار داشت: موضوع کتاب بیش از آنچه که امروز در رسانه های غربی صحبت می‌شود، نیاز جامعه ایران است و برش دیگری از شخصیت شهید قاسم سلیمانی باید برای امروز و فردای جامعه ایران باز شود.

وی عنوان کرد: خود کتاب و روزنامه نگاری تحلیلی و تاریخی موضوع قابل توجهی است. روز جمعه می خواستم یادداشتی در مورد شهید قاسم سلیمانی بنویسم که چند ساعتی با خود در مورد شخصیت ایشان فکر کردم. نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتاد که برخی آدم ها خودشان گفتمان می شوند و یک فرد به مثابه نهاد مرجع قرار می گیرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این اتفاق بر اثر کدام ویژگی ها است که یک فرد سنجه و نمونه شود؟ و فردی را نشان دهیم و بگوییم این شخص آرمان و آرزوی ما است. بعضی آدم ها گویی پنج قرن زندگی کرده اند و این مفهوم را می توان در شخصیت برخی افراد فهمید. شاید بتوان گفت در نسل ما درخشان ترین فرد بین نسلی قاسم سلیمانی است.

ربیعی بیان کرد: این اتفاقات در برخی جوامع باید ۵۰۰ سال طول بکشد تا اتفاق بیافتد. بعضی آدم ها زیستی ۳۰ سال و ۵۰ سال تقویمی دارند. بعضی آدم ها انقدر در زندگی خود تأثیرگذاری دارند که هر کدام از اتفاقات زندگی شان اندازه ۱۰ سال و ۲۰ سال است. زمانی فکر می کردم آیا می شود نسل بدون قهرمان زندگی، زندگی کند؟ نسل هایی که قهرمان زندگی شان تغییر می کند جای تحلیل دارد که چه اندازه می تواند دستخوش تغییر ناگهانی قرار گیرد.

وی افزود: افرادی را می شناختم که از نظر ظاهر، افراد را تحلیل می کنند، دیدم چه اندازه قاسم سلیمانی برایشان دارای ارزش ذهنی است. خوانش رفتار اجتماعی فرد بسیار اهمیت دارد. شهید سلیمانی در موضوع ارزش های کاری واقعا یک استراتژیست بود.  

سخنگوی دولت با اشاره به سفری با سردار سلیمانی و نظر آن شهید در مورد شهید حسن باقری گفت: شهید سلیمانی هیچ تلاشی نکرد که خودش را در جایی ببرد و دکتری بگیرد. هیچ تلاشی نکرد برای کارهایی که ارزش او را بالا ببرد. ارزش های داخلی او دشمن را برانگیخته بود. چقدر اسرائیل و ترامپ خوشحال بودند. ترور شهید سلیمانی ترور نمادین نبود و به تعبیر خودشان ضربه به جنبش های اجتماعی کشورهای منطقه بود. او مانند متخصص علوم سیاسی منطقه به جنبش های اجتماعی منطقه آگاهی داشت.

ربیعی تصریح کرد: سردار سلیمانی در جنبش های اجتماعی منطقه پیچ خورده و از آن افراد بی نظیری ساخته بود. بُعد دوم شهید سلیمانی شخصیت درونی شده خودش بود که شجاعت داشت. به عقیده من کسی که پس از شهادت خود سربازی را به جای سرداری انتخاب می کند، سردار سلیمانی بود. گاهی رفتار ایشان مانند آیاتی بود که می خواندیم مانند اینکه راحتی برای خود داشته باشیم و عداوت را برای دشمنان بگذاریم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: شهید سلیمانی در جبهه های جنوب و شمال غرب بود و مثل یک دلسوز فرماندهی کرد. مثل داوطلب هلال احمر در سیل خوزستان ایستادگی کرد و همه از بودن او در آنجا حس خوب داشتند. نمی خواهم حضور ایشان را با آنهایی که در قضیه سیل خوزستان بودند و حضور داشتند مقایسه کنم. چند وقت پیش ایشان تعبیری در مورد دختران وطن کرده بود.  

ربیعی خاطرنشان کرد: سلیمانی می‌تواند یک قهرمان ذهنی برای نسل های ما باشد. نمادسازی را رد نمی کنم اما  می‌ترسم در به یادآوری آدم‌ها در مناسک گیر کنیم. رسالت ما این است که نگذاریم محتوای شهید قاسم سلیمانی فراموش شود. نمونه های زیادی مانند شهید قاسم در نسل‌ها گفته می‌شود. در آثار هالیوود فیلم های مختلفی همراه با خشونت ساخته می شود و ناجی‌های دروغین درست می کنند که ما خودمان آنها را در واقعیت داریم. نمادهای استراتژیک وجود دارد که نسل ها با آنها می توانند آرامش خاطر پیدا کنند.

وی اضافه کرد: هر کتاب و نوشته بخشی از نوع دوم ماندگاری قهرمانان جامعه ما است. ما حتما باید منش ها را  به جامعه معرفی کنیم و این کار با کتاب بهتر ماندگار می شوند. فیلم ها دیده می شوند اما از یادها می روند اما کتاب ها در کتابخانه ها می مانند. قبول ندارم که جامعه ایران کتابخوان نیست.

سخنگوی دولت اشاره کرد: این کار وقایع نگاری پس از واقعه است و جامعه فراموش نمی‌کند. در آن چهل روز پس از واقعه حرف های ناب، بکر و اولیه‌ای زده می‌شود که بدون تفاسیر ثانویه است. ما بیش از این نیاز داریم در این زمینه کتاب بنویسیم. این کتاب بدون پیش داوری مطالب را تحلیل کرده است‌. این روزنامه نگاری تحلیلی و تاریخی کار ارزشمندی است و من فکر می‌کنم نباید در این نقطه بمانیم.

ربیعی با بیان اینکه جامعه بیش از هر دوره‌ای یار و رفیق و غم خوارگی ملی می ‌خواهد، گفت: ما در دوره تاریخی خاصی به سر می بریم و هیچ دوره‌ای مثل دوره امروز، هجوم وقایع منفی روی امور تاثیرگذار نبود. هیچ دوره ای مثل امروز روح و روان و تمامیت ذهنی جامعه تحت تاثیر نبود و حرف های ناامید کننده ای در داخل تولید نمی شد. ما نیازمندیم از روح بلند حاج قاسم بیشتر نوشته شود. این نیاز نسل امروز و فردای ما است.