سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در تشریح مصوبات امروز کمیسیون تلفیق درخصوص چگونگی درآمد حاصل از فروش مازاد نفت توضیح داد.

به گزارش مرور نیوز، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در حاشیه نشست امروز صبح این کمیسیون با حضور در جمع خبرنگاران گفت: دولت مکلف است از درآمد حاصل از فروش مازاد نفت در حوزه تملک دارایی به ویژه حوزه حمل و نقل عمومی، دولت الکترونیک، آموزش، سلامت، محیط زیست و تحقیقات هزینه کند. همچنین زیر ساخت‌های آموزشی، زیرساخت‌های هسته‌ای، تحقیقات کاربردی و عملی در حوزه دفاعی، آب و فاضلاب و طرح‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی از جمله موارد اضافه شده در کمیسیون تلفیق است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه درباره دیگر مصوبه کمیسیون گفت: دولت پیش‌بینی کرده بود در لایحه ۴۰ درصد سهم عوارض از هر متر مکعب گاز طبیعی تعیین شده بود که در کمیسیون تلفیق با ۵۰ درصد سهم عوارض از مترمکعب و گاز طبیعی برای تامین و استانداردسازی سامانه گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس از طریق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در کمیسیون اضافه شد و مناطق محروم، روستایی و عشایری برای این موضوع در اولویت قرار دارد.

وی گفت : از محل ۱۴.۵ درصد سهم نفت مصوب شد تا میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان نسبت به گازرسانی به روستاها و اتمام پروژه های نیمه تمام گازرسانی به روستاهای روستاهایی کشور با اولویت مناطق محروم، صعب العبور و سیستان و بلوچستان که کم تر گاز رسانی شده در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین هزینه های مربوط به گازرسانی مدارس و مساجد، حوزه و پایگاه های مقاومت و ناجا از همین محل در روستاها قابل تامین است.

زارع بیان کرد: مصوب شد سهم ۳ درصد نفت در مناطق نفت‌خیز و محروم فقط برای اجرای طرح‌های تملک دارایی سرمایه ای مصرف شود و وزارت نفت برای تهیه الگوی مصرف گاز خانگی برای اقلیم های مختلف کشور مکلف شد و این موضوع را تهیه و مصوب کند و این موضوع را هیات وزیران ۲ ماه پس از تصویب قانون بودجه کل کشور باید مصوب کند.

وی افرود: وزارت نفت مکلف به فروش میعانات گازی به شرکت‌های داخلی پتروشیمی به صورت اعتبار اسنادی داخلی شد. همچنین مصوبه کمیسیون تلفیق برای درآمد حاصل از واگذاری بنگاه‌های دولتی که در موضوع سیاست های کلی اصل ۴۴ بود، مصوب کرد این درآمدها برای تقویت تعاونی‌ها پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره آخرین مصوبه امروز کمیسیون گفت: مصوب شد از معادل ریالی ۲ میلیون تن قیر ۴۸ درصد برای راه های روستایی، ۲۰ درصد برای آسفالت معابر و بازسازی روستاها با اولویت روستاهای حادثه دیده، ۱۷ درصد برای آسفالت معابر شهرها در اختیار وزارت کشور، سازمان امور شهرداری ها و دهیاری ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین ۶ درصد در اختیار بسیج سازندگی برای مصرف پایگاه ها و پاسگاه ها و راه های بین مزارع، ۵ درصد برای نوسازی مدارس و ۴ درصد برای بنیاد مسکن و بهسازی روستاها و به ویژه اولویت روستاهای حادثه دیده ۱۷% برای آسفالت وزارت کشور، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها ۶ درصد در اختیار مسیر سازندگی سپاه پاسداران برای پایگاه ها و پاسگاه‌ها، ۵ درصد برای نوسازی مدارس و ۴ درصد قیر برای بیابان زدایی و انجام عملیات خاک پوشی سازگار با محیط زیست در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.