نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر رسانه های آزاد وجود نداشته باشد، مردم نمی توانند به درستی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند.

به گزارش مرور نیوز، احمد توکلی در همایش "نهادهای دیده بان و فساد" که به همت جمعیت سفیر دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: به هنگام تصدی وزارت کار و امور اجتماعی دلیل اختلاف بنده با نخست وزیر وقت، دولتی شدن کارهای اقتصادی بود که این نگاه ناشی از واهمه واگذاری مسائل اقتصادی به بخش خصوصی به ویژه با توجه به تجربه سرمایه داری دوران شاه بود. 

وی اضافه کرد: دولتی بودن اقتصاد فسادزا است، چرا که اقتصاد دولتی توزیع امکانات می کند و جوازها خرید و فروش می شوند. 

وزیر اسبق کار و امور اجتماعی کوتاهی در برخورد مناسب با مفاسد را یکی از دلایل فساد گسترده کنونی دانست و گفت: کودتا و انقلاب مخملی جمهوری اسلامی را سرنگون نمی کند، حتی تجاوز نظامی هم برعکس جواب می دهد چون مردم پشت حکومت می ایستند، ولی اگر با فساد مبارزه نشود این امر منجر به صدمه جبران ناپذیری می شود.

توکلی دلیل ایجاد سمن "دیده بان شفافیت و عدالت" را مبارزه سیستماتیک با فساد سیستماتیک بیان کرد و افزود: مبارزه با فساد محدود به یک جناح سیاسی یا یک مذهب نیست، بلکه هر کس که "مرد" است باید با این معضل مقابله کند.

رئیس سمن "دیده بان شفافیت و عدالت" دو مورد از اقدامات این سازمان مردم نهاد را جلوگیری از خروج پتروشیمی از بورس کالا در زمان تصدی نعمت زاده و همچنین اصلاح قراردادهای نفتی ایران (IPC) بیان کرد و گفت: این قرارداد پیش از اصلاح بدون هیچ منطق اقتصادی و سیاسی، امتیاز به بیگانه می داد و موجب اضمحلال شرکت های داخلی می شد. 

رئیس پیشین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد عدم شفافیت مالی برخی نهادها گفت: "قانون مالیات بر مجموع در آمد" در ایران وجود ندارد، البته واحدهای مختلف این نهادها و سازمان ها باید مالیات بپردازند و این متفاوت با "قانون مالیات بر مجموع درآمد" است. همچنین نهادهایی مانند خیریه ها که بخشی از کار حکومت را انجام می دهند از دادن مالیات معاف هستند، چرا که مالیاتی که گرفته می شود در نهایت باید به خودشان برگردد و صرف همین امور شود.

 وی ادامه داد: مالیات یک امر معقول، واجب و نجات بخش است، ولی مردم ما به این امر عادت نکرده اند و شاید یکی از علل آن فساد برخی مامورین مالیاتی باشد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به لزوم وجود رسانه های آزاد و مستقل، گفت: اگر رسانه های آزاد وجود نداشته باشند مردم نمی توانند به درستی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند و به دنبال آن اشرار بر مردم حاکم می شوند و با قلم خود مردم را آزار می دهند. مانند رشوه گرفتن، پارتی و غیره. 

وی افزود: آزادی و حفظ کردن آن مفت به دست نمی آید، بلکه هزینه می خواهد. اگر ملتی نخواهد برای کسب آزادی و حفظ آزادی هزینه بدهد آدم های نامربوط بر آن جامعه حاکم می شوند.

توکلی در پاسخ به سوالی در باره سخن آقای اکبر اعلمی نماینده مجلس هفتم در باره مصلحت اندیشی در مورد فساد شهرداری، اظهار کرد: تکذیب نمی کنم ولی به یاد ندارم و بعید است چنین حرفی زده باشم چرا که عقل سیاسی من به حدی است که این کار را نکنم و هیچگاه مبارزه با فساد را قربانی مصلحت اندیشی نکرده ام، البته مصلحت عمومی را در نظر می گیرم.

نماینده پیشین مجلس نهم، عملکرد قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اقتصادی را در زمان تصدی آملی لاریجانی بهتر از قبل دانست و ابراز عقیده کرد: قوه قضاییه در برابر انتقاد کم طاقت است و از نظر حقوقی در برخی موارد برداشت غلطی از "نشر اکاذیب" دارد.

 وی افزود: البته سرمایه قوه قضاییه آبرو است و قاعدتا برخورد با آن کمی متفاوت است به علاوه چون قوه قضاییه ضامن امنیت جامعه است باید با مراعات بیشتری با آن برخورد کرد.

توکلی در مورد عملکرد صدا و سیما گفت: آگاهی بخشی و شفاف سازی را صدا و سیما به درستی انجام نمی دهد و در نتیجه حکومت بهترین وسیله ارتباطی خود با مردم را از دست می دهد. اگر مسئولان صدا و سیما به مصالح حکومت فکر بکنند نباید این ملاحظات بی جا را انجام بدهند. بزرگ ترین ضرر این اقدام این است که چون مردم حرف حکومت را نمی شنوند تصمیم درستی نمی گیرند.

رئیس سازمان مردم نهاد "دیده بان شفافیت و عدالت" در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات این سمن، خاطرنشان کرد: اقدام های این سازمان مردم نهاد، مقطعی، جزئی و مسکن گونه نیست بلکه به صورت ساختاری، فساد، قوانین فسادزا و مفسدهای بزرگ را شناسایی کرده و در جهت رفع آن بر می آید.

وی افزود: احتمال آلوده نشدن خود این سازمان مردم نهاد به فساد قطعی نیست ولی احتمال فساد در آن را بسیار کم تر از دستگاه های رسمی می دانم.