سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا نه تنها به تعهدات خودشان عمل نکرد بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را هم نقض کرده‌اند، آنها با یک امضا از برجام خارج شدند اما با یک امضا نمی‌توانند به برجام برگردند.

به گزارش مرور نیوز، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح گاه‌شمار سیاست خارجی، گفت: دوشنبه ۶ بهمن آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه را داشتیم که ابتدا به آذربایجان بود و سپس عازم مسکو، ارمنستان، گرجستان و نهایتا ترکیه و نخجوان شدند. این سفر، یکی از مهمترین و موفق‌ترین سفرهای منطقه‌ای در دوران وزارت آقای ظریف در وزارت امور خارجه بود.

خطیب‌زاده گفت: در سفر به مسکو، موافقتنامه درخصوص همکاری در حوزه امنیت اطلاعات و امنیت سایبری ایران و روسیه به امضا رسید.

وی تاکید کرد: در سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه، همکاری‌های منطقه‌ای، ایجاد ثبات پایدار، مسائل اقتصادی، فعالسازی مکانیزم ۳+۳ و دیگر موضوعات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مذاکره با طالبان با هماهنگی دولت افغانستان است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر گروه طالبان به ایران و دلیل این سفر به تهران، گفت: گروه طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است. آنها چند دفتر در برخی کشورها دارند و در مذاکره مستقیم با دولت افغانستان هستند و این سفر هم با اطلاع دولت افغانستان و در چهار جوب گفتگوهای جاری میاد دولت این کشور و این گروه انجام شد. ما همواره گفته‌ایم که از گفتگوهای بین افغانی حمایت می‌کنیم.

خطیب‌زاده روابط ایران و افغانستان را بسیار خوب دانست و گفت: تمامی مذاکرات و گفتگوهای انجام شده یا با خواست دولت این کشور یا با هماهنگی آنهاست، البته ما اتفاقات و شهادت دیپلمات‌های خود را در حمله به سفارت ایران فراموش نکرده‌ایم.

آمریکا با یک امضا از برجام خارج شد اما با یک امضا نمی‌توانند به برجام برگرد

وی درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام گفت: ما منتظر اقدام ایالات متحده آمریکا یعنی رفع تحریم‌های موثر هستیم که بعد از به قدرت رسیدن ترامپ علیه ایران تحمیل شده است. این اقدام باید عملی باشد و سرمایه ملت ما به کشور باز گردد تا بتوانیم بدون مانع نفت بفروشیم. آمریکا نه تنها به تعهدات خودشان عمل نکرد بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را هم نقض کرده‌اند، آنها با یک امضا از برجام خارج شدند اما با یک امضا نمی‌توانند به برجام برگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: سرمایه این ملت باید قابل دسترس باشد یعنی نفت به راحتی فروخته شود و پول آن برگشت داده شده و بیمه انجام شود. هر وقت آنها این کار را انجام دادند ما هم پاسخ می‌دهیم. بازگشت به آمریکا به شکل اتوماتیک و با یک امضا نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مذاکره دوجانبه‌ای با آمریکا درخصوص برجام نخواهیم داشت، گفت: هر مذاکره‌ای لازم باشد در چارچوب کمیسیون‌های برجامی باید انجام شود.

نگران وضعیت اقلیت‌ها در میانمار هستیم

خطیب‌زاده درباره کودتای ارتش برمه در میانمار گفت: نیمه‌های دیشب این اتفاق رخ داده است. ما در برمه سفارت نداریم و مجاری اطلاعاتی مسدود است. ما نگرانی‌های جدی خود را در مورد وضعیت اقلیت‌ها در برمه اعلام کردیم.

وی افزود: اخبار ضد و نقیضی که درباره این شبه کودتا می‌شنویم امیدواریم منجر به بدتر شدن وضعیت آنها نشود البته می‌دانیم قرن بیست و یکم قرن چنین اقداماتی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در باره احتمال گفتگو با آمریکا برای نحوه بازگشت آنها به برجام، گفت: بر اساس برجام امکان مذاکره در چهارچوب برجام وجود دارد اما تا گفتگو و بازگشت آمریکا به برجام راه طولانی وجود دارد.

عربستان جنگ یمن را پایان دهد، آماده گفتگو هستیم

خطیب‌زاده درباره مناسبات میان تهران و ریاض بعد از شکست ترامپ گفت: درخصوص عربستان، در دوران رژیم قبلی کاخ سفید بارها گفته بودیم که موضع ما همکاری در منطقه بدون مداخله خارجی است که این مداخلات ریشه بحران، گرفتاری و ناامنی در منطقه است و آنها هستند که چندین دهه منطقه را گروگان سیاست‌های غلط خود کردند.

وی ادامه داد: برخی همسایگان این توهم را داشتند که ترامپ پنجره فرصت برای آنها است، آنها به همین خاطر اقدامات غلطی کردند. البته همانگونه که ایران بارها اعلام کرده، هر وقت عربستان این مسیر را اصلاح و جنگ یمن را پایان دهد و بپذیرد در گفت‌وگوهای دوران منطقه‌ای ترتیبات پایداری داشت، آغوش ما برای گفتگو باز است.

خطیب‌زاده درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره برجام گفت: تا اجرای تمام و کمال و بدون پیش‌شرط و رفع موثر تحریم‌ها رخ ندهد، آمریکا به عنوان ناقض تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شناخته می‌شود. آنچه برای ما شناخته می‌شود، تعهدات پذیرفته شده آمریکا در برجام و قطعنامه شورای امنیت است.

وی افزود: دولت بایدن باید مسیر غلط دولت قبل را جبران کند. نه اظهارات مثبت، نه منفی، نه مخدوش و نه مبهم برای ما مهم نیست. اقدام دولت بایدن مبنای اقدام متناسب ما است.

مذاکره دوجانبه درباره برجام با آمریکا نخواهیم داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکره دوجانبه با آمریکا برای بازگشت به برجام اظهار داشت: بارها اعلام و کاملا روشن کرده‌ایم که مذاکره دوجانبه با آمریکا نه لازم است و نه خواهیم داشت. آمریکا باید به تعهدات خود بازگردد و برای این کار نیاز به مذاکره دوجانبه ندارد. اگر این کار انجام شود، درخصوص مسائل برجامی می‌توانند در کمیسیون مشترک حاضر شوند.

خطیب‌زاده درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه، گفت: روابط ایران و ترکیه روابط بسیار خوبی است و سفر وزیر امور خارجه به این کشور هم سفر بسیار خوبی بود. درباره قفقاز مذاکراتی داشتیم و رایزنی‌ها در بالاترین سطح اتفاق افتاده است.