رئیس جمهور گفت: هدف ما این بود که ارزش ملی پول ملی را بالا ببریم. ما می‌خواستیم کاری بکنیم که اگر سال آینده دلار ۱۵ هزار تومان، ۱۶ هزار تومان، ۱۴ هزار تومان یا ۱۲ هزار تومان شد، بودجه ما لنگ نشود.

 

به گزارش مرور نیوز، حجت ااسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیات دولت با اشاره به بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی، گفت: ما طبق زمان، قانون و حتی یکی دو روز زودتر، بودجه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم و من مردم را گواه می‌گیرم که امسال مثل همه سال‌ها بلکه بیشتر، در ستاد اقتصادی دولت چندین هفته جلساتمان را به بودجه اختصاص دادیم و در حد توان دولت، بهترین بودجه‌ای که می‌توانست را تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

روحانی گفت: توقع ما این بود که این بودجه روند خودش را طی کند و به تصویب برسد و مردم هم از مقررات این بودجه بهره مند شوند.

وی افزود: اینکه نمایندگان مجلس یک مصوبه را تصویب یا رد کننده حق آنهاست. ما نمی‌توانیم می‌گوییم که اگر لایحه‌ای به مجلس دادیم آنها موظفند که تصویب کنند. اما در این بودجه دو ماه حرف‌هایی زده شد، مصاحبه‌های صورت گرفت، وعده‌هایی داده شد و تخریب‌های صورت گرفت که اینها مورد انتظار ما نبود. اگر یک رسانه یا نماینده محترمی یک جمله‌ای را بیان فرموده بود به هر حال انتظار ما نبود. ما در این بودجه زحمت کشیدیم و می‌خواستیم این بودجه در کمیسیون‌های مجلس و کمیسیون تلفیق کامل‌تر شود.

رئیس‌جمهور گفت: وقتی یک بودجه‌ای را تهیه می‌کنیم ممکن است یک جایی از آن نقص داشته باشد. اما متاسفانه آن اهدافی که در بودجه داشتیم، مورد توجه نمایندگان محترم در کمیسیون تلفیق قرار نگرفت. هدف ما این بود که ارزش ملی پول ملی را بالا ببریم. ما می‌خواستیم کاری بکنیم که اگر سال آینده دلار ۱۵ هزار تومان، ۱۶ هزار تومان، ۱۴ هزار تومان یا ۱۲ هزار تومان شد، بودجه ما لنگ نشود. اگر شما بودجه را بر مبنای ارز ۱۷,۵۰۰ تومان ببندید، اگر این ارز پایین آمد چگونه می‌خواهید اداره کنید؟

روحانی خاطرنشان کرد: این تبدیل به درآمدی می‌شود که واقعی نیست. ما گفتیم سال آینده تمام تلاشمان حداقل از ماه‌های گذشته از یک سال گذشته این است که پایان این دولت به دو آرزو دست پیدا کنیم، کشوری که در برابر کرونا و تحریم‌ها از مشکلات اصلی عبور کرده باشد.

وی افزود: در بودجه علامت می‌دهیم و به دنیا می‌گوییم ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، همه دنیا می‌فهمند. وقتی ما می‌گوییم این ارز را متعادل می‌کنیم همه می‌دانند. یعنی درآمد ارزی خیلی بیشتر از امسال را برای سال آینده پیش‌بینی کردیم. وقتی در بودجه میگوییم نفت باید فروشش ۲ میلیون ۳۰۰ هزار باشد این پیام را همه دنیا می‌گیرند و همه می‌فهمند یعنی چه. ما پیام‌های مهمی را در این بودجه دادیم اما متاسفانه برخی توجه نکردند.

می‌خواستیم مردم آینده بهتری را مدنظر داشته باشند

 

 

رئیس جمهور گفت: ما می‌خواستیم مردم آینده بهتری را مدنظر داشته باشند و می‌خواستیم جهش تولید را سال آینده ادامه بدهیم، ما نمی‌خواستیم در معادن کاری بکنیم که دیگر کسی برایش صرف نکند با مالیات‌های سنگین درب معدن را ببندد. ما نمی‌خواستیم کاری کنیم که محصولات در پتروشیمی و فولاد دچار مشکلاتی شوند تا بازار سرمایه به مشکل بخورد.

روحانی ادامه داد: ما نمی‌خواستیم قیمت سوخت را برای صنایع مهم کشور ۵ برابر کنیم. این درآمد شد؟ قیمت سوخت را ۵ برابر کنیم که چه بشود؟ ما که بلد بودیم این کار را بکنیم اما نکردیم، ما می‌توانستیم قیمت خوراک را زیاد کنیم، این یعنی گران کردن و تورم، تورم که شاخ و دم ندارد. تصمیمات کمیسیون تلفیق را می‌گویم.

وی ادامه داد: ما نگران بودیم و نگرانی من از این بیشتر بود و می‌ترسیدم و همان به سرم بود. می‌ترسیدم مصوبات کمیسیون تلفیق را که مدام صدا و سیما تبلیغ کند، بازار را خراب کند و اقتصاد را خراب کند و آخر هم آن مصوبه تصویب نشود. آخر هم همین شد. کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای را درست کرد که خود مجلس رد کرد. اگر مصوبه کمیسیون تلفیق به دولت هم می‌آمد، دولت هم آن را رد می‌کرد.

رئیس جمهور گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق ربطی به لایحه دولت ندارد، زمین تا آسمان فرق می‌کند، همه را به هم ریختند، هر چه ما نوشتیم را یک چیز دیگر نوشتند، ممکن است نظرشان بوده است و من کاری به آن ندارم. ولی آثار آن، آثار خطرناکی بود. ممکن بود تصویب شود و مجلس اصلاح کند.

روحانی گفت: اینکه ما ماشین لوکس را از مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی بکنیم و سپس یک رانت بزرگ برای عده‌ای ایجاد کنیم را ما نمی‌خواستیم، ما نمی‌خواستیم بودجه رانتی درست کنیم. ما بلد بودیم ۱۷ هزار میلیارد تومان از مالیات خودروهای لوکس را بنویسیم، اما نمی‌خواستیم رانت به وجود بیاید. معیشت مردم برای ما خیلی مهم است البته ما در دولت معتقدیم ارز ۴,۲۰۰ تومان ممکن است به تدریج تغییر کند اما حساب شده نه این‌طوری. اصلاً شما می‌دانید نقل و انتقال ارز چقدر خرج دارد؟ شما می‌دانید حمل و نقل چقدر خرج دارد؟