سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: مخفی بودن آرای نمایندگان آثاری دارد و ممکن است باعث آزاد بودن نمایندگان در رأی‌گیری شود اما آشکار بودن و شفافیت آرا می‌تواند صداقت را به جامعه القاء کند.

به گزارش مرور نیوز، محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان،گفت: طرح شفافیت آراء، یک طرح صیانتی است و هم می‌تواند باعث افتخار این دوره مجلس و همه نمایندگان شود اما اگر عباراتی در احکام آن بیاید، می‌تواند باعث ایجاد عوام‌گرایی نمایندگان شود.

وی افزود: عمده تلاش اعضای کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، توجه به جنبه صیانتی و آشکار کردن اراده نمایندگان بود. از سوی دیگر هم به این مسئله توجه شد که اگر در جایی شفافیت آرا باعث فشار به نمایندگان و آسیب به حریت آنان شود، تمهیدات لازم در این باره اندیشیده شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مخفی بودن آرای نمایندگان آثاری دارد و ممکن است باعث آزاد بودن نمایندگان در رأی‌گیری شود اما آشکار بودن و شفافیت آرا می‌تواند صداقت را به جامعه القاء کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: در تبصره ماده ۹ طرح آرای شفافیت نمایندگان آمده که «در موادی که به تشخیص هیئت رئیسه مجلس جنبه صنفی و منطقه‌ای دارد، آرای نمایندگان اعلام نمی‌شود تا جنبه پوپولیستی آن گرفته شود».

وی بیان کرد: همچنین بنده معتقدم که اگر رأی‌اعتماد به وزرا علنی باشد، باعث وکیل‌الدوله شدن نمایندگان می‌شود و مباحث این‌چنینی هم باید به صورت غیرعلنی باشد.

فرهنگی در پاسخ به سئوال برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه چرا رأی‌گیری درباره کلیات بودجه به صورت علنی برگزار نشد؟ گفت: اگر ما قانون شفافیت آرای نمایندگان را داشتیم، حتماً رأ‌ی‌گیری روز گذشته درباره بودجه هم به صورت علنی انجام می‌شد.