وزیر اقتصاد گفت: کمتر از 10 درصد تامین مالی ما در بازار سرمایه مربوط به خصوصی سازی است. ما از طریق خصوصی سازی، اوراق و مالیات سعی کردیم تا دولت نیازی به بانک مرکزی نداشته باشد.

به گزارش مرور نیوز، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از کارهای بزرگی که در سال جاری داشتیم این بود که درآمدهای نفتی ما بشدت دچار کاهش شده است. طبیعتا باید دنبال منابع جایگزینی می‌رفتیم زیرا به هرحال شرایط کشور به گونه ای است که نمی‌توان هزینه‌ها را کاهش داد. هزینه های جاری ما شامل حقوق و دستمزد و آب و برق دستگاههای اجرایی و یکسری طرح های عمرانی است که اتمام آن ضروری است.

دژپسند گفت: یکی از درآمدهای جایگزین که سالمترین درآمد است، درآمدهای مالیاتی است. خوشبحتانه سعی کردیم هم رعایت حال مودیان را بکنیم زیرا در کنار جنگ اقتصادی، کرونا هم داریم مثلا مودیان در حوزه گردشگری و واحدهای صنفی را تحت فشار قرار دهیم، بنابرای روی سازوکارهای تشویقی رفتیم تا هم درآمد مالیاتی وصول شود و هم فشاری به مودیان نیاید.

وی گفت: امروز این خبر خوش را به شما می‌دهم که درآمد 10 ماهه امسال ما از مالیات به نسبت 10 دوازدهم، یک درصد تحقق پیدا کرده است. در بحث اوراق سعی کردیم طی یک جدول زمانبندی منظم و در دامنه مشخص در بازار نقد کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: وقتی درباره تامین مالی از بازار سرمایه صحبت میکنم برخی به اشتباه فکر میکنند تامین مالی تنها از بازار سهام است، این بازار بدهی یکی از منابع مهم تامین مالی است. بنگاههای خصوص در بازار بدهی اوراق می‌فروشند و تامین مالی می‌کنند.

تاکنون هیچ برداشتی برای تامین بودجه از بانک مرکزی نداشتیم

دژپسند گفت: کمتر از 10 درصد تامین مالی ما در بازار سرمایه مربوط به خصوصی سازی است. ما از طریق خصوصی سازی، اوراق و مالیات سعی کردیم تا دولت نیازی به بانک مرکزی نداشته باشد. سیاست دولت تا الان به درستی مراقبت و اجرا شده و تاکنون هیچ برداشتی برای تامین بودجه از بانک مرکزی نداشتیم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا تغییر رئیس سازمان بورس تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟، گفت: آقای دکتر دهقان که در معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی بودند و از اعضای هیئت علمی دانشگاه هستند مسئولیت سازمان بورس را برعهده گرفته است و بزودی یک نشست خبری خواهد داشت و مفصل برنامه‌هایشان را توضیح می‌دهند.

دژپسند گفت: بنای ما این نیست که تغییر و تحولات در سازمان بورس بصورت حذفی صورت بگیرد و می‌خواهیم از روسای سابق و اسبق در قالب گروه‌های مشاور استفاده می‌کنیم.

وی در ارتباط با دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و نحوه ورود این دو باشگاه به بورس، گفت: ما می‌گوییم در فلان مقطع اگر شرایط فراهم شود آماده عرضه هستیم. این شرایط شامل آمادگی بازار می‌شود. برنامه مفصلی در این زمینه داریم و حتی اساسنامه تبدیل سهامی خاص و به سهامی عام هم امضا و همه این کارها انجام شده است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: تصمیم ما برای عرضه سهام این دو باشگاه جدی است مگر اینکه مسائل خاص بوجود بیاید. اگر دلیل خاصی جدای از موارد طبیعی اتفاق بیافتد، اعلام خواهیم کرد.

دژپسند گفت: ما از اول و همیشه وقتی که ترجیح بازار سرمایه را به سایر بازارها مثل بازار ارز و سکه، بیان می‌کردیم در ادامه آن هم می‌گفتیم که جنس بازار سرمایه این است که یک بازار محاسباتی مبتنی بر عقلانیت و همراه با ریسک است.

وی افزود: کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود بالذات چشم به سود آن دارد و یکی از شاخص‌هایی که مبنای انتخاب است P بر E است. الان آمار سود شرکت‌های بورسی در ۹ ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه اول سال گذشته سه برابر شده است. اما به هرحال شاخص ممکن است تحت شرایط دیگری باشد ولی آن شرایط همیشه تحت مدیریت ما نیست. آنچه در بورس تحت مدیریت ماست را انجام می‌دهیم.

وزیر اقتصاد گفت: در ابتدای امسال کل بازارگردان ها، ۱۷۵ بودند و الان بیش از ۵۳۰ بازارگردان داریم. یکی از ارکان پویایی بازار سرمایه تعدد و تنوع بازارگردان است که کمک می‌کند.

دژپسند تاکید کرد: علت تغییر مدیریت بورس برای اصرار آقای قالیباف‌اصل در کناره گیری بود. در استعفای آخری به استعفای اوایل ماه آذر اشاره کرد یعنی یکبار دو ماهه قبل استعفا داده بود و ما قبول نکرده بودیم.

وی افزود: ما نباید شاخص را ملاک قرار دهیم. شاخص بورس، تابع دو عنصر است، یکی مدیریت بنگاه و یکی شرایط پیرامونی است. یک تصمیم دیگری که پیگیری آن بودیم و خوشبختانه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد نرخ بهره بین بانکی به ۱۸ درصد برسد، این یک علامت مثبت به بازار است.