نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: توسعه فعالیت های پژوهشی در بنیاد موجب پویایی و کارایی بیشتر در خدمت رسانی به ایثارگران می شود.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی در نشست شورای معاونان بنیاد شهید ضمن تبریک هفته پژوهش و تجلیل از پیشرفت‌های علمی کشور در دو دهه اخیر با تشریح اقدامات حوزه پژوهش بنیاد گفت: از جمله اقداماتی که در مرکز مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران جهت تسهیل امور پژوهشی انجام شده است می‌توان به ایجاد سامانه‌های الکترونیکی در حوزه پژوهش، تدوین شیوه نامه حمایت از طرح‌های پژوهشی درون سازمانی و تعامل و عقد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی جهت همکاری در امور پژوهشی اشاره کرد.


وی ادامه داد: یکی از اقدامات بنیاد در این مرکز حمایت از پایان نامه دانشجویی در مقاطع مختلف است تا علاقه‌مندان به موضوع ایثار و شهادت بتوانند زمینه لازم را جهت حضور در این عرصه داشته باشند؛ همچنین از جمله اقدامات دیگر الکترونیکی کردن آرشیو طرح ها و پایان نامه های انجام شده در این حوزه و ارائه آن به شکل نمایه در کتابخانه ایثار و شهادت است تا علاقه مندان و پژوهشگران بتوانند به راحتی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.


رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران طرح های کاربردی با موضوعاتی همچون «سلامت جانبازان شیمیایی»، «جانبازان نخاعی»، «جانبازان اعصاب و روان»، «جانبازان گروه‌های خاص» و «سالمندی ایثارگران» را از دیگر اقدامات این مرکز عنوان و تأکید کرد: در حوزه سلامت مصدومین شیمیایی 80 طرح پژوهشی، در حوزه جانبازان ضایعه نخاعی 24 طرح پژوهشی، در حوزه جانبازان اعصاب و روان 11 طرح پژوهشی، در حوزه جانبازان گروههای خاص (قطع عضو-نابینا- ناشنوا و... )  26 طرح پژوهشی انجام شده است؛ همچنین در خصوص سلامت ایثارگران سالمند با 4 مرکز تحقیقات سالمندی تفاهم نامه ی پژوهشی منعقد شده است و هم اکنون 3 طرح پژوهشی سالمندی نیز در حال اجرا است.


نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید اظهار کرد: همچنین تاکنون در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت، توسعه مدیریت و سلامت (روانی – اجتماعی) ایثارگران بیش از 2 هزار عنوان طرح پژوهشی و پایان نامه دانشجویی انجام شده است.


شهیدی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت فعالیت‌های پژوهشی در بنیاد شهید و امور ایثارگران، توجه به توسعه فعالیت‌های مرکز مطالعات در سیاست‌ها مورد تاکید قرار گرفت و این مجموعه با استفاده از پرسنل متخصص و مشاوره از متخصصان بیرونی سعی کرده پژوهش‌های ارزشمندی در موضوعات فرهنگ ایثار و شهادت، نیازها و خدمات‌رسانی به ایثارگران و توجه به نیاز سازمان و جامعه هدف انجام دهد؛ در واقع ما سعی کردیم امکانات این حوزه را در سه زمینه سخت‌افزاری، نرم افزاری و نیروی انسانی فراهم کنیم و در سه گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، سلامت و مطالعات راهبردی پژوهش‌ها را هدایت کنیم.


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان خاطرنشان کرد: می توان گفت که مهمترین رویکرد بنیاد در حوزه پژوهش به ویژه در سال های اخیر توسعه فرهنگ پژوهش و انجام پژوهش نه تنها با استفاده از صاحب نظران در سطح جامعه و ظرفیت های دانشگاهی بلکه گسترش آن در میان تمامی کارکنان سازمان بوده است.