ایرج مسجدی با بیان اینکه دولت عراق در حال مذاکره با آمریکایی‌ها برای ایجاد یک جدول زمان‌بندی جهت خروج نظامیان آمریکایی است گفت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند ماندگاری خود را حفظ کنند اما شرایط به گونه‌ای دارد پیش می‌رود که فشار روی دولت عراق برای حل این مسئله و تعطیل کردن دو پایگاه آمریکایی زیاد است و این اتفاق خواهد افتاد و نظامیان آمریکایی از عراق خارج خواهند شد.

به گزارش مرور نیوز، ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در جلسه هماهنگی همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس که در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، گفت: برگزاری این‌گونه سمینارها و همایش‌ها حرکت مثبت و خوبی است و حضور حقیقی و مجازی فرهیختگان کشورهای دیگر از جمله عراق در این همایش بین المللی بر غنای این همایش خواهد افزود.

ایرج مسجدی با اشاره به روی کار آمدن نظام دموکراتیک در عراق پس از سقوط صدام اظهار داشت: حکومت فعلی عراق خودش معارض حکومت صدام است. عراق امروز دوست ما است و نکته ای که باید برجسته شود، جنایت های دولت بعثی صدامی است و ما نباید روابط فعلی خودمان با دولت عراق را به‌خاطر تاریخ گذشته جنایت‌های صدام دچار چالش کنیم.

مسجدی با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به عراق و پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی در این سفر خاطرنشان ساخت:در هر دو کشور ایران و عراق دادگاه ویژه‌ای برای رسیدگی به ترور شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهانشان ایجاد شده است. در سفر آیت الله رئیسی به عراق این موضوع مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

وی افزود: یک کمیته قضایی بین دو کشور ایجاد شده که مباحث حقوقی ترور شهید سلیمانی را دنبال می‌کنند. ما این را باید محور قرار دهیم. اگر می‌خواهیم مراجع بین المللی کاری کنند ایرادی ندارد، اما پرونده را نباید به آنها ارجاع بدهیم چون معلوم نیست از سمت آنها برای ما نتیجه‌ای حاصل شود.

مسجدی با بیان اینکه نمی توان انتظار داشت محاکم بین المللی در پرونده ترور شهید سلیمانی اقدام مؤثری انجام دهند تصریح کرد: متهم ردیف اول این پرونده ترامپ و فرماندهان آمریکایی هستند. بین‌ المللی کردن پرونده  به این معنا که پرونده در اختیار آنها قرار گیرد به مصلحت نیست چون آنها تحت تأثیر آمریکایی‌ها هستند و آن روند هرگز نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

ایرج مسجدی با تحلیل روابط میان ایران و عراق خاطرنشان ساخت: روابط ما با عراق بسیار گسترده و روبه‌جلو است. سالانه 12 میلیارد دلار با عراق مناسبات اقتصادی هم در بخش انرژی و هم تجارت و بازرگانی داریم. در بخش سیاسی 6 نمایندگی جهوری اسلامی از سفارت تا کنسولگری‌ها مستقر هستند. روابط بین دو دولت در سطوح وزارتخانه‌ها بسیار خوب است. 

وی با بیان اینکه همکاری‌های امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بسیار گسترده‌ای بین دوکشور وجود دارد، گفت: در حوزه‌های اجتماعی و زوار اربعین هم به همین صورت است. در حوزه روابط علمی و دانشگاهی در سطح خوبی قرار داریم. 

وی با اعلام اینکه 48 دانشگاه ایران در سیستم وزارت علوم عراق پذیرفته شده و مدارک آنها مورد قبول این کشور است، خاطرنشان ساخت: هر عراقی که در این 48 دانشگاه ایران درس بخواند مدرک تحصیلی‌اش در آنجا معتبر است. 27 دانشگاه دیگر هم در دستور کار وزارت علوم عراق در روند تصویب قرار گرفته است.

سفیر ایران در عراق ادامه داد: روابط علمی و فرهنگی ایران و عراق در ابعاد علمی و دانشگاهی همچنین هنری، تولید فیلم و سریال و ... در سطح قابل قبولی قرار دارد. در حفظ آثار باستانی و همکاری‌های گردشگری، پروتکل‌های قابل توجهی بین ایران و عراق در حال اجراست. البته کرونا بر روی این روابط سایه انداخت اما آثار آن در حال کاهش و کمرنگ شدن است. 

سفیر ایران در عراق  با بیان اینکه در حوزه مناسبات اقتصادی به وضعیت قبل از کرونا برگشتیم گفت: ان‌شاءالله در بخش زیارتی نیز اگر تهدید کرونا برطرف شود به حالت گذشته بازخواهیم گشت. 

مسجدی با اشاره به اقدامات تفرقه افکنانه آمریکا در ایجاد شکاف میان دو کشور ایران و عراق گفت: آمریکایی‌ها خیلی تلاش می‌کنند به این روابط آسیب بزنند و آن را محدود کنند، دولت عراق را تحت فشار قرار بدهند که برق و گاز از ایران نخرد، روابط را محدود کند، اما به دلیل پیوندهای عمیق دو کشور موفق نخواهند شد.

 

وی با اشاره به پیوندهای عمیق دو ملت ایران و عراق تصریح کرد: در ایام اربعین 5/3 میلیون ایرانی به عراق میروند و در سال 5/1 میلیون عراقی هم برای زیارت امام رضا(ع) به ایران میآیند، دو ملت مورد احترام و علاقه یکدیگر هستند و به این راحتی نیست که کسی بتواند رابطه این دو کشور را از بین ببرد.

مسجدی با بیان اینکه رقبای جمهوری اسلامی ایران در این صحنه عراق جدی هستند گفت: سعودی ها، ترک‌ها، چینی‌ها و... تلاش می‌کنند بازار عراق را به دست آورند، عراق را به سمت خودشان بکشند، عراق را در حوزه عربی تعریف کنند، ما هم باید تلاش و مراقبت کنیم که مناسباتمان با عراق یک طرفه از ایران به عراق نباشد، مثلاً تولیدات جمهوری اسلامی هم در داخل عراق به فروش برسد، بخش خصوصی ما در داخل عراق سرمایه‌گذاری کند.

وی در خصوص وضعیت اجرای مصوبه دولت عراق مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق گفت: آمریکایی زور خودشان را می‌زنند که از عراق خارج نشوند اما شرایط عراق طوری نیست که هرچه آنها می‌خواهند رقم بخورد. مؤلفه‌های قدرت شیعه در عراق مثل مرجعیت و حشدالشعبی، مؤلفه‌های قدرتمندی است. 

مسجدی ادامه داد:آمریکایی ها تلاش می‌کنند حاکمیت عراق، سکولار و همگرا با غرب بشود اما طرفی نخواهند بست.

وی افزود: عراق سرزمین مقدسات شیعه است سرزمین عتبات است، به این راحتی امکان ندارد. ما هم نباید غفلت کنیم، باید تلاش کنیم دو کشور را در مسیر تقویت همگرایی و هم‌پیمانی مشترک حفظ کنیم.

سفیر ایران در عراق تأکید کرد:  خروج آمریکایی‌ها مصوبه پارلمان و برای دولت عراق  لازم الاجرا است، البته آمریکایی ها به شدت نیروهای خود را در عراق کاهش دادند و نیروهای باقیماننده را در دو پایگاه عین الاسد و حریر جمع کردند.

مسجدی افزود: دولت عراق در حال مذاکره با آمریکایی‌ها برای ایجاد یک جدول زمان‌بندی جهت خروج نظامیان آمریکایی است و این اتفاق به نظر من خواهد افتاد چون هم مصوبه پارلمان عراق و هم مطالبه جریان مقاومت و مردمی عراق است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند ماندگاری خود را حفظ کنند گفت: شرایط به گونه‌ای دارد پیش می‌رود که فشار روی دولت عراق برای حل این مسئله و تعطیل کردن دو پایگاه آمریکایی زیاد است و این اتفاق خواهد افتاد و نظامیان آمریکایی از عراق خارج خواهند شد.

بر اساس این گزارش، همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید قاسم سلیمانی در تاریخ 5 اسفندماه 1399 با سخنرانی مسئولان و فرماندهان کشوری و لشکری و اندیشمندان خارجی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد.