مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) با تشکیل این سازمان به صورت موسسه دولتی وابسته به وزارت نیرو موافقت کردند.

به گزارش مرور نیوز، نمایندگان مجلس در ماده یک این لایحه مصوب کردند که به منظور ارتقای بهره‌وری انرژی و استفاده هر چه بیشتر از منابع تجدیدپذیر و پاک از طریق فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم در کشور و افزایش بهره‌وری ارزش انرژی و کاهش تلفات انتقال، توزیع و مصرف انرژی در کشور و استفاده از روش‌های تولید برق تجدیدپذیر و پاک «سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی» که در این اساسنامه به اختصار «سازمان» نامیده می‌شود، به صورت موسسه دولتی وابسته به وزارت نیرو تشکیل می‌شود.

همچنین بر اساس تبصره یک ذیل این ماده منابع تجدیدپذیر انرژی شامل انرژی بادی، خورشیدی، زمین‌گرمایی، آبی کوچک (تا 10 مگاوات)، دریایی و زیست‌توده (بیومس)، (اجزای قابل تجزیه زیستی از محصولات، پسماندها و زایدات کشاورزی، جنگل‌ها و صنایع وابسته و همچنین زایدات صنعتی و شهری قابل تجزیه که قابلیت تولید برق، حرارت، سوخت‌های مایع،‌ سوخت‌های گازی و انواع کاربردهای مفید شیمیایی را دارا می‌باشند)، هیدروژنی،‌ پیل سوختی و سایر منابع حاصل از انرژی‌های تجدیدشونده و پاک می‌باشد.

همچنین بر اساس تبصره 2 این ماده منظور از ارتقای بهره‌وری انرژی استفاده بهینه و منطقی از انرژی است به گونه‌ای که بدون کاهش رفاه اجتماعی و سطح تولید ملی بتوان از اتلاف آن از نقطه تولید تا پایان مصرف جلوگیری نمود و موجب افزایش کارآیی و اثربخشی در مصرف انرژی، استفاده اقتصادی از آن، بهره‌برداری بهتر، کمک به توسعه پایدار و حفظ بیشتر منابع فسیلی و محیط زیست شود.

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس در ماده‌ دیگری از این لایحه مصوب کردند موضوع فعالیت سازمان مذکور بکارگیری بخش خصوصی و حمایت از مشارکت آن، تدوین سیاست‌های تشویقی در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، عملی کردن استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح صنعتی و انجام وظایف دولت برای تحقق اهداف سازمان است. همچنین هر گونه اصلاح اساسنامه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

به گزارش ایسنا، مجلس شورای اسلامی در ماده دیگری از این لایحه، مصوب کرد: سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل و مرکز اصلی آن در تهران و حوزه فعالیت آن سراسر کشور می‌باشد.

بر اساس تبصره ذیل این ماده این سازمان می‌تواند برای انجام وظایف قانونی خود و وصول به اهداف با تأیید وزارت نیرو و تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور نسبت به ایجاد واحدهای تشکیلاتی مورد نیاز اقدام کند.