کاظم غریب آبادی در توییتر خبر داد: نتایج گفت‌وگوی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امشب منتشر می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در صفحه توئیتر خود خبر داد:  ایران و آژانس گفت‌وگوهای مفیدی را بر اساس احترام متقابل داشتند که نتایج آن امشب منتشر می‌شود.

«رافائل ماریانو گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در رأس هیاتی به منظور دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات کشورمان وارد تهران شد و در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) مورد استقبال بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی قرار گرفت.

صبح امروز مذاکره مقامات سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور هماهنگی جهت اجرای همزمان «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» و فعالیت‌های پادمانی آژانس برگزار شد.

این سفر در ارتباط با چگونگی اجرای مفاد نامه 27 بهمن ماه ایران به آژانس در راستای  اجرای ماده 6 قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت ازمنافع ملت ایران و به درخواست مدیرکل آژانس انجام می شود. مهمترین محورهای این گفتگوها حول موضوعات فنی و ترتیبات اجرائی توقف نظارت‌های فراتر از پادمان و پروتکل الحاقی و اقدامات داوطلبانه فرا پادمانی و نحوه ادامه همکاری‌های دو طرف خواهد بود.

ایران اخیراً به‌طور رسمی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که از روز سه‌شنبه 5 اسفند بازرسی‌های سرزده آژانس از تأسیسات هسته‌ای خود را متوقف خواهد کرد. این اقدام هسته‌ای ایران وفق بندهای 26 و 36 برجام و در پاسخ به کوتاهی‌های مکرر و مداوم طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهدات خود انجام می‌شود.

مقامات ایرانی در سطوح مختلف بارها به طرف‌های اروپایی برجام هشدار داده‌اند  که در صورت عمل نکردن به تعهداتشان، ایران نیز تعهدات هسته‌ای خود را تعدیل خواهد کرد.

ایران از اردیبهشت‌ماه 1398 (یک سال پس از خروج آمریکا از برجام) در واکنش به کوتاهی طرف‌های اروپایی برجام طی چند مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده است.