سخنگوی دولت گفت: امروز که به اقرار مقامات دولت جدید آمریکا و همه ناظران جهان، سیاست فشار حداکثری شکست خورده، برای آمریکا راهی جز بازگشت به برجام باقی نمانده است.

به گزارش مرور نیوز، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: در روزهای گذشته اخباری درباره پاسخ ما به پیشنهاد سه کشور اروپایی برای برگزاری نشست ۱+۴ با مشارکت آمریکا به عنوان میهمان منتشر شد که در پاسخ به سوالات بطور دقیق تر به آن خواهم پرداخت در اینجا لازم می‌دانم که به اصول کلی دولت در سیاست خارجی و داخلی اشاره کنم.

او افزود: دولت در هشت سال گذشته در سیاست داخلی ایجاد فضایی آرام و گسترش تسهیل گری برای کنش اجتماعی مردم و نیز در عرصه اقتصادی مقاوم کردن اقتصاد همزمان با تلاش برای رشد و توسعه داشته و نگاهی به گسترش زیرساخت‌ها و مقایسه آن با گذشته‌ها این مهم را نشان می دهد.

ربیعی بیان کرد: در بحث سیاست خارجی دولت براساس یک منطق تصمیماتی را تاکنون اتخاذ و دنبال کرده است. دولت در این هشت سال ایجاد زمینه برای تامین رفاه و آسایش مردم را با از میان بردن تحریم های ضد انسانی، تامین امنیت فیزیکی مردم در برابر خطر تروریسم و جنگ و همینطور تامین سلامت مردم در سال اخیر در برابر پاندمی ویروس کرونا دنبال کرده است.

سخنگوی دولت افزود: همیشه اعتقاد داشته‌ایم که هدف بنیادین سیاست خارجی باید کمک به تامین این اهداف باشد. این اعتقاد در دولت بازتاب انتخاب مردم ما برای بهره مندی از یک زندگی امن، مرفه و سالم براساس آنچه که شایسته و سزاوار برخورداری از آن هستند بوده است. ما در طول این هشت سال اعتقاد داشتیم این مردم هستند که دولت های منتخب خود را با دستورالعمل هایی که با خرد جمعی از نیازهای عمومی جامعه استنباط کرده‌اند، به پیش می رانند و رسالت دولت چیزی جز پیگیری آن دستورالعمل برخاسته از صندوق های رای نیست. این همان معنای مقدس از جمهوریت است که هر کسی که با آرمان های انقلاب پیمان بسته باشد از آن عدول نمی کند.

او ادامه داد: بر مبنای همین اعتقاد راسخ بود که دولت از نخستین روزهای آغاز به کار خود در سال ۹۲ به میدان رفع تحریم ها از راه مذاکرات چندجانبه با ۱+۵ قدم گذاشت. ما نزدیک به دو سال بعد از آن تاریخ موفق به توافقی شدیم که ضمن پاسداشت همه دستاوردهای صنعت صلح آمیز هسته ای به این بحران جعلی خاتمه می داد و حلقه امنیتی سازی ایران را که صدمات بیشماری به حیات ملی ایران و زندگی روزمره ایرانیان وارد کرده بود، با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد در هم شکست و آینده مبهم را که کشورمان با وارد شدن به فصل هفتم منشور ملل متحد انتظار آن را می‌کشید به آینده روشن تبدیل کرد.

او تصریح کرد: رژیم ترامپ با فریب خوردن از کسانی که از اولین روزهای انعقاد برجام رخداد پیش آمده را بر باد دهنده آرزوهای پلیدشان برای مردم ایران می دیدند، راهی شیطانی را انتخاب کرد که در نهایت به نتیجه ای جز انزوای بین المللی آمریکا در نهادها و سازمان هایی که روزگاری خود موسس آنها بود، نرسید. هرچند رفتارهای غیرمتعارف و غیرعقلانی و ظالمانه ترامپ هزینه های سنگینی به اقتصاد مردم ما تحمیل کرد اما کوچکترین موفقیتی در شکستن کمر استقلال و استقامت ملی ما که از اراده برای تعیین حق سرنوشت یک تمدن کهن برمی خیزد، نداشت.

سخنگوی دولت بیان کرد: امروز که به اقرار مقامات دولت جدید آمریکا و همه ناظران جهان، سیاست فشار حداکثری شکست خورده، برای آمریکا راهی جز بازگشت به برجام باقی نمانده است. ما در طول این سالها به عهد خود پایبند ماندیم و اکنون نوبت آمریکاست که شعار خود در بازگشت به جهان را با کنار گذاشتن غیرانسانی ترین تحریم هایی که جهان به خاطر می آورد، اثبات کند.