عراقچی افزود که اگر آمریکا که در سال 2018 در دولت دونالد ترامپ از توافق هسته ای خارج شد، به این توافق بازنگردد، سرنوشت برجام به روسیه، چین و خود ایران بستگی خواهد داشت، همچنین اشاره کرد که ایران تا زمانی که ماندنش در توافق، در راستای نیازهای ملتش باشد، در توافق می ماند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه خبری اردوپوینت،  عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که احتمال زیادی وجود دارد که توافق هسته ای ایران در صورت عدم بازگشت واشنگتن به این توافق، از بین برود.

وی در این باره گفت: آمریکا برجام (توافق هسته ای) را ترک کرد و ما د ر این چهار سال گذشته به آن پایبند بودیم، اگرچه دیگر اعضای برجام،  به ویژه کشورهای اروپایی نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند.

او افزود که اگر آمریکا که در سال 2018 در دولت دونالد ترامپ از توافق هسته ای خارج شد، به این توافق بازنگردد، سرنوشت برجام به روسیه، چین و خود ایران بستگی خواهد داشت،  همچنین اشاره کرد که ایران تا زمانی که ماندنش در توافق، در راستای نیازهای ملتش باشد،  در توافق می ماند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که چرا تهران مذاکره با آمریکا را در چارجوب گروه ١+۵ رد کرد،  توضیح داد: از دیدگاه ما،  بازگشت آمریکا به برجا به هیچ نشستی احتیاج ندارد. آیا وقتی آمریکایی ها از توافق خارج می شدند، با کسی مذاکره کردند؟ نشستی را برگزار کردند؟ ما فکر می کنیم که به هیچ مذاکره یا نشستی نیاز نیست.

عراقچی در این باره افزود: راهکار ساده است. آمریکایی ها به توافق بازگردند و  تحریم هایی را که (علیه ایران) اعمال کردند، لغو کنند، ایران پس از آن باز هم بعد از راستی آزمایی اعتبار آمریکا در این زمینه، به تعهداتش عمل خواهد کرد.

او همچنین درباره برگزاری نشستی با اعضای فعلی توافق هسته ای گفت: احتمال دارد که در هر زمانی نشستی با اعضای توافق برگزار شود.  در چند سال گذشته، کمیسیون مشترک برجام به طور منظم هر سه ماه جلسه داشته است و جلسان غیر رسمی فوری هم برگزار کرده ایم. برگزاری نشستی با اعضای فعلی،  رایزنی و تبادل نظر با آن ها مسئله ای ندارد. حضور آمریکا در این جلسات تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که تحریم ها را لغو کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای سفر به مسکو برای رایزنی درباره توافق هسته ای دارد یا نه، بیان کرد: من با آقای ریابکوف(معاون وزیر امور خارجه روسیه) چه از طریق تماس تلفنی و چه نامه نگاری،  ارتباط مستقیم دارم و اگر ضرورتی باشد حتما به مسکو سفر خواهم کرد. من و آقای ریابکوف در چند سال گذشته به طور مرتب رایزنی داشته‌ایم و بارها (به کشور یکیدیگر) سفر کرده ایم. اتفاقا، سفری در آینده نزدیک به مسکو برای دیدار با آقای ریابکوف و رایزنی مفصل درباره رخ دادهای اخیر را در نظر داشتم.