نماینده دائم کشورمان گفت: کشور‌ها نباید از ابزار‌های قهرآمیز اقتصادی، سیاسی برای تحت فشار قرار دادن دیگر دولت‌ها استفاده کنند و باید حذف فوری تحریم‌ها به عنوان یک اقدام اساسی جهت مقابله با ناامنی غذائی مد نظر قرار گیرد.

به گزارش مرور نیوز، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در سخنرانی خود در نشست عالیرتبه شورای امنیت در خصوص درگیری‌ها و امنیت غذایی، گفت: آمار‌های جاری از میزان افراد در معرض گرسنگی و ناامنی غذائی در جهان هشدار دهنده بوده و مقابله با این چالش ضرورت و فوریت یافته است.

وی افزود: اصل بنیادین در این راستا باید تضمین تحقق حق غذا برای همه، در همه جا، در همه زمان‌ها و تحت همه شرایط، چه جنگ و چه صلح، باشد؛ چون رهایی از گرسنگی و سوء تغذیه یک حق مسلم است.

روانچی ادامه داد: تحقق کامل این حق مستلزم یک رهیافت جامع و اقدام قاطع در سطوح ملی و بین المللی، به ویژه با تمرکز بر مقابله با کلیه علل ریشه‌ای ناامنی غذائی و نیز همکاری و کمک مؤثر بین المللی است. در این زمینه وی بر لزوم تقویت فعالیت‌های مربوطه مجمع عمومی، شورای اقتصادی و اجتماعی و همچنین نهاد‌ها و کارگزاری‌های تخصصی ذیربط نظام ملل متحد تأکید کرد.

روانچی ضمن اشاره به اینکه طبق حقوق بین‌الملل بشردوستانه، تضمین دسترسی غیرنظامیان به غذا در درگیری‌های مسلحانه و اشغال الزامی و گرسنگی دادن به غیرنظامیان به عنوان حربه جنگی نیز ممنوع است، گفت: برای مقابله با ناامنی غذائی حاد ناشی از منازعات، شورای امنیت باید همه طرف‌های درگیر را به رعایت این اصول ملزم سازد و در عین حال خود شورا نیز نباید تحت هیچ شرایطی تجارت بشردوستانه، بویژه غذا و دارو را تحریم کند. در این راستا، روانچی تأکید کرد: هیچ امری ضروری‌تر از رفع فوری محاصره غیرانسانی علیه مردم یمن و برچیده شدن محاصره غیرقانونی غزه نیست.

نماینده دائم کشورمان همچنین از اعمال تحریم‌ها به عنوان یکی از عوامل اصلی ایجاد ناامنی غذایی یاد کرد و گفت: تحریم‌ها غیر انسانی، غیراخلاقی و غیرقانونی بوده و به دلیل پیامد‌های گسترده، ویرانگر و درازمدت، هم به اندازه تروریسم وحشیانه و هم به اندازه جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت، جنایتکارانه هستند.

وی در این راستا ضمن اشاره به نقش تحریم های آمریکا در جلوگیری از دسترسی ایران به غذا، دارو و تجهیزات پزشکی و نیز تضعیف توانائی کشورمان در مقابله مؤثر با کرونا گفت: کشور‌ها نباید از ابزار‌های قهرآمیز اقتصادی، سیاسی برای تحت فشار قرار دادن دیگر دولت‌ها استفاده کنند و باید حذف فوری تحریم‌ها به عنوان یک اقدام اساسی جهت مقابله با ناامنی غذائی مد نظر قرار گیرد.