رئیس جمهور گفت: با تلاش‌های انجام شده از سوی مسئولان و مقاومت ملت، کشور در شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی به خوبی اداره شده است و کسی حق ندارد واقعیت‌های تاریخ کشور را نادیده بگیرد و یا تحریف کند.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس ‌جمهور صبح امروز(سه‌شنبه) در شصتمین اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی اظهار داشت: ما می‌دانیم که شرایط کشور را باید حداقل به دو دوره تقسیم کنیم. قبل از سال ۹۷ شرایط ما شرایط نسبتا عادی توام با فشار بود، اما در عین حال دورانی بود که ما توانستیم تا حدی از تحریم عبور کنیم و شرایط کشور یک شرایط مناسبی بود.

وی افزود: اگر این سه سال یعنی ۹۴ تا پایان ۹۶ را مقایسه کنیم چه در رشد اقتصادی، چه تورم و اشتغال واقعا آمار و ارقام افتخارآمیز است. اگر محاسبه کنیم در این سه سال، تورم ما حدود ۱۰ درصد بوده است، برخی از سال‌ها تورم تک رقمی بوده است. یعنی در سال ۹۵ و ۹۶ تورم ما تک‌رقمی بود. حتی در ماه‌های اولیه  ۹۷ هم تورم تک رقمی را ادامه می‌دادیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کشور به خوبی اداره شده است گفت: خواهش می‌کنم روایت واقعیت‌های کشور را هیچ‌کس در تاریخ، تحریف نکند، در آن چند سال ما شرایط مناسبی داشتیم، حدود ۷۵۰ هزار و در یک فصل ۷۹۰ هزار اشتغال خالص داشتیم. در طول سال‌های دراز در گذشته بی‌سابقه بود که در فصلی بتوانیم بیش از ۷۰۰ هزار اشتغال خالص داشته باشیم.

روحانی بیان کرد: ما توانستیم تورم را از تورم بالا به تورم تک رقمی برسانیم. در مساله رشد اقتصادی در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم که در تاریخ ما کم نظیر و یا بی نظیر  است اما در عین حال ما با یک جنگ مواجه شدیم. این یک واقعیت است که هرکس این را نگوید منکر یک واقعیت شده و کذب و دروغ بزرگ در تاریخ گفته است.

وی ادامه داد: ما وارد یک جنگ اقتصادی شدیم یعنی یک آدمی که به هیچ چیز معتقد نبود، نه پیمان نه به قانون نه به عهد و اصول انسانی؛ این آقا آمد در کاخ سفید آمریکا و برخلاف همه اصول، قوانین و تعهدات بین المللی ناگهان از یک توافق هفت‌جانبه خارج شد و یک تحریم شدید علیه ایران وضع کرد و ایران را در یک نوع حصر قرار داد که این شرایط یک شرایط خاص بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیش‌بینی بسیاری از صاحب‌نظران از جمله اقتصاددانان در سال ۹۷ این بود که تورم ما در پایان سال سه رقمی خواهد شد، بیان کرد: درباره این مصاحبه کردند و در روزنامه‌ها نوشتند و گفتند تورم ایران سه رقمی و ونزوئلایی می‌شود. اگر کار و تلاش نمی‌شد، ممکن بود با چنین شرایطی مواجه شویم اما کاری که دولت در سال ۹۷ و وقتی وارد سال ۹۸ شدیم، انجام داد، این بود که تقریبا از اواخر بهار تورم را کنترل و شروع به کاهش آن کرد.

روحانی گفت: تورم قدم به قدم و نقطه به نقطه شروع به آرامش و کاهش کرد. منتهی آخر سال ۹۸ با موضوع دیگری به نام کرونا مواجه شدیم، اگر کرونا نبود باز هم این روند ادامه پیدا می‌کرد و ما شرایط بهتری داشتیم.

وی تصریح کرد: همین امروز آماری در گزارش بانک مرکزی بود که خیلی اهمیت دارد. اینکه براساس این آمار به طور متوسط در سال‌های قبل، ۴۵ تا ۴۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و حتی در سال ۹۰ متوسط درآمد نفتی ما ۱۱۹ میلیارد دلار بود و در سال ۹۸ این درآمد کاهش یافت و در سال ۹۹ بیشتر کاهش یافت و این بسیار مهم است. این خیلی مساله مهمی است که متوسط درآمد نفتی ما به یک پنجم کاهش یابد. این مساله در واردات و قیمت ارز تاثیر ‌می‌گذارد و دست بانک مرکزی برای دخالت و عرضه در نیما، برای اینکه قیمت را تعدیل کند، خالی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این شرایط بسیار عجیب و غریب بوده است، عنوان کرد: آنهایی که این جنگ را به ما تحمیل کردند هدفشان فروپاشی اقتصادی بود و الحمدلله موفق نشدند و اقتصاد ایران به روند خود ادامه داد که البته سرعت آن کاهشی شد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها کاهشی و رنج و مشکلات مردم هم بیشتر شد.

روحانی با اشاره به مساله بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: ما در این‌سال‌ها با پولشویی و تامین مالی تروریسم مبارزه کردیم اما بلد نبودیم این را تابلو کنیم. ما همسایگانمان را می‌بینیم و می‌دانیم در آنجا چه خبر است. بهترین مبارزه را با فساد و پولشویی و تامین مالی تروریسم می‌کنیم اما وقتی به تابلو می‌رسیم و باید به دنیا اعلام کنیم، می‌گوئیم خجالت می‌کشیم و باید تابلو را پایین بیاوریم زیرا نمی‌خواهیم کسی بفهمد. ما کار خوب را برای خدا می‌کنیم.

وی تاکید کرد: واقعا دل آدم می‌سوزد. چهار لایحه ای که دولت آورد و ب مجلس دادف مجلس تصویب کرد و حتی ایرادات آن در شورای نگهبان حل شد اما رفت و در جایی دیگر گیر افتاد. واقعا عجیب است. عده‌ای هم افتخار می‌کنند و می‌گویند ما این طرف سال تصویب نکردیم و آن طرف سال تصویب می‌کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: خب چرا تصویب نکردیم؟ ما که از همه در مبارزه با تروریسم مقدم هستیم، در بخش مالی هم باید مبارزه کنیم. ما با فساد مبارزه می‌کنیم اما چرا این‌ها را بیان نمی‌کنیم و توضیح نمی‌دهیم؟ کار عظیم و بزرگی در این زمینه‌ها انجام شده است و باید دوستان دیگر را هم با زبانی قانع کنیم و این مساله را نهایی کنیم.

روحانی گفت: بانک مرکزی می‌خواهد با دنیا کار کند، قرار نیست که با داخل کشور کار کند. بانک مرکزی می‌خواهد با منابع مختلف داد و ستد کند، اوراق بخرد، اوراق بدهد، سرمایه‌گذاری کند، سرمایه گذاری را بپذیرد.

وی افزود: من به کشورهای غیر دوست کاری ندارم، اما شما وقتی می‌خواهید با کشورهای دوست کار کنید باید دل آنها قرص باشد. باید راحت و مطمئن باشند که مشکلی برایشان پیش نمی‌آید و فردا یک نهاد بین‌المللی یقه آنها را نمی‌گیرد . آنها باید افتخار کنند که با بانک مرکزی ایران کار می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: چرا ما باید کاری کنیم که آن دوست ما هم بترسد و بگوید اگر من با شما کار کنم فردا گرفتار می‌شود.

روحانی تاکید کرد: تشکر ما از بانک مرکزی باید این باشد که دست این بانک را برای تعامل با دنیا باز بگذاریم زیرا این بنفع کشور و بانک ها است.