سفیر ایران در آذربایجان در توییتر نوشت: با امضای سند برنامه همکاری جامع ایران و چین وارد مرحله تازه‌ای می‌شویم.

به گزارش مرور نیوز، « سید عباس موسوی » سفیر ایران در آذربایجان و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه امروز (شنبه) با اشاره به سند برنامه همکاری جامع ایران و چین در توئیتی نوشت: امروز و با امضای سند برنامه همکاری‌های جامع (۲۵ ساله) ایران و چین، که نقشه راه روابط همه جانبه دو قدرت مهم جهانی در شرق و غرب آسیاست، روابط ۵۰ ساله ایران و چین که به سطح مشارکت جامع راهبردی ارتقاء یافته بود، وارد مرحله تازه‌ای به نفع دو کشور می‌شود.

بعدازظهر امروز قرار است سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله توسط محمدجواد ظریف و وانگ یی وزرای خارجه ایران و چین امضا شود.

گفتنی است، نمایشگاه اسناد روابط ایران و چین نیز به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و چین صبح امروز (شنبه) با حضور وزرای خارجه دو کشور در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه افتتاح شد.

همزمان با سفر رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به ایران، در تاریخ سوم بهمن ۱۳۹۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌‌ای سطح روابط را به مشارکت جامع راهبردی ارتقاء دادند. براساس پیشنهاد طرف ایرانی به منظور تنظیم روابط بلندمدت با چین در بازه زمانی ۲۵ ساله و موافقت طرف چینی، طرفین در بند ۶ بیانیه مذکور تمایل و آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره به منظور انعقاد سند همکاری بلندمدت اعلام کردند.

در همین راستا وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در همکاری با سایر نهادهای مرتبط در کشور و برگزاری جلسات متعدد، نسخه پیش‌نویس «برنامه همکاری جامع» را تهیه کرد و  پیش‌نویس مذکور در سفر شهریور ماه ۱۳۹۸ محمدجواد ظریف به دولت چین تحویل داده شد. طرف چینی در بهار ۱۳۹۹، رسما نظر خود را درباره پیش‌نویس مذکور اعلام کرد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با همکاری نهادهای مربوطه در داخل کشور ضمن بررسی سند، فرآیندهای قانونی را طی کرد و هیأت دولت در تاریخ سوم تیر ۱۳۹۹، مجوز رسمی آغاز مذاکرات و امضای برنامه همکاری جامع بر اساس منافع متقابل بلندمدت را به وزارت امور خارجه اعطاء کرد.

در سفری که محمدجواد ظریف در مهر ماه ۱۳۹۹ به استان یون نان چین داشت، نظرات اصلاحی و تکمیلی ایران در این باره به اطلاع دولت چین رسید و چین هم در نیمه اسفند ۱۳۹۹ نظرات خود را درباره این سند به اطلاع وزارت امور خارجه ایران رساند و قرار است این سند امروز به امضای وزرای خارجه دو کشور برسد.