سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد : تدوین چنین سندی، یک نقشه راه برای ادامه مسیر همکاری های دو کشور ایران و چین است و این سند باعث می شود که مسیر همکاری های دو کشور نزدیک تر شود.

به گزارش مرور نیوز، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه «فونیکس» چین اظهار کرد: این که برای روابط ایران و چین یک نقشه راه ۲۵ ساله تعریف کنیم یعنی این که هر دو کشور به این نقطه رسیده‌اند که مشارکت راهبردی خود را از فراز و نشیب های روزمره و گاه به گاه مجزا کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد : تدوین چنین سندی، یک نقشه راه برای ادامه مسیر همکاری های دو کشور ایران و چین  است و این سند باعث می شود که مسیر همکاری های دو کشور نزدیک تر شود.

به گزارش موج، سند جامع همکاری‌های ایران و چین روز گذشته توسط «محمد جواد ظریف» و «وانگ یی» وزیران خارجه دو کشور امروز در محل وزارت امور خارجه امضا شد.

پس از امضای این سند، بیانیه‌ای از سوی وزرای خارجه دو کشور صادر شد.

در این بیانیه آمده است: این سند بیش از پیش توسعه مداوم و مشارکت جامع راهبردی ایران و چین را ترویج خواهد کردو برای دو ملت سعادت خواهد آفرید.

متن کامل بیانیه بدین شرح است:

در سال ١٣٩۵ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند.

بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ ای» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین برنامه همکاری جامع فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را در تهران امضا کردند.

این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف ازجمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

معتقدیم این سند بیش از پیش توسعه مداوم و مش