عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی گفت: سند همکاری میان ایران و چین حلقه مفقوده ای بود که اکنون به این شکل درآمده است.

 به گزارش مرور نیوز، بحث سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین برای اولین بار در سال ۹۴ و با سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین، به ایران آغاز شد. رئیس جمهور چین به همراه یک هیئت عالی رتبه سیاسی - اقتصادی سوم بهمن ۱۳۹۴، به تهران سفر کرد؛ در این سفر میان حسن روحانی  و همتای چینی‌اش، ۱۷ سند و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های مختلفی از جمله در زمینه‌هایی، چون ارتقاء کمربند اقتصادی جاده ابریشم، مصارف صلح‌آمیز انرژی، همکاری‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، همکاری‌های زیست‌محیطی، تحکیم همکاری‌های سرمایه‌گذاری و ... امضا شد.

در این سفر رئیس جمهور چین با رهبر انقلاب دیدار کرد. مقام معظم رهبری در این دیدار بر گسترش همکاری میان ایران و کشور‌های مستقل و قابل اطمینان همچون چین تاکید کردند و توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز دانستند.

در ادامه امضای سند‌های همکاری ایران و چین، در ۴ بهمن ماه همان سال دو طرف با انتشار بیانیه‌ای توافق کردند که روابطی مبتنی بر «مشارکت جامع راهبردی» برقرار کرده و در این چارچوب همکاری‌های دو جانبه را در حوزه‌های سیاسی، همکاری اجرایی، انسانی و فرهنگی، قضایی، امنیتی - دفاعی و امور منطقه‌ای و بین‌المللی توسعه دهند.

پس از این سفر، در مقاطع زمانی مختلف پیش‌نویس اولیه سند جامع راهبردی با مشارکت نهاد‌های تخصصی دو کشور تهیه شد.

۴ شهریور ۹۸، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صدر هیئتی دیپلماتیک به پکن سفر کرد و با وانگ‌یی همتای چینی‌اش دیدار کرد. نقشه راه همکاری‌های ۲۵ ساله، یکی از محور‌های مذاکرات ظریف در چین بود. وزیر امور خارجه کشورمان در آن سفر به چین، پیش‌نویس سند همکاری ۲۵ ساله را هم به پکن برد تا مورد تایید طرف چینی نیز قرار گیرد؛ پس از آنکه طرف چینی پیش‌نویس سند همکاری ۲۵ ساله را مورد تایید قرار داد، مذاکرات در باب آن آغاز شد.

۷ فروردین ۱۴۰۰ و همزمان با پنجاهمین سالگرد بر قراری روابط دیپلماتیک بین ایران و چین، وزیر امور خارجه کشورمان و وانگ‌یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.

*سند همکاری میان ایران و چین میخی بر تابوت غربی ها خواهد بود

فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سفر وزیر امور خارجه چین به تهران و امضای سند همکاری بین ایران و چین، اظهار داشت: به این سند راهبردی که به نوعی چشم انداز دراز مدت تلقی می شود خوش بین هستیم اما موضوعات آن که در بخش های مختلف تجاری، سیاسی، اقتصادی و حتی دفاعی هست باید به صورت قرارداد کار شود.

وی با بیان اینکه دستگاه های مختلفی در حوزه های مختلف از جمله انرژی که مربوط به مسائل سواحل مکران است باید در این سند نظراتی را مطرح کنند، افزود: سند همکاری میان دو کشور می تواند بر اساس منافع ملی منعقد گردد.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی افزود: این سند یک حلقه مفقوده بوده که به این شکل درآمده است.

مالکی بر ضرورت افزایش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه تاکید کرد و افزود: هرچه قدر ما به روابط با کشورهای منطقه توجه داشته باشیم، هیاهوی کشورهای غربی کمتر خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: توجه به قرادادهای این چنینی با کشورهای همسایه و منطقه در واقع میخی بر تابوت غربی ها خواهد بود.