معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امام خمینی(ره) در سال 42 به تاسی از نهضت جنگل با استبداد و استعمار مبارزه کرد، گفت: نقش گیلان در انقلاب اسلامی برخاسته از الگویی بود که ما از نهضت جنگل و میرزا کوچک داشتیم.

به گزارش مرور نیوز، محمدباقر نوبخت در همایش «نقش کسما در نهضت جنگل» که در دهکده ساحلی بندرانزلی برگزار شد، با تاکید بر ضرورت مطالعه بیشتر درباره این رویداد تاریخی، اظهار کرد: باید علت و فلسفه این رویداد تشریح و تعبیر شود تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تحقیق و پژوهش های فراوان درباره نهضت جنگل پس از انقلاب اسلامی، افزود: می‌دانیم که میرزا کوچک در مدرسه علمیه صالح آباد رشت که با محل زادگاه او در استادسرا فاصله ای ندارد تحصیل کرد و برای ادامه تحصیلات به تهران رفت لذا در این حوزه ابهام وجود دارد و باید بیشتر بدانیم که چرا میرزا کوچک زادگاه خود را ترک کرد.

وی با بیان اینکه اسنادی از قیام میرزا در کشورهای همسایه وجود دارد، تصریح کرد: میرزا کوچک یک روحانی وطن پرست بود که با استبداد داخلی و استعمار خارجی مبارزه کرد لذا تردیدی نیست که نهضت جنگل و قیام میرزا کوچک خاستگاه ملی دارد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تفاوت قیام میرزا کوچک با سایر جنبش ها عنوان کرد: مقابله همزمان با استبداد و استعمار ویژگی نهضت جنگل است، اما زمانی که میرزا کوچک در حال مبارزه بود، دوستان او تسلیم دشمن شدند، لذا رویداد بزرگ جنگل حاوی دو پیام «مقاومت و مبارزه» و «تسلیم و سازش» است.

نوبخت شکست میرزا کوچک را یک شکست پیروزمندانه دانست و خاطرنشان کرد: باید دلیل حرکت میرزا از رشت به سمت کسما ریشه یابی شود لذا پیام‌های نهضت جنگل قابل تحلیل است و در همایش‌ها باید به این موضوع پرداخته شود که چگونه راه خویش را پیش ببریم.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در سال 42 به تاسی از نهضت جنگل با استبداد و استعمار مبارزه کرد، گفت: امام راحل نشان داد که می توان با مقاومت پیروز شد لذا نقش گیلان در انقلاب اسلامی برخاسته از الگویی بود که ما از نهضت جنگل و میرزا کوچک داشتیم، اما تفاوت انقلاب اسلامی با نهضت جنگل، وجود وحدت و یکپارچگی در جبهه مبارزان انقلاب بود و همین موضوع، موجب ماندگاری و اثرگذاری آن شد.

معاون رئیس جمهور، عنصر اتحاد را عامل پیروزی انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: عدم وحدت و اتحاد یکی از دلایل شکست نهضت جنگل بود. در واقع انسجام نهضت جنگل با مخالفت یاران میرزا رفته رفته بر هم خورد و موجب شکست شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امروز بیشتر از گذشته نیازمند اتحاد هستیم، یادآور شد: برای مقابله با مشکلات می‌توان با نرمش و تدبیر عمل کرد. مردم گیلان از مجموع گذشته درس گرفتند و پس از گذشت 95 سال هنوز قیام میرزا و ابعاد آن را فراموش نکرده ند و این موضوع قابل تقدیر است.